IPPP1/443-518/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-518/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymanych przez Spółkę premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymanych przez Spółkę premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma x - rok założenia " Sp. z o.o. w y, jako Odbiorca (dalej: Spółka) w dniu 12 stycznia 2005 r. zawarła z B Sp. z o.o. (dalej: dostawca) Umowę o Współpracy nr kkk. W dniu 1 lutego 2005 r. na podstawie Aneksu nr 1 do ww. umowy wprowadzono zmiany w Umowie polegające na dodaniu 9a, który przewiduje przyznanie odbiorcy bonusu rocznego za zrealizowanie określonego poziomu zakupów.

Zgodnie z 9a pkt 1 przedmiotowej umowy "za dokonanie zakupów przez Odbiorcę (Spółka) w danym roku kalendarzowym na kwotę 750.000 zł, Dostawca przyznaje Odbiorcy bonus w wysokości 1%, liczony od wartości netto zakupionych opakowań Dostawcy. Bonus wypłacony jest bezpośrednio na konto Odbiorcy na podstawie poprawnie wystawionej faktury VAT".

Kolejne punkty 9a przedmiotowej umowy przewidują zwiększenie procentowej wartości przyznawanego bonusu w zależności od poziomu zakupów. Za dokonanie zakupów na kwotę: -1.100.000 zł-bonus w wysokości 2%;

* 1.400.000 zł - bonus w wysokości 3%;

* 1.700.000 zł - bonus w wysokości 4%;

* 2.000.000 zł - bonus w wysokości 5%.

Przedmiotowy bonus wypłacany jest po zakończeniu i rozliczeniu danego roku kalendarzowego w terminie 60 dni od dnia dostarczenia poprawnie wystawionej faktury. Dotychczas Spółka dokumentuje fakt otrzymania bonusu zgodnie z umową, tj. poprzez wystawienie kontrahentowi faktury VAT. Umowa nie zawiera żadnych innych postanowień (warunków) uzależniających przyznanie bonusu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowe jest dokumentowanie faktu otrzymania rocznego bonusu poprzez wystawienie faktury VAT.

2.

Jeśli odpowiedź na pierwsze pytanie będzie negatywna - w jaki sposób Spółka powinna dokumentować fakt otrzymania rocznego bonusu.

Zdaniem wnioskodawcy stosowany dotychczas sposób dokumentowania bonusu jest prawidłowy. Przyznany Spółce bonus nie jest związany z żadną konkretną dostawą towarów. Jest to bonus roczny, wypłacany po zakończeniu roku kalendarzowego a jego wysokość jest uzależniona od wielkości zakupów zrealizowanych w danym roku kalendarzowym. Zakres przedmiotowy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług został wymieniony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia I 1 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 nr 54, poz. 535). Jest to katalog zamknięty, wymieniający jako czynności podlegające opodatkowaniem podatkiem VAT: odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zdaniem Spółki otrzymany bonus jest wynagrodzeniem za świadczone przez Spółkę usługi polegające na zrealizowaniu określonej wartości zakupów u określonego dostawcy i w określonym czasie. W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług świadczenie usług jest rozumiane bardzo szeroko, o czym świadczy chociażby fakt wymienienia jako świadczenia usług zobowiązania do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji (art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT) i nie jest ono zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych. Powyższe stanowisko znajduje również odzwierciedlenie w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów. Zgodnie z Pismem Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., znak: PP3-812-1222/2004/AP/4026, jeżeli "premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie (...) i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (...) należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taka premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach."

Podobne stanowisko zaprezentowane zostało w Decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 marca 2006 r., znak: 1401/HTII/4407/14-22/05/BM; Postanowieniu Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 26 kwietnia 2007 r., znak: 1472/RPP1/443-133/07/BIK; Postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów z dnia 25 września 2007 r., znak: 1 438/VAT2/443-84/07/258-94/JB. Uznając powyższe wyjaśnienia organów podatkowych za prawidłowe i wiążące, Spółka uważa, że fakt otrzymania bonusu w opisanym przez wnioskodawcę stanie faktycznym powinien być uznany za świadczenie usług przez Spółkę na rzecz dostawcy, a co za tym idzie, dokumentowany fakturą VAT. W przedmiotowym stanie faktycznym, zastosowanie mieć będzie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym faktury służą dokumentowaniu sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, który definiuje sprzedaż między innymi jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Reasumując, zdaniem Spółki, na podstawie powołanych powyżej przepisów prawa oraz wiążących wyjaśnień organów podatkowych, Spółka prawidłowo dokumentuje fakt otrzymania bonusu poprzez wystawienie faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl