IPPP1/443-528/14-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-528/14-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla usługi rejestracji audialnej koncertów, nagrań studyjnych oraz wydania płyt - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dla usługi rejestracji audialnej koncertów i nagrań studyjnych oraz wydania płyt.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z realizacją zadań statutowych, do których należy m.in. działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych w połączeniu z prowadzeniem działalności produkcyjnej, usługowej, handlowej i wydawniczej, w dniu 15 października 2013 r. Spółka S.A. zawarło umowę z Instytutem w ramach, której strony zobowiązały się do współpracy w zakresie rejestracji audialnej 2 koncertów i 2 nagrań studyjnych oraz wydania 3 wydawnictw płytowych z nagraniami.

Zgodnie z umową Wnioskodawca zobowiązuje się do nabycia wszelkich stosownych zgód od artystów wykonawców na rejestrację utworów, zwielokrotnianie i wprowadzanie do obrotu oraz zgód od podmiotu uprawnionego do dysponowania prawami do materiałów nutowych do ich użycia do nagrań.

Instytut zobowiązuje się do pokrycia kosztów działań rejestracji audialnej koncertów i nagrań studyjnych oraz wydania wydawnictw płytowych z nagraniami w wysokości uzgodnionej pomiędzy stronami wynikającej z kosztorysu.

Instytut przekazuje zgodnie z umową wartość dofinansowania rejestracji koncertów i wydania wydawnictw i nie pokrywa podatku VAT zawartego w cenach usług i towarów.

Spółka zobowiązuje się do wykorzystania przekazanych środków finansowych zgodnie z celem na jaki je uzyskała i na warunkach określonych umową oraz pokrycia pozostałych kosztów wynikających z realizacji projektu.

Na mocy umowy Spółka w ramach otrzymanego dofinansowania zezwala Instytutowi na korzystanie i rozporządzanie prawami pokrewnymi (prawo producenta fonogramu oraz prawa do artystycznych wykonań) do nagrań, z wyłączeniem praw producenta fonogramu do nagrań, w części odpowiadającej wkładowi Instytutu w ich realizację, w kraju i za granicą na następujących polach eksploatacji:

1.

zwielokrotnianie i wprowadzanie do obrotu nagrań na nośnikach analogowych oraz cyfrowych, w tym wprowadzanych do obrotu w formie insertu,

2.

nadawanie i remitowanie w sieciach multimedialnych lub telekomunikacyjnych lub innych systemach przekazu (w tym simulcasting lub webcasting) w sposób niekodowany lub kodowany, w obiegu otwartym lub zamkniętym w jakiejkolwiek technice, systemie lub formacie, z lub bez możliwości zapisu, w tym także w serwisach tekstowych, multimedialnych, internetowych, telefonicznych lub telekomunikacyjnych

3.

udostępnianie nagrań w taki sposób, aby każdy użytkownik mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, w tym poprzez stacje naziemne, za pośrednictwem satelity, sieci kablowe, telekomunikacyjne lub multimedialne bazy danych, serwery i inne urządzenia i systemy, w tym także osób trzecich, w obiegu otwartym lub zamkniętym, w jakiejkolwiek technice, systemie lub formacie, z lub bez możliwości zapisu, w szczególności na stronach internetowych.

Strony, w ramach umowy upoważniają się wzajemnie do niezależnej eksploatacji nagrań na polach wskazanych w umowie bez konieczności uzyskania zgody drugiej strony. Przychody z tytułu eksploatacji nagrań przypadają w całości stronie dokonującej tej eksploatacji, z wyłączeniem przychodów, z tytułu wprowadzania nagrań do obrotu, które dzielone są przez strony na zasadach określonych w umowie.

Przeniesienie praw przedstawionych powyżej następuje z chwilą dokonania przez Instytut wpłaty na rzecz Wnioskodawcy całości środków określonych w umowie.

W ramach umowy i dofinansowania ujętego w umowie Spółka S.A. zobowiązuje się do umieszczenia na plakatach i zaproszeniach na koncerty, kopertach do CD, na okładce bookletu i pudelkach informacji, że Instytut jest współproducentem nagrań, oraz umieszczenia logo Instytutu w metryczce producenta oraz na wszystkich materiałach graficznych oraz promocyjnych i informacyjnych drukach i materiałach elektronicznych dotyczących nagrań.

W przypadku nagrań wydanych na płytach CD Wnioskodawca przekaże Instytutowi w nieodpłatnie 50 egz. każdej z płyt. W przypadku nagrań wykonanych w celach archiwalnych, Wnioskodawca nieodpłatnie przekaże po 1 egz. nagrania na płycie CD.

W przypadku, gdy przychody z tytułu wprowadzenia do obrotu nagrań, osiągnięte przez Wnioskodawcę od momentu wprowadzenia do obrotu, przewyższą koszty rejestracji wydania nagrań poniesione i opłacone samodzielnie przez Wnioskodawcę z wyłączeniem wkładu Instytutu, zobowiązuje się do powiadomienia o tym Instytutu na piśmie w ciągu 7 dni od daty uzyskania tej informacji wraz z całościowym przedstawieniem łącznych kosztów i łącznych przychodów. W takim przypadku Wnioskodawcy zobowiązuje się do wypłaty na rzez Instytutu uzyskanych przychodów ze sprzedaży do wysokości wkładu finansowego instytutu. Wypłata odbędzie się na podstawie przedłożonego przez Wnioskodawcę rozliczenia oraz wystawionego przez Instytut na tej podstawie rachunku. Zestawienia takie będą przygotowywane w okresach półrocznych, liczonych od pierwszego zestawienia do momentu zrównoważenia przychodami wkładu finansowego Instytutu.

W przypadku, gdy przychody z tytułu wprowadzenia do obrotu przewyższą łączne koszty rejestracji i wydania nagrań poniesione przez obie strony, Wnioskodawca zobowiązuje się do wypłaty na rzecz Instytutu różnicy pomiędzy łącznymi przychodami, a łącznymi kosztami w wysokości proporcjonalnej do udziału finansowego Instytutu w nagraniach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować opisane, uzyskane od Instytutu kwoty pokrycia kosztów działań rejestracji audialnej koncertów i nagrań oraz wydania wydawnictw płytowych z nagraniami w wysokości uzgodnionej pomiędzy stronami wynikającej z kosztorysu.

Czynności opisane w stanie faktycznym stanowią usługi jednostki radiofonii publicznej, jednakże są one wykonywane w sposób komercyjny ~ ich głównym elementem jest wytworzenie i odpłatne przeniesienie na Instytut majątkowych praw autorskich i praw pokrewnych związanych z nagraniami radiowymi.

Tym samym wypełniona zostaje dyspozycja normy z art. 43 ust. 1 pkt 34 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - wyjątkiem od stosowania zwolnienia z VAT są "usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji; związane z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach"

Nie ma tu więc zastosowania zwolnienie z VAT, a czynność podlega stawce podstawowej 23% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z zapisami art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi związane z realizacją zadań radiofonii i telewizji świadczone przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, z wyłączeniem:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,

2.

usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług reklamowych i promocyjnych,

4.

działalności agencji informacyjnych.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226 z późn. zm.) jednostki publicznej radiofonii i telewizji działają wyłącznie w formie jednoosobowej spółki akcyjnej Skarbu Państwa, zwanej dalej "spółką". Radiofonię publiczną tworzą:

1.

"Spółka Akcyjna", zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą;

2.

spółki zawiązane w celu tworzenia i rozpowszechniania regionalnych programów radiowych, zwane dalej "spółkami radiofonii regionalnej".

W art. 1 przytoczonej ustawy o radiofonii i telewizji ustawodawca formułuje ogólne zadania stanowiące swego rodzaju postulaty publicznych mediów, wymieniając wśród nich m.in. dostarczanie informacji, udostępnianie dóbr kultury i sztuki, ułatwianie korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki, upowszechnianie edukacji obywatelskiej, dostarczanie rozrywki oraz popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.

W ust. 1a ustawodawca precyzuje ogólne zadania wymienione w art. 1 ust. 1 ustawy, wskazując na przykładowy katalog zadań leżących w kompetencjach publicznego radia i telewizji, wynikających z realizacji misji, wymieniając w szczególności:

1.

tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz innych programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;

2.

tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych, na których rozpowszechnianie uzyskano koncesję;

3.

budowa i eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i telewizyjnych;

4.

rozpowszechnianie przekazów tekstowych;

5.

prowadzenie prac nad nowymi technikami tworzenia i rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych;

6.

prowadzenie działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej związanej z twórczością audiowizualną, w tym eksportu i importu;

7.

popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej i działalności w zakresie sportu;

8.

upowszechnianie wiedzy o języku polskim;

8.

a.

uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, w tym emitowanie programów informacyjnych w językach mniejszości narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym;

9.

tworzenie i udostępnianie programów edukacyjnych na użytek środowisk polonijnych oraz Polaków zamieszkałych za granicą.

10.

zapewnianie dostępności programów lub ich części i innych usług dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku oraz osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu słuchu;

11.

upowszechnianie edukacji medialnej.

Na podstawie art. 21 ust. 1 ww. ustawy, publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, zgodnie z realizacją zadań statutowych, do których należy m.in. działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych w połączeniu z prowadzeniem działalności produkcyjnej, usługowej, handlowej i wydawniczej, w dniu 15 października 2013 r. zawarł umowę z Instytutem w ramach, której strony zobowiązały się do współpracy w zakresie rejestracji audialnej 2 koncertów i 2 nagrań studyjnych oraz wydania 3 wydawnictw płytowych z nagraniami. Zgodnie z umową Wnioskodawca zobowiązuje się do nabycia wszelkich stosownych zgód od artystów wykonawców na rejestrację utworów, zwielokrotnianie i wprowadzanie do obrotu oraz zgód od podmiotu uprawnionego do dysponowania prawami do materiałów nutowych do ich użycia do nagrań. Instytut zobowiązuje się do pokrycia kosztów działań rejestracji audialnej koncertów i nagrań studyjnych oraz wydania wydawnictw płytowych z nagraniami w wysokości uzgodnionej pomiędzy stronami wynikającej z kosztorysu. Instytut przekazuje zgodnie z umową wartość dofinansowania rejestracji koncertów i wydania wydawnictw i nie pokrywa podatku VAT zawartego w cenach usług i towarów.

Wnioskodawca zobowiązuje się do wykorzystania przekazanych środków finansowych zgodnie z celem na jaki je uzyskała i na warunkach określonych umową oraz pokrycia pozostałych kosztów wynikających z realizacji projektu. Na mocy umowy Wnioskodawca w ramach otrzymanego dofinansowania zezwala Instytutowi na korzystanie i rozporządzanie prawami pokrewnymi (prawo producenta fonogramu oraz prawa do artystycznych wykonań) do nagrań, z wyłączeniem praw producenta fonogramu do nagrań, w części odpowiadającej wkładowi Instytutu w ich realizację, w kraju i za granicą na następujących polach eksploatacji:

1.

zwielokrotnianie i wprowadzanie do obrotu nagrań na nośnikach analogowych oraz cyfrowych, w tym wprowadzanych do obrotu w formie insertu,

2.

nadawanie i remitowanie w sieciach multimedialnych lub telekomunikacyjnych lub innych systemach przekazu (w tym simulcasting lub webcasting) w sposób niekodowany lub kodowany, w obiegu otwartym lub zamkniętym w jakiejkolwiek technice, systemie lub formacie, z lub bez możliwości zapisu, w tym także w serwisach tekstowych, multimedialnych, internetowych, telefonicznych lub telekomunikacyjnych

3.

udostępnianie nagrań w taki sposób, aby każdy użytkownik mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, w tym poprzez stacje naziemne, za pośrednictwem satelity, sieci kablowe, telekomunikacyjne lub multimedialne bazy danych, serwery i inne urządzenia i systemy, w tym także osób trzecich, w obiegu otwartym lub zamkniętym, w jakiejkolwiek technice, systemie lub formacie, z lub bez możliwości zapisu, w szczególności na stronach internetowych.

Strony, w ramach umowy upoważniają się wzajemnie do niezależnej eksploatacji nagrań na polach wskazanych w umowie bez konieczności uzyskania zgody drugiej strony. Przychody z tytułu eksploatacji nagrań przypadają w całości stronie dokonującej tej eksploatacji, z wyłączeniem przychodów, z tytułu wprowadzania nagrań do obrotu, które dzielone są przez strony na zasadach określonych w umowie. Przeniesienie praw przedstawionych powyżej następuje z chwilą dokonania przez Instytut wpłaty na rzecz Wnioskodawcy całości środków określonych w umowie.

W ramach umowy i dofinansowania ujętego w umowie Wnioskodawca zobowiązuje się do umieszczenia na plakatach i zaproszeniach na koncerty, kopertach do CD, na okładce bookletu i pudelkach informacji, że Instytut jest współproducentem nagrań, oraz umieszczenia logo Instytutu w metryczce producenta oraz na wszystkich materiałach graficznych oraz promocyjnych i informacyjnych drukach i materiałach elektronicznych dotyczących nagrań.

Z analizy ww. art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy, wynika, że zwolnienie od podatku na mocy wskazanego przepisu ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Ustawodawca podatkowy zawęził zastosowanie zwolnienia od VAT wyłącznie do jednostek publicznych radiofonii i telewizji oraz wyłącznie do usług, które są związane z realizacją zadań przypisywanych radiofonii i telewizji. Określając przesłanki przedmiotowe ww. zwolnienia, w celu określenia zadań stawianych radiofonii publicznej należy odnieść się do treści art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, zgodnie z którym radiofonia publiczna realizuje misję publiczną, poprzez oferowanie całemu społeczeństwu zróżnicowanych programów i innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujących się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu. Ponadto do konkretnych zadań radiofonii publicznej, należy m.in. tworzenie i rozpowszechnianie programów. Także określając zakres zwolnień zawarty w art. 43 ust. 1 pkt 34 ustawy o VAT, należy kierować się zadaniami wynikającymi z realizacji misji publicznej nałożonymi przez powyższą ustawę o radiofonii i telewizji. Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków, wyklucza zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w przytoczonym przepisie ustawy o VAT. Ponadto omawiana regulacja przewiduje wyłączenia ze zwolnienia, dla usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, usług w zakresie produkcji filmów reklamowych i promocyjnych, usług reklamowych i promocyjnych, a także działalności agencji informacyjnych.

W świetle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że Wnioskodawca działając jako jednoosobowa spółka akcyjna Skarbu Państwa, zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania programów telewizyjnych, bez wątpienia wypełnia pierwszą z przesłanek o charakterze podmiotowym, jednakże jest ona niewystarczająca do objęcia zwolnieniem świadczonych przez niego usług. Z treści wniosku wynika, że wnioskodawca zobowiązał się na rzecz Instytutu do rejestracji audialnej koncertów i nagrań studyjnych oraz wydania wydawnictw płytowych z nagraniami. Tym samym, należy uznać, że wymienione we wniosku usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 34, gdyż związane są one z nagraniami na wszelkich nośnikach a takie usługi są wyłączone ze zwolnienia (art. 43 ust. 1 pkt 34 lit. a). Zatem uzyskane przez Wnioskodawcę od Instytutu kwoty pokrycia kosztów działań rejestracji audialnej koncertów i nagrań studyjnych oraz wydania wydawnictw płytowych z nagraniami należy opodatkować podstawową stawką podatku, tj. 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl