IPPP1-443-519/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-519/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatkowego traktowania premii pieniężnych, ich prawidłowego dokumentowania oraz odliczenia podatku naliczonego z tytułu wypłacenia premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatkowego traktowania premii pieniężnych, ich prawidłowego dokumentowania oraz odliczenia podatku naliczonego z tytułu wypłacenia premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje na rzecz swoich Kontrahentów, m.in. C Sp. z o.o., M Sp. z o.o., S Sp. z o.o. dostaw towarów, które następnie są sprzedawane w sieciach tych sklepów. W omawianym zakresie, podstawą współpracy pomiędzy poszczególnymi Kontrahentami są przede wszystkim umowy ramowe o długoterminowej współpracy w tym zakresie. Umowy te w sposób kompleksowy określają warunki współpracy pomiędzy Spółką a poszczególnymi Odbiorcami, w szczególności przewidują szereg odrębnie traktowanych instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów między Stronami, np. rabaty, wynagrodzenia za usługi w zakresie promocji, usługi reklamowe a także premie pieniężne lub bonusy z tytułu osiągnięcia wysokości obrotów. Tak więc w umowach tych Spółka zobowiązała się m.in. do przyznawania swoim Kontrahentom premii pieniężnych z tytułu i pod warunkiem dokonywania przez Kontrahentów, w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok kalendarzowy), określonej wartości zakupów towarów handlowych od Wnioskodawcy a także np. przyznawania Kontrahentom (dystrybutorom) dodatkowych bonusów za osiągnięcie minimalnych wielkości sprzedaży fakturowej netto w odpowiednich okresach (np. obroty roczne, kwartalne).

Do tej pory dla celów rozliczeń podatku VAT wskazanych powyżej zdarzeń, Kontrahenci wystawiali Spółce faktury VAT na kwotę netto równą wartości przyznawanych premii pieniężnych, innymi słowy Strony traktowały wypłacone premie pieniężne, bonusy jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, świadczone przez Kontrahentów na rzecz Spółki.

Sposób traktowania ww. premii jako wynagrodzenia za usługi podlegające opodatkowaniu VAT wynikał przede wszystkim z obowiązującego w tym okresie stanowiska organów podatkowych. Ponadto Kontrahenci posiadali i wciąż posiadają w tym zakresie wiążące interpretacje w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych i bonusów, w których organy podatkowe dodatkowo potwierdziły prawidłowość rozliczeń pomiędzy Spółką a jej Kontrahentami (por interpretacja z dnia 12 lipca 2005 r. sygn. akt 147/NTR1/443-306/05/AM oraz z dnia 7 sierpnia 2007 r. sygn. akt 147VTR1/443-47/07/MA). Dodatkowo wskazać należy, iż kwestia opodatkowania, tzw. premii pieniężnych, bonusów potwierdziło w swojej interpretacji Ministerstwo Finansów. W związku z powyższym Spółka podatek naliczony wynikający z otrzymanych od Kontrahentów faktur rozliczała zgodnie z ogólnymi zasadami. Zaznaczyć należy także, że w umowach pomiędzy Stronami zawarto dodatkowe porozumienia dotyczące sposobu rozliczania ww. premii pieniężnych wynikających z powyższych faktur m.in. poprzez kompensatę wzajemnych należności. Na przełomie roku 2007/2008 Spółka otrzymała zatem faktury od kontrahentów dokumentujące udzielenie premii pieniężnych, a dotyczących roku 2007. W związku z tym, iż niektóre faktury otrzymała dopiero w miesiącu styczniu i lutym 2008 r., a kompensata wzajemnych należności nastąpiła zarówno w miesiącu grudniu 2007 r. jak i styczniu oraz lutym 2008 r., Spółka mając na uwadze, iż zdarzenia te dokumentowały czynności odnoszące się do roku 2007, odliczyła podatek naliczony z nich wynikający w deklaracji odpowiednio za miesiąc grudzień 2007 r. oraz styczeń i luty 2008 r. na zasadach ogólnych mając na uwadze także treść art. 88 ust. 3a w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. Po zmianie treści ww. przepisu ustawy o VAT od 1 stycznia 2008 r. niektórzy Kontrahenci Spółki dokumentują otrzymane premie pieniężne notami księgowymi (obciążeniowymi) uznając, iż czynność ta nie podlega opodatkowaniu. Niektórzy zaś z Kontrahentów (np. C Sp. z o.o.) w dalszym ciągu dokumentują otrzymane bonusy i premie pieniężne za 2007 r. fakturami VAT, uznając, iż są to czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości powyższe powstały w związku z:

* pojawiającymi się wyrokami sądów administracyjnych oraz niektórych organów podatkowych w zakresie traktowania dla celów VAT premii pieniężnych przyznawanych z tytułu i pod warunkiem wykonywania przez beneficjentów premii określonej treści (wysokości) transakcji zakupu; zgodnie ze stanowiskiem sądów tego typu premie nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług, a w konsekwencji zdarzenia związane z ich wypłatą nie wywołują skutków prawnych w zakresie VAT zarówno po stronie beneficjenta premii jak i podmiotu ją wypłacającego.

* odmiennym od powyższego stanowiskiem większości organów podatkowych w omawianym zakresie, odzwierciedlającym stanowisko Ministerstwa Finansów wyrażone w wydanej w 2004 r. interpretacji w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. W treści tego pisma czytamy, m.in. (...) "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacania premii pieniężnej nabywcom za spełnienie takich zachowań, jak np. niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych podatników. Wówczas wypłacona premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 u.p.t.u. Zgodnie, bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 u.p.t.u. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów"

* znowelizowanym od 1 stycznia 2008 r. przepisem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, który nie przyznaje podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazywanego na fakturze dokumentującej czynność, która nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przytoczonym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług pomiędzy Spółką a jej Kontrahentami z tytułu którego wynagrodzeniem jest premia pieniężna wypłacana przez Spółkę,a w konsekwencji czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Kontrahentów na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT, z pominięciem treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

2.

Czy premie pieniężne mogą być uznane za wynagrodzenie za świadczone usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, a jeśli nie to czy mając na uwadze dotychczasowe stanowisko organów podatkowych oraz Ministerstwa Finansów Spółka miała prawo (po dokonaniu kompensaty) dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych w miesiącu styczniu i lutym 2008 r., a dokumentujących wypłatę premii pieniężnych za 2007 r., pomimo nowelizacji treści art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT obowiązującego od 01.01. 2008 r....

3.

Jeśli nie to jaki jest prawidłowy sposób udokumentowania i rozliczenia podatku naliczonego w stosunku do wyżej opisanych premii pieniężnych i bonusów w odniesieniu do faktur, które Spółka otrzymała w miesiącu styczniu i lutym 2008,r a dokonana kompensata wzajemnych należności (dotycząca m.in. tych faktur) nastąpiła w miesiącu grudniu 2007 r. oraz styczniu i lutym 2008 r....

Zdaniem wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny i obowiązujący od 1 stycznia 2008 r. stan prawny:

1.

faktury otrzymane od Kontrahentów a dokumentujące premie pieniężne bądź bonusy z tytułu osiągniętego obrotu, nie będą od dnia 1 stycznia 2008 r. stanowiły podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych przez Spółkę faktur. W ocenie wnioskodawcy premie pieniężne oraz bonusy winny być od dnia 1 stycznia 2008 r. dokumentowane np. notami obciążeniowymi.

2.

w przypadku, gdy faktury będą dokumentowały wykonane zgodnie z postanowieniami umów inne usługi na rzecz Spółki, np. usługi konsultingowe, marketingowe czy też usługi reklamowe, to w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., faktury te będą stanowiły podstawę do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych. W ocenie Wnioskodawcy na polskim rynku istnieje, bowiem w tym zakresie ustabilizowana praktyka świadczenia usług (dotąd niekwestionowana przez organy skarbowe) marketingowych, reklamowych i promocyjnych; usług komunikacji handlowej czy usług zarządzania relacjami z klientem.

3.

wystawione przez odbiorców (Kontrahentów) faktury dotyczące ww. premii pieniężnych oraz bonusów procentowych dokumentujących zdarzenia mające miejsce w okresie do 31 grudnia 2007 r. a otrzymane przez Spółkę w miesiącu styczniu lub lutym 2008 r. mogą stanowić podstawę do odliczenia podatku naliczonego z nich wynikającego w rozliczeniu za okres, którego dotyczą tym bardziej, iż do czasu wydania oficjalnej interpretacji przez MF w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, Spółka i jej Kontrahenci objęci są ochroną wynikającą z wciąż obowiązującej interpretacji MF z 2004 r. w tym zakresie.

Uzasadniając powyższe stanowisko na wstępie odnieść należy się do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2007 r. I tak, zgodnie z treścią art. 88 ust. 3a nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury oraz dokumenty celne w przypadku, gdy; 2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku, a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana.

Zgodnie zatem z brzmieniem ww. przepisu obowiązującego do końca 2007 r. podatnik nie mógł odliczyć VAT z faktury dokumentującej transakcje, która nie podlegała opodatkowaniu lub była zwolniona z podatku gdy kwota wykazana na fakturze nie została uregulowana. Gdy kwota ta jednak została uregulowana podatnik miał prawo odliczyć podatek naliczony.

Regulacja art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT w tym brzmieniu pozwalała zatem na odliczenie podatku naliczonego z faktur otrzymanych przez Spółkę od Kontrahentów które dokumentowały czynności polegające m.in. na wypłacie premii pieniężnej, bonusów procentowych z tytułu wartości obrotów pomimo, iż w tej kwestii na przełomie roku 2007 istniały juz rozbieżności interpretacyjne nie tylko w organach skarbowych ale także w orzecznictwie sądowym, co do tego, czy ww. czynności są opodatkowane czy nie i czy są w rzeczywistości wynagrodzeniem za świadczoną usługę czy też nie można było uznać za wynagrodzenie za świadczone usługi. Nie bez znaczenia w sprawie jest fakt, iż organy skarbowe wciąż stoją na stanowisku, iż ww. premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczone usługi zatem utrwaliło się stanowisko, iż należało je opodatkować podatkiem VAT. Powyższy punkt widzenia przyjęty został przede wszystkim w oparciu o stanowisko wyrażone w ww. interpretacji Ministra Finansów z 2004 r. zatem w ocenie Wnioskodawcy nawet w sytuacji przyjęcia, że premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczone usługi i nie można uznać je za czynności opodatkowane, to w sytuacji uregulowania należności (dokonania kompensaty) Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wypłatę premii pieniężnych i bonusów za 2007 r. Jak zaznaczono jednak powyżej obok wciąż obowiązującej oficjalnej interpretacji wydanej przez Ministra Finansów w powyższych kwestiach pojawiły się także w 2007 r. orzeczenia sądów administracyjnych jednoznacznie wskazujące, że czynności polegające na wypłacie premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów nie stanowią usług i nie podlegają opodatkowaniu VAT (np. wyrok NSA z 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06, wyrok WSA w Poznaniu z 26 kwietnia 2007 r., sygn. akt I SA/Po 287/07).

Sytuacja skomplikowała się jeszcze bardziej wraz ze zmianą od 1 stycznia 2008 r. treści art. 88 ust. 3a ustawy o VAT zgodnie z którą, (...) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku (...). Zmiana ta wynika m.in. z dostosowania przepisów unijnych popartych orzecznictwem ETS. Oznacza to, że od 1 stycznia 2008 r. podatnik VAT będący nabywcą towarów i usług powinien znać klasyfikację podatkową nabywanych towarów i usług, aby prawidłowo zrealizować swoje prawo do odliczenia. Jeżeli zakupiony przez niego towar (lub usługa) będzie zwolniony z VAT lub nie będzie podlegał opodatkowaniu, a zbywca nieprawidłowo wykaże na fakturze podatek należny, nabywca nie będzie mógł tego podatku odliczyć. Uzasadnione są zatem wątpliwości Wnioskodawcy chociażby z uwagi na fakt, iż ustawodawca dokonując zmiany treści tego przepisu przerzucił niejako na odbiorcę faktury (tu Spółkę) obowiązek każdorazowo dokonania oceny prawidłowości zastosowania odpowiedniej stawki VAT przez Kontrahentów Spółki - obarczając jednocześnie Spółkę jako odbiorcę sankcją w postaci pozbawienia prawa do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji nieprawidłowości w naliczeniu VAT należnego występujące po stronie sprzedawcy. Nie bez znaczenia w sprawie jest także to, że najnowsze orzeczenia sądów administracyjnych jednoznacznie wskazują, że czynność polegająca na wypłacie premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów nie jest usługą i nie podlega opodatkowaniu VAT i premii tych nie należy dokumentować fakturami VAT ale np. notami obciążeniowymi. Dla przykładu w kwestii podatkowych skutków udzielenia (otrzymania) premii pieniężnej wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny, który wprost wskazał, że osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 u.p.t.u, a zatem wypłacana temu nabywcy premia (bonus) za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług). Tezę o braku opodatkowania takiego bonusu (premii) NSA wywiódł z zakazu podwójnego opodatkowania tej samej czynności. Opodatkowanie bonusów prowadziłoby zaś do tego, że jedna czynność dostawy towarów opodatkowana byłaby u sprzedawcy, lecz także u nabywcy (w istocie, bowiem tutaj występowałoby opodatkowanie nie samego bonusu lecz zakupu towarów). W ocenie NSA zatem wypłacenie bonusu (premii) pieniężnej powinno pozostać neutralne podatkowo. Powyższy pogląd chodź nie wyrażony w ogólnej interpretacji Ministerstwa Finansów wyraziło w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 99) wstępnie wyjaśniając kwestię odliczania VAT. Zgodnie z tymi wyjaśnieniami, (...) różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą wypłaty premii pieniężnych powoduje, że skutki takich wypłat w zakresie VAT należy oceniać w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego. Na ocenę tych skutków ma wpływ m.in. ustalenie, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone (czy dotyczą np. konkretnych dostaw, czy tez odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie). Zgodnie z obowiązującym art. 88 ust. 3a pkt 2, wyłączona jest możliwość obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego na podstawie otrzymanej faktury, w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku niezależnie od faktu uregulowania kwoty wykazanej na fakturze.

MF wskazało ponadto w interpelacji, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak nie może być zaklasyfikowany jako VAT, gdyż transakcja w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego we wniosku własnego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wypłacane premie są wynagrodzeniem z tytułu osiągniętego obrotu, w określonym czasie.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego wypłacona przez Spółkę premia związana jest z określonym zachowaniem, tj. osiągnięciem obrotów o określonej wartości, w określonym czasie.

W tym przypadku wskazać należy, że działanie kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, ma bezpośredni wpływ na wysokość otrzymanej premii. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX (art. 86-95) ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

Z tytułu nabycia towarów i usług, potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

2.

Od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ponadto, w myśl przepisu art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Cytowany przepis nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne. Premie pieniężne, o których mowa we wniosku powinny być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług.

Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, że Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od kontrahentów z tytułu udzielonych premii pieniężnych, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy oraz niezaistnienia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cyt. ustawy.

Ponadto zauważyć należy, iż przytoczone przez Spółkę wyroki sądów są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają. Orzecznictwo sądów zawężając się tylko do określonych stanów faktycznych nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa i nie stanowi wykładni prawa, do której obowiązane są organy podatkowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl