IPPP1/443-512/07-2/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-512/07-2/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X i S-ka Sp.J., przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 15 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości sporządzania informacji podsumowującej, określania podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zasad przeliczania walut obcych oraz w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości sporządzania informacji podsumowującej, określania podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zasad przeliczania walut obcych oraz w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 28 września 2006 r. kontrahent z Chin wystawił Wnioskodawcy fakturę na towar, który przypłynął do Niemiec (H). Tam Agencja Celna dokonała odprawy celnej i wystawiła X i s-ka sp. j. dnia 6 grudnia 2006 r. fakturę na koszty związane z tą odprawą (m.in. cło, koszty armatorskie, składowania, transportu z Niemiec do Ł.) czyli firma niemiecka była pośrednikiem w przemieszczaniu towaru z Chin do Polski, dopuściła ten towar do obrotu na terenie Unii Europejskiej (Niemcy). Fakturę za towar przysłał Wnioskodawcy kontrahent z Chin i jemu Spółka dokonała zapłaty. X i s-ka sp. j. zapłaciła Agencji Celnej za wszystkie koszty dodatkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Z jakim numerem NIP Spółka powinna wykazać przedmiotową transakcję w deklaracji VAT UE (tzn. z numerem Spółki czy numerem Agencji Celnej).

2.

Co powinno tworzyć wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia i wg jakiego kursu (z jakiego dnia) powinna być ona ustalana.

3.

Kiedy powstał obowiązek podatkowy w świetle ustawy o VAT.

Zdaniem wnioskodawcy:

W VAT UE Spółka przedmiotową transakcję wykazała z własnym numerem NIP, gdyż kontrahent niemiecki (Agencja Celna) była tylko pośrednikiem, nie dysponowała towarem jak właściciel, nie wykazywała przemieszczenia towaru z Chin na własnej fakturze, dokonała jedynie jego odprawy.

Zdaniem Wnioskodawcy wartość WNT tworzy: wartość celna (wg. rozliczenia celnego) powiększona o cło, koszty uboczne wg faktury z Agencji Celnej ale bez kosztów transportu z Niemiec do Ł. Koszt ten rozliczyła Spółka jako import usług, gdyż kosztem tym Spółka została obciążona nie przez sprzedawcę towaru ale przez firmę trzecią.

Kursy walut:

* wartość towaru z Chin wg kursu zastosowanego w rozliczeniu celnym (zgodnie z wartością celną),

* koszty uboczne i import usług wg kursu NBP z dnia faktury 6 grudnia 2006 r. na te koszty.

Obowiązek podatkowy zdaniem Spółki powstał z datą/chwilą wystawienia faktury. Ponieważ obie faktury (z Chin i Niemiec) wystawiono w IV kwartale 2006 dlatego też Spółka ujęła je w deklaracji VAT UE za IV/2006.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1 Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej ustawa o VAT- przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 79 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z dnia 19 października 1992 r.) dopuszczenie do swobodnego obrotu nadaje towarowi niewspólnotowemu status celny towaru wspólnotowego. Wymaga ono zastosowania środków polityki handlowej, spełnienia pozostałych formalności wymaganych przy przywozie towarów, jak również zastosowania opłat prawnie należnych.

W przypadku więc gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Odprawa towarów dokonana w H. jest importem towarów na terytorium Niemiec, podlega więc przepisom tego państwa i skutkuje koniecznością zapłaty podatku od wartości dodanej w Niemczech według obowiązującej w tym kraju stawki. Na terytorium Niemiec nabyty przez Spółkę towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Powołany powyżej art. 11 ust. 1 określa szczególny przypadek, w którym nastąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Przepis ten dotyczy nieodpłatnego przemieszczenia towarów, które w konsekwencji trafiają na terytorium Polski. Aby móc zastosować powyższe regulacje muszą być spełnione następujące warunki:

* towar musi być przemieszczany przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz,

* towar będący przedmiotem przemieszczenia musi należeć do tego podatnika,

* przemieszczenie towarów następuje z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, na terytorium kraju,

* towary będące własnością ww. podatnika zostały przez niego na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane,

* przedmiotowe towary muszą służyć czynnościom wykonywanym przez podatnika podatku od wartości dodanej jako podatnika na terytorium kraju.

Przy spełnieniu łącznie powyższych przesłanek przemieszczenie towaru można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem.

W art. 12 ustawy o podatku od towarów i usług zostały określone sytuacje, w których przepisy art. 11 ust. 1 ww. ustawy nie znajdują zastosowania.

Transakcja opisana w złożonym w dniu 13 listopada 2007 r. (data stempla pocztowego) wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, spełnia przesłanki określone w art. 11 ust. 1 ustawy i będzie stanowiła wewntrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

1.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;

2.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Przemieszczenie nabytych przez Spółkę towarów z terytorium Niemiec na terytorium kraju, będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem (art. 11 ust. 1 ww. ustawy), dlatego też przedmiotowa transakcja winna być uwzględniona w informacji podsumowującej VAT UE, w której z uwagi na to że Agencja Celna jest przedstawicielem Spółki na terytorium Niemiec, winna być wykazana z numerem Agencji Celnej.

Ad. 2 Zgodnie z przepisem art. 31 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.) w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia, a jeżeli cena nabycia nie istnieje - koszt ich wytworzenia. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. W myśl art. 31 ust. 2 podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio (art. 31 ust. 3 ww. ustawy).

Uwzględniając powyższe, podstawą opodatkowania wewnatrzwspólnotowego nabycia opisanego w złożonym wniosku będzie wartość nabytych towarów wynikająca z faktury wystawionej przez kontrahenta z Chin, powiększona o cło i inne należności o charakterze podobnym do podatków, ceł i opłat. Tak określona podstawa opodatkowania będzie powiększona o wydatki dodatkowe, pod warunkiem, że wydatki te będą pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. Wszystkie inne koszty uboczne wynikające z faktury wystawionej przez Agencję Celną (z wyłączeniem cła), za które zapłata została dokonana przez Spółkę na rzecz Agencji nie będą powiększały podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z art. 106 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, jeżeli na fakturach wykazywane są kwoty w walutach obcych, z uwzględnieniem przepisów w zakresie określania momentu powstania obowiązku podatkowego.

W myśl § 37 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn zm.) kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane na fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio (§ 37 ust. 3 ww. rozporządzenia).

W myśl § 37 ust. 4 ww. rozporządzenia przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazywanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentują one czynności, które u podatnika stanowią: wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, lub import usług.

Przemieszczane towary należą do Wnioskodawcy (polskiego podatnika), który nie wystawi sobie faktury. Stroną transakcji dla Wnioskodawcy jest kontrahent spoza Unii, z Chin, który nie wystawi faktury dokumentującej wewnątrzpólnotową dostawę towarów. Dlatego też dokonując przeliczenia kwot wyrażonych w walutach obcych dla potrzeb ustalenia podstawy opodatkowania należy zastosować kurs walut z dnia powstania obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Ad. 3 Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.) w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. Regulacje art. 20 ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzają także inny moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. I tak w myśl art. 20 ust. 6 ww. ustawy w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Artykuł 20 ust. 5 określa ogólną zasadę powstania obowiązku podatkowego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ust. 6 tegoż artykułu określa wyjątek od tej zasady. Aby ten wyjątek mógł zostać zastosowany muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1.

dostawcą towaru musi być podatnik podatku od wartości dodanej;

2.

faktura dokumentująca wewnątrzwspólnotowe nabycie musi być wystawiona przed terminem określonym w art. 20 ust. 5 ww. ustawy.

W przypadku gdy jeden z powyższych warunków nie będzie spełniony obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, które są przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że dostawcą towarów jest kontrahent z Chin, nie jest on podatnikiem podatku od wartości dodanej. Z uwagi na powyższe obowiązek podatkowy w przedstawionym stanie faktycznym powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 20 ust. 5 ww. ustawy).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl