IPPP1/443-505/07-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-505/07-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Leonarda Skoniecznego, przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2007 r. (data wpływu 16 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zbycia przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zbycia przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje czynności opodatkowane, prowadzi przy tym przedsiębiorstwo działające pod firmą S. Do wykonywania tych czynności używa budynków, maszyn i urządzeń przy zakupie niektórych rzeczy dokonano obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W najbliższym czasie podatnik zamierza sprzedać całe przedsiębiorstwo innemu przedsiębiorcy. W ramach niniejszej sprzedaży sprzedający wyda nabywcy: nieruchomości, środki produkcji, środki transportu, wyposażenie, towary handlowe (słowem wszystkie rzeczy ruchome i nieruchome znajdujące się na stanie przedsiębiorstwa), prawa wynikające z umów najmu, dzierżawy, leasingu, zezwolenia i koncesje, prawo do używania nazwy (firmy) - nie jest jednak zastrzeżone w Urzędzie Patentowym), księgi podatkowe i dokumentację ZUS. Przekazani zostaną również pracownicy w trybie 23 (1) k.p.

Sprzedaż przedsiębiorstwa nastąpi w formie aktu notarialnego, wystawiona zostanie przy tym faktura VAT bez stawki i podatku - w opisie podst. pr. art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy transakcja sprzedaży majątku realizowana przez podatnika jest zbyciem przedsiębiorstwa w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i można do niej zastosować wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT oraz czy na podatniku spocznie obowiązek korekty podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu towarów, które wchodzą w skład tego przedsiębiorstwa.

Zdaniem wnioskodawcy w przedmiotowej sytuacji znajduje zastosowanie art. 6 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT jej przepisów nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

W związku z faktem, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji przedsiębiorstwa należy posiłkować się przepisami kodeksu cywilnego. W myśl art. 55" k.c. przedsiębiorstwo jest to zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne

5.

koncesje, licencje i zezwolenia

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne

8.

tajemnice przedsiębiorstwa

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Takie rozumowanie potwierdza także orzecznictwo sądowe (wyroki SN z 8 kwietnia 2003 r. sygn. IV CKN 51/01 i z 01.04. 2003 r. sygn. 366/01) oraz interpretacje organów skarbowych prezentowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów. Istotnym jednak aby przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia musi stanowić więc całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. W związku z tym sprzedaż majątku przedsiębiorstwa dokonana przez podatnika jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie rodzi obowiązku podatkowego w VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału).

Podatnik uważa, że sprzedaż przedsiębiorstwa nie rodzi obowiązku korekty podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu towarów, które wchodzą w skład tego przedsiębiorstwa. Uważam, że zbycie przedsiębiorstwa nie skutkuje w sferze wcześniejszych odliczeń podatku dokonanych przez zbywcę, co pozostaje w zgodzie z zasadą neutralności VAT. Zatem, jeżeli w chwili nabycia składników majątku przedsiębiorstwa, przysługiwało mi prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na związek ze sprzedażą opodatkowaną, to należy uznać, że późniejsza jego sprzedaż, nie pozbawia zbywcy prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych składników i nie wiąże się dla sprzedającego z obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) "przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans."

Natomiast art. 91 ust. 9 ustawy stanowi, że " w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału).

Z przedstawionego stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że planowana transakcja sprzedaży dotyczy przedsiębiorstwa stanowiącego całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym w związku z czym do takiej sprzedaży nie stosuje się przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ponieważ do sprzedaży przedsiębiorstwa nie stosuje się przepisów ustawy o podatku od towarów i usług to nieprawidłowe jest wystawienie w tym zakresie faktury VAT bez stawki i podatku. Faktury VAT bez stawki i podatku wystawia się w przypadku sprzedaży zwolnionej od opodatkowania a nie w przypadku transakcji co do której nie stosuje się przepisów ustawy.

Ponieważ planowana transakcja dotyczy zbycia przedsiębiorstwa to korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl