IPPP1-443-524/08-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-524/08-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008 r. (osobiście złożonym w dniu 18 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2008 r. do tut. Organu został osobiście złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca mieszka w lokalu spółdzielczym. W roku 2000 matka Strony będąca głównym lokatorem tego mieszkania podarowała Wnioskodawcy #189; wkładu mieszkaniowego tego lokalu. Ojciec podarował Wnioskodawcy swoją część wkładu. Darowizna potwierdzona jest aktem notarialnym i zaświadczeniem z właściwego Stronie Urzędu Skarbowego. Protokół zdawczo-odbiorczy nie był sporządzony i matka Wnioskodawcy nadal pozostawała głównym lokatorem lokalu mieszkalnego. Formalności zostały dopełnione dopiero w 2005 r.. Tym samym matkę Wnioskodawcy skreślono z listy członków spółdzielni i głównym lokatorem ustanowiono Stronę.

W roku 2007 Wnioskodawca złożył wniosek o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. W lutym 2008 r. spółdzielnia wstrzymała podpisanie aktu notarialnego, motywując to koniecznością zapłacenia przez Wnioskodawcę podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Podatnika w przedmiotowej sprawie nie powinien On płacić podatku od towarów i usług, gdyż prawo do wkładu mieszkaniowego zostało nabyte w 2000 r., a nie po 2004 r.. Wnioskodawca mieszka w przekształcanym lokalu 25 lat i przekazanie lokalu mieszkalnego odbyło się w rodzinie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust. 7 ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania również w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z powyższego przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w prawo własności będzie miał zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed 1 maja 2004 r.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że matka Wnioskodawcy, będąc członkiem spółdzielni otrzymała przydział lokalu mieszkalnego, który zasiedlony został przed 2004 rokiem. Po przekazaniu wkładu mieszkaniowego w 2000 r., Wnioskodawca, w związku z faktem, że nie był członkiem spółdzielni, w 2005 r. wystąpił do spółdzielni i został przyjęty w poczet członków. Strona zawarła ze spółdzielnią umowę o ustanowienie na jej rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w miejsce prawa matki.

W przedmiotowej sprawie zatem ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do przedmiotowego lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (ustanowionego, po matce na rzecz Strony) i zasiedlonego i zamieszkałego przed dniem 1 maja 2004 r. w spółdzielcze prawo własnościowe nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 ustawy.

Nadmienić należy, iż o ile stanowisko składającego wniosek jest prawidłowe - przedstawione przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkaniowego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to uzasadnienie stanowiska jest nieprawidłowe. Brak obowiązku podatkowego nie jest związany z nabyciem przez Wnioskodawcę prawa do wkładu mieszkaniowego w 2000 r., ale wynika z faktu ustanowienia po raz pierwszy lokatorskiego prawa do przedmiotowego lokalu i jego zasiedlenia przed dniem 1 maja 2004 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl