IPPP1/443-527/08-3/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-527/08-3/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2008 r. (data wpływu 19 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca V S.A. jest wykonawcą robót budowlanych polegających na realizacji projektu budowy budownictwa mieszkaniowego, zleconych przez inwestora - Spółkę komandytową. Wybudowany obiekt mieszkalny, składa się z mieszkań wraz z pomieszczeniami gospodarczymi, miejsc parkingowych oraz części wspólnych, w których udział będą mieli wszyscy lokatorzy budynku takie jak: ciągi komunikacyjne, sale sportowe i rekreacyjne, galeria pasaż), recepcja, pomieszczenia techniczne.

Powierzchnia użytkowa całkowita budynku wynosi ok. 15.176 m#178;

Powierzchnia mieszkań wynosi 7.128,33 m#178;

Powierzchnia pomieszczeń gospodarczych wynosi 683,51 m#178;

Powierzchnia sprzedawanych miejsc parkingowych wynosi 2.845,12 m#178;

Cena sprzedaży ustalona jest dla 1 m.kw. mieszkania i zawiera w sobie cenę mieszkania, pomieszczenie gospodarcze oraz udział w częściach wspólnych budynku i gruncie.

Cena sprzedaży miejsca parkingowego ustalona jest dla 1 miejsca parkingowego i zawiera udział w gruncie.

Nie istnieje możliwość zakupu miejsca parkingowego dla innych osób niż właściciele lokali mieszkalnych. Budynek nie zawiera w sobie innych lokali użytkowych podlegających sprzedaży tj. sklepów, lokali usługowych itp.

Każdy właściciel ma prawo do korzystania z części wspólnej, zatem powierzchnia ta jest rozliczana proporcjonalnie na sprzedawaną powierzchnię mieszkalną i sprzedawaną powierzchnię użytkową (czyli miejsca parkingowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Wnioskodawca wnosi o interpretację prawidłowości przyjętej metody opodatkowania odnośnie sprzedaży świadczonych usług związanych z budownictwem mieszkaniowym, a w szczególności z klasyfikacją świadczonych usług i zastosowaniem preferencyjnej stawki 7 % VAT.

1.

Czy w związku z przedłużeniem okresu możliwości stosowania stawki obniżonej w wysokości 7 % w stosunku do budownictwa mieszkaniowego nie będącego budownictwem społecznym na mocy dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1 z 11.12.2006 z późn. zm.) podatnik ma możliwość stosowania tej stawki również do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.

2.

Czy podatnik może oraz w jaki sposób winien rozróżniać w podstawie opodatkowania usługi dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu od usług dotyczących infrastruktury dotyczącej powierzchni użytkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Wraz z końcem 2007 r. przestał obowiązywać art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej VATU). Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), do dnia 31 grudnia 2007 r. stawka w wysokości 7 % znajdowała zastosowanie również w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Począwszy od 1 stycznia 2008 r. Polska zobowiązana jest do stosowania w przepisach VAT dotyczących opodatkowania budownictwa mieszkaniowego regulacji wynikających z dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1 z 11.12.2006 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami ww. Dyrektywy, obniżona stawka znajduje zastosowanie do budownictwa mieszkaniowego do 31 grudnia 2010 r.

W ocenie Wnioskodawcy zmiana regulacji nie wyklucza dalszego stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług również w odniesieniu do robót budowlano - montażowych związanych z infrastrukturą towarzyszącą. Powyższe znajduje uzasadnienie w celu regulacji przewidzianej przedmiotowym przepisem, która znalazła bezpośrednio wraz z obowiązującym do końca 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, służącej rozwiązaniu wszelkich wątpliwości w tym zakresie. Prace budowlane związane z infrastrukturą towarzyszącą są ściśle powiązane w sposób funkcjonalny z świadczeniem usług w zakresie budownictwa mieszkaniowego i najczęściej przyjmują postać np. połączeń, rur, kabli doprowadzających lub odprowadzających media z urządzeń do obiektów budownictwa. Są to prace nierozerwalnie związane z budownictwem mieszkaniowym, co czyni zasadnym stosowanie stawki preferencyjnej także w odniesieniu do czynności świadczenia usług w zakresie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Ad. 2. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielania z podstawy opodatkowania infrastruktury związanej z obsługą budownictwa mieszkaniowego w przypadku objęcia robotami nie tylko ww. budownictwa, przy czym stawka preferencyjna 7 % znajduje zastosowanie jedynie w odniesieniu do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. W ocenie podatnika, w przypadku gdy inwestycja dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego i opodatkować stawką 7 %,natomiast dla pozostałej części inwestycji właściwa będzie stawka 22 %.

W ocenie Wnioskodawcy wydzielenia takiego można dokonać poprzez ustalenie ogólnego kosztorysu infrastruktury towarzyszącej zarówno budownictwu mieszkaniowemu jak również powierzchniom użytkowym. Następnie należy ustalić procentowy udział kosztów związanych z powierzchnią użytkową do ogólnego kosztorysu, określonego jako suma kosztorysu infrastruktury towarzyszącej powierzchni mieszkalnej i kosztorysu powierzchni użytkowej (czyli miejsc parkingowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, będącego rozwinięciem art. 5, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

Towarem zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z póżn. zm - zmiany wprowadzono rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2007 r. Nr 249 poz. 1861 i obowiązują od 1 stycznia 2008 r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych;

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Stosownie do art. 146. ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu zgodnie z dyspozycją art. 146 ust. ustawy, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekt

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

,br>

* jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego ustalono, iż Wnioskodawca jest wykonawcą robót budowlanych polegających na budowie budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W skład budowanego obiektu wchodzą:

* powierzchnia mieszkalna i gospodarcza;

* miejsca parkingowe.

Nierozerwalną część budowy budynku mieszkalnego stanowi infrastruktura towarzysząca (połączenia, rury, kable doprowadzające i odprowadzające media).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami budowa obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego (§ 5 ust. 1a rozporządzenia) podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 7%. Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2008 r. stawkę 7% należy stosować wyłącznie w odniesieniu do robót polegających na realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części. Natomiast znowelizowane przepisy ustawy nie wprowadziły preferencyjnej stawki podatkowej dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, roboty budowlane z nią związane opodatkowane są podstawową stawką podatku od towarów i usług tj. 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca winien zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 7% tylko do budowy budynku mieszkalnego oraz do wykonywanych w nim instalacji wewnętrznych. Prace wchodzące w skład kontraktu związane z wykonaniem infrastruktury towarzyszącej do budowanego budynku mieszkalnego winny być opodatkowane podstawową stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Z uwagi iż w zakresie pytania Nr 1 wykazano, że roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu winny być opodatkowane w całości stawką podstawową w wysokości 22%, odstąpiono od udzielania odpowiedzi na pytanie Nr 2.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl