IPPP1-443-512/10-4/AS - Wniesienie nieruchomości aportem do spółki komandytowej a podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-512/10-4/AS Wniesienie nieruchomości aportem do spółki komandytowej a podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka SA (dalej jako Wnioskodawca) jest właścicielem szeregu nieruchomości, dla których utworzone są różne księgi wieczyste oraz użytkownikiem wieczystym nieruchomości, na której znajduje się zabytkowy pałac wraz z parkiem drzewnym. Część tych nieruchomości obejmuje tylko działki gruntowe, inne natomiast także wzniesione na nich budynki mieszkalne. Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonać restrukturyzacji swojego nieruchomego majątku i powydzielać poszczególne nieruchomości pod kątem funkcjonalnym oraz planowanego biznesowego przeznaczenia. W tym celu Wnioskodawca będzie wnosił aportem wybrane nieruchomości do różnych spółek osobowych prawa handlowego (planowane jest wykorzystanie spółek komandytowych). W związku z tym do spółek komandytowych, które będą przykładowo prowadziły działalność budownictwa mieszkaniowego (developerską), działalność hotelarską, czy z zakresu ochrony zdrowia (medyczną), Wnioskodawca będzie wnosił aportem wybrane przez siebie nieruchomości, które w jego ocenie najbardziej odpowiadają profilowi biznesowemu działalności wybranej spółki.

Wnioskodawca będzie przystępował do spółek komandytowych jako komplementariusz. Udziały w tych spółkach będą obejmowane za wkład niepieniężny (aport) w postaci nieruchomości wybranych przez Wnioskodawcę dla danej spółki. Wartość każdego z aportów w postaci nieruchomości zostanie określona w wysokości nie wyższej niż aktualna wartość rynkowa konkretnych nieruchomości na dzień ich wniesienia do wybranej spółki komandytowej. Nieruchomości będą stanowić dla spółek komandytowych środki trwałe, w związku z czym zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych danej spółki komandytowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy czynność wniesienia aportu do wybranej spółki komandytowej w postaci nieruchomości będzie stanowić odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT i konsekwentnie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, przez co w rezultacie wnioskodawca zobowiązany będzie do udokumentowania omawianej transakcji sprzedaży fakturą VAT wystawioną na rzecz spółki komandytowej.

2.

Czy w przypadku wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do wybranej spółki komandytowej, podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie wartość rynkowa wniesionej nieruchomości, pomniejszona o kwotę podatku.

3.

Czy spełnienie przez Wnioskodawcę warunków, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a) ustawy o VAT, spowoduje że wniesienie nieruchomości aportem do spółki komandytowej podlega zwolnieniu z podatku VAT.

Ad. pyt. 1)

W ocenie Wnioskodawcy, czynność wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej będzie stanowić odpłatną dostawę towarów i konsekwentnie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Ad. pyt. 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wniesienia nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej, podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie wartość rynkowa wniesionej nieruchomości, pomniejszona o kwotę podatku.

Ad. pyt. 3)

W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli spełni on warunki o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a) ustawy o VAT, wniesienie nieruchomości aportem do spółki komandytowej podlega zwolnieniu z podatku VAT.

UZASADNIENIE

Ad. 1)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega w szczególności odpłatna dostawa towarów. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Użyte w ustawie o VAT sformułowanie "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" oznacza przeniesienie ekonomicznego władztwa nad towarami w taki sposób, aby nabywca mógł nimi dysponować jak właściciel i w tym aspekcie jest to pojęcie szersze od pojęcia sprzedaży. Inaczej mówiąc, dotyczy ono każdej formy przeniesienia władztwa ekonomicznego nad danym towarem (w tym także cywilistycznego przeniesienia własności).

Składniki majątkowe wniesione aportem do spółki osobowej (w tym także do spółki komandytowej) w celu pokrycia wkładu wspólnika stają się własnością spółki. Zgodnie z art. 28 w zw. z art. 103 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych ("k.s.h."), majątek spółki osobowej stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Ponadto, na podstawie art. 8 k.s.h., spółki osobowe mogą we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości (zdolność prawna). Oznacza to, że majątek spółki jest odrębny od majątku poszczególnych jej wspólników. Tym samym spółka dysponuje wniesionym majątkiem jak właściciel i pobiera z niego korzyści materialne, wykorzystuje go w prowadzonej działalności, a także może zbywać swój majątek. Uczestnictwo w spółce osobowej wiąże się dla wspólnika z uzyskaniem ogółu praw i obowiązków, na który składają się prawa i obowiązki zarówno o charakterze niemajątkowym, jak i majątkowym, takie jak: prawo do udziału kapitałowego, prawo do udziału w zysku i prawo do nadwyżki likwidacyjnej. Zgodnie z art. 10 k.s.h., przedmiotowy ogół praw i obowiązków związanych z uczestnictwem w spółce osobowej, pod pewnymi warunkami, może być przedmiotem obrotu. Tym samym wspólnik może z niego uzyskać określone korzyści majątkowe, m.in. z tytułu jego zbycia.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy, zdaniem wnioskodawcy, wniesienie nieruchomości do wybranej spółki komandytowej wypełnia definicję odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż:

* wnoszona nieruchomość jest towarem,

* w wyniku wniesienia aportu dochodzi do przeniesienia na spółkę komandytową prawa do rozporządzania nieruchomością,

* wspólnik (Wnioskodawca) otrzymuje w zamian ogół praw i obowiązków związanych z uczestnictwem w spółce komandytowej.

Wnioskodawca zaznacza, że w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego objęte były zwolnieniem od podatku VAT, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Tym samym wniesienie aportu stanowiło czynność opodatkowaną VAT, jednakże zwolnioną przedmiotowo z tego podatku na podstawie przepisów ww. rozporządzenia.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wniesienie aportu stanowi odpłatną dostawę towarów, zostało potwierdzone w wielu wydanych interpretacjach prawa podatkowego, m.in. przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lipca 2008 r. nr ILPP1/443-415/08-2/MK,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16 października 2008 r. nr IPPP1/443-1599/08/PR.

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 18 listopada 2008 r. nr ITPP2/443-788/08/RS

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2009 r. nr ILPP2/443-764/09-2/AD.

Podobne stanowisko było prezentowane również w wyrokach sadów administracyjnych, w tym m.in.:

* wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 października 2008 r. o sygn. I SA/Po 638/08,

* wyrok WSA w Poznaniu z dnia 23 października o sygn. I SA/Po 1060/08,

* wyrok WSA w Szczecinie z dnia 8 maja 2008 r. o sygn. I SA/Sz 775/07,

* wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 października 2008 r. o sygn. I SA/Ol 22 1/08).

Mając powyższe na uwadze, wniesienie przez Wnioskodawcę nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do wybranej Spółki komandytowej stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Jednocześnie, zgodnie z brzmieniem art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, przy czym zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania VAT jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Stosownie do art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

W przypadku dokonania czynności wniesienia towarów do spółki prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione towary, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesiony towar. Stąd też podstawę opodatkowania podatkiem VAT transakcji wniesienia nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy.

Na podstawie art. 2 pkt 27 lit. b) ustawy o VAT, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość ową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena towarów lub towarów podobnych, w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie usług.

Oznacza to, że podstawą opodatkowania podatkiem VAT dla transakcji wniesienia nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego (towaru lub usługi), pomniejszona o kwotę podatku.

Ad. 3)

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a) ustawy o VAT, zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis oznacza, iż jeżeli Wnioskodawca spełnia te warunki i w stosunku do nieruchomości nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosił on wydatków na ulepszenie nieruchomości, o ile miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej nieruchomości - to wówczas wniesienie przez wnioskodawcę nieruchomości aportem do spółki komandytowej podlega zwolnieniu z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl