IPPP1-443-51/09-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-51/09-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych usług oraz zwrotu podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych usług oraz zwrotu podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w zakresie centrów telefonicznych (tzw. call center). W ramach prowadzonej działalności Spółka podlega organizacyjnie firmie z M, w Holandii, która jest podmiotem zarządzającym tego typu działalnością na terenie całej Europy. Działalność Spółki prowadzona jest na podstawie umowy zawartej z firmą z M polega na dostarczaniu informacji użytkownikom samochodów i osobom zainteresowanym produktami marki oraz innych marek oraz przetwarzaniu (tj. zbieraniu, utrwalaniu, przechowywaniu i udostępnianiu) danych uzyskiwanych od użytkowników samochodów.

Spółka udziela zainteresowanym osobom wszelkich informacji dotyczących produktów. Udostępniane informacje dotyczą oferty sprzedażowej oraz zasad serwisowania pojazdów czy kwestii technicznych związanych z obsługą pojazdów. Dostarczane przez Spółkę dane znajdują się w bazie informacyjnej prowadzonej w oparciu o system informatyczny o nazwie. System ten jest zintegrowany z systemem informatycznym działającym na poziomie europejskim. W przypadku braku żądanych informacji Spółka podejmuje działania, aby je uzyskać od odpowiednich komórek (np. serwisu czy działu gwarancji).

Spółka prowadzi również serwis 24 h (całodobowej pomocy), w ramach którego udziela informacji o pomocy drogowej dla kierujących samochodami marki na terenie Europy. W przypadku awarii/problemów technicznych z pojazdem kierujący kontaktuje się ze Spółką i przekazuje jej następujące informacje: dane adresowe, dane pojazdu, lokalizację zdarzenia oraz symptomy. Dane te są wprowadzane przez Spółkę do systemu. W przypadku kiedy awaria lub problem techniczny zdarzyły się na terenie kraju, z użytkownikiem pojazdu bezpośrednio kontaktuje się i załatwia sprawę przedstawiciel serwisu technicznego. Natomiast w sytuacji kiedy zdarzenie ma charakter międzynarodowy (gdy polski kierowca ma problem techniczny z samochodem za granicą), Spółka zazwyczaj asystuje kierowcy aż do czasu ostatecznego załatwienia sprawy przez serwis (kontaktuje się z kierowcą i przekazuje mu odpowiednie informacje). W odniesieniu do produktów marki działalność Spółki obejmuje również przyjmowanie reklamacji dotyczących wadliwości lub jakości produktów czy obsługi posprzedażowej użytkowników pojazdów. W przypadku zgłoszenia ww. zdarzeń Spółka zamieszcza uzyskane informacje w systemie. Na tej podstawie Spółka kontaktuje się z serwisem i/lub z biurem gwarancji w celu uzyskania informacji na temat załatwienia sprawy. Informacje te są przekazywane przez Spółkę zgłaszającemu reklamację.

Powyższe usługi świadczone są dla podmiotów znajdujących się we wszystkich krajach Europy. Z tytułu wykonywanych usług Spółka otrzymuje raz w roku wynagrodzenie ryczałtowe na ustaloną kwotę bez podatku VAT. Strony zakładają, że przedmiotowe usługi są opodatkowane VAT w miejscu siedziby usługobiorcy (tj. w Holandii). Spółka nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej w Polsce. Ponieważ Spółka dokonuje zakupów opodatkowanych VAT w Polsce, w swoich rozliczeniach wykazuje nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Do tej pory nadwyżka ta była przenoszona na następne okresy rozliczeniowe. Obecnie Spółka rozważa wystąpienie o zwrot skumulowanej nadwyżki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy świadczone przez Spółkę usługi (calI center) są na podstawie art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT (do dnia 1 grudnia 2008 r. na podstawie art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT) opodatkowane są w miejscu siedziby usługobiorcy.

2.

Czy na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy o VAT, Spółka uprawniona jest do wystąpienia o zwrot podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów niezbędnych do wykonywania przedmiotowych usług.

Zdaniem wnioskodawcy świadczone przez nią usługi mają charakter usług przetwarzania danych i dostarczania informacji, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 3 (obecnie pkt 3a) ustawy o VAT. Ponieważ w odniesieniu do tej kategorii ustawa o VAT nie odsyła do przepisów o statystyce publicznej Spółka nie występowała do właściwych organów statystycznych o dokonanie klasyfikacji świadczonych usług na gruncie PKWiU. Taka klasyfikacja nie miałaby bowiem znaczenia dla właściwej kwalifikacji tej usługi na potrzeby rozliczeń z tytułu VAT. Mając na uwadze charakter usług Spółka stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT miejscem ich świadczenia jest siedziba usługobiorcy tj. Holandia. Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz (1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub (2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania. Powyższy przepis znajduje zastosowanie do usług określonych:

* w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. do 30 listopada 2008 r., tj. "doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń".

* w art. 27 ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT w jej obecnym brzmieniu tj. "usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń".

Mając na uwadze opisaną w stanie faktycznym działalność Spółki, tj. przekazywanie odpowiednich danych/informacji użytkownikom samochodów oraz wprowadzania danych użytkowników samochodów do bazy informacyjnej należy stwierdzić, że powyższe usługi świadczone przez Spółkę powinny być traktowane zarówno na gruncie art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. do 30 listopada 2008 r. jak i art. 27 ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT jako usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji.

Potwierdzeniem stanowiska Spółki jest praktyka organów podatkowych. Dla przykładu Spółka wskazuje na:

* postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 6 kwietnia 2007 r. (nr 1472/RPP1/443-52/07/PAWA), w którym uznając stanowisko podatnika za prawidłowe wskazano, że z uwagi na fakt, iż ww. przepis art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy określając, że usługi przetwarzania danych i dostarczania informacji podlegają opodatkowaniu w kraju siedziby usługobiorcy nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznej usługi, należy stwierdzić, iż uznanie opisanej usługi jako usługę przetwarzania danych i dostarczania informacji nie zależy od klasyfikacji statystycznej usługi lecz od charakteru świadczonej usługi. Usługa w zakresie dostarczania informacji w przedstawionym stanie faktycznym Spółki nie podlega VAT w Polsce. - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 września 2008 r. (nr IPPP2-443-978/08-4/MS), w której na podstawie podanych przez podatnika okoliczności we wniosku o udzielenie interpretacji (tj. że wykonywane przez wnioskodawcę usługi call center na rzecz podmiotu z grupy mają na celu przedstawienie klientom tego podmiotu kompleksowych informacji na temat możliwych opcji rezerwacji usług hotelowych) Dyrektor stwierdził, iż były one wystarczające do stwierdzenia przez organ, że zasadniczy element przedmiotowych usług świadczonych przez Spółkę stanowi dostarczanie informacji Klientom. Głównym celem świadczonych usług jest bowiem przekazanie Klientom niezbędnych informacji dotyczących produktów lub usług świadczonych przez Kontrahentów lub informacji koniecznych do efektywnego i satysfakcjonującego korzystania przez Klientów z produktów lub usług Kontrahentów" i uznania, że usługi te podlegają opodatkowaniu przez ich nabywcę.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane także w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 12 września 2007 r. (nr 1471/VTR1/443-66/07/MSt) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2007 r. (nr IPPP1-443-581/07-2/JB).

Ponadto Spółka stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy o VAT jest uprawniona do wystąpienia o zwrot podatku VAT naliczonego przy zakupach niezbędnych do wykonywania usług, rozliczanych na podstawie art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT (obecnie art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT). Zgodnie z art. 87 ust. 5 ustawy o VAT "Na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2 zdanie pierwsze. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a- 4f stosuje się odpowiednio." Art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, do którego odnosi się art. 87 ust. 5 ustawy o VAT stanowi, że podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...) jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Mając na uwadze ww. regulacje prawne oraz okoliczność, że:

* wskazane w stanie faktycznym usługi Spółka świadczy dla podmiotów znajdujących się we wszystkich krajach Europy,

* kwoty podatku naliczonego przy zakupach niezbędnych do wykonywania przedmiotowych usług podlegałyby odliczeniu w przypadku świadczenia ich przez Spółkę na terytorium kraju,

* Spółka nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej

* należy uznać, że na podstawie art. 87 ust. 5 ustawy o VAT przysługuje Spółce prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl