IPPP1/443-504/14-4/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-504/14-4/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia z dnia 30 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 20 maja 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 23 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usługi rachunkowości funduszy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla usługi rachunkowości funduszy.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 30 maja 2014 r., złożonym w dniu 30 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 20 maja 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Głównym przedmiotem działalności N. Sp. Z o.o. jest świadczenie usług agenta transferowego dla otwartych funduszy emerytalnych oraz usług agenta transferowego i czynności dystrybucyjnych dla funduszy inwestycyjnych, a w szczególności czynności polegających na:

1. W przypadku obsługi funduszy emerytalnych:

* prowadzeniu rejestru członków OFE polegającym na otwieraniu rachunków członków oraz ewidencji operacji finansowych i niefinansowych,

* kompleksowej obsłudze klientów OFE realizowanej we wszystkich kanałach kontaktu, w tym w kanałach samoobsługowych zapewniającej m.in. realizację obowiązków informacyjnych OFE na rzecz członków OFE.

* obsłudze aplikacji internetowych dla członków.

2. W przypadku obsługi funduszy inwestycyjnych:

* prowadzeniu, rejestrów uczestników funduszy,

* ewidencjonowaniu operacji i przechowywaniu informacji o operacjach oraz o aktualnym stanie rejestrów, prowadzeniu rozliczeń pieniężnych związanych ze zbywaniem i odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszy,

* realizacji funkcji customer service na rzecz uczestników i dystrybutorów funduszy inwestycyjnych,

* pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych.

Spółka planuje rozszerzyć zakres usług świadczonych dla funduszy inwestycyjnych o usługi rachunkowości funduszy. Usługi te będą polegać w szczególności na:

1.

wycenie aktywów Funduszy, która oznacza administrowanie mieniem funduszy oraz prawidłowe księgowanie wynikających z tego tytułu operacji,

2.

ustalanie wartości aktywów netto funduszy i wartości aktywów netto na Jednostkę Uczestnictwa/Certyfikat Inwestycyjny, w tym:

a.

sporządzanie dziennego bilansu na podstawie posiadanej dokumentacji,

b.

uzgadnianie z Depozytariuszem wartości aktywów netto Funduszu i wartości aktywów netto na Jednostkę Uczestnictwa/Certyfikat Inwestycyjny,

c.

przekazywanie informacji o cenie jednostki Uczestnictwa/Certyfikatu Inwestycyjnego do Depozytariusza,

3.

prowadzenie rachunkowości funduszy, w tym:

a.

wprowadzaniu pozycji księgowych (ręcznie oraz elektronicznie),

b.

kontroli przebiegu księgowania oraz zmian na kontach księgowych funduszy,

c.

ustalaniu sald na kontach,

d.

rocznym zamknięciu kont księgowych funduszy,

e.

przekazywaniu wynagrodzeń tytułem zarządzania funduszami dla Towarzystwa,

f.

przekazywaniu środków na pokrycie kosztów w limicie, po otrzymaniu rachunków, faktur lub not obciążeniowych na rzecz funduszy,

g.

kontroli zachowywania limitów inwestycyjnych przez fundusze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i statutami funduszy,

h.

archiwizacji dokumentacji księgowej.

4.

nadzór nad obowiązującą dla poszczególnych portfeli i funduszy metodologią wyceny w tym w szczególności opracowywanie metod wyceny poszczególnych składników portfeli,

5.

wycena aktywów wchodzących w skład poszczególnych portfeli i funduszy zarządzanych przez Towarzystwo,

6.

współpraca z Depozytariuszem w zakresie analizy rynku papierów wartościowych w celu zapewnienia prawidłowego i terminowego wprowadzania danych dotyczących podziału akcji, wypłat dywidend, terminów wykupu obligacji itp.

7.

przekazywanie Depozytariuszowi informacji o dokonanych zmianach w dokumentacji prawnej dla danych produktów (statuty, prospekty, kluczowe informacje dla inwestora), o ile zmiany te dotyczą działalności świadczonej przez te podmioty,

8.

sporządzanie sprawozdań finansowych funduszy,

9.

sporządzanie okresowych raportów i zestawień.

W konsekwencji, Spółka pragnie potwierdzić swoje stanowisko w zakresie sposobu opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez nią w przyszłości usług rachunkowości funduszy inwestycyjnych w obowiązującym stanie prawnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisane w stanie faktycznym usługi rachunkowości funduszy będą w obecnym stanie prawnym, podlegały zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi rachunkowości funduszy, w obowiązującym stanie prawnym, będą podlegały zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT, jako usługi zarządzania funduszami w rozumieniu przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

a.

funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,

b.

portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią,

c.

ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,

d.

otwartymi funduszami emerytalnymi oraz dobrowolnymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarantowanym utworzonym na podstawie tych przepisów,

e.

pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,

f.

obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub utworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunków papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

W poprzednim stanie prawnym obowiązującym przed 1 kwietnia 2013 r., tj. w art. 43 ust. 8 ustawy o VAT był umieszczony katalog czynności, które należało utożsamiać z usługą zarządzania. Katalog ten miał charakter zamknięty i nie zawierał usług rachunkowości świadczonych na rzecz funduszy. W obecnym stanie prawnym po uchyleniu ww. Przepisu, a tym samym usunięciu definicji zarządzania funduszami inwestycyjnymi w ustawie o VAT należy rozumieć, iż wszystkie usługi związane bezpośrednio z działaniami specyficznymi dla funduszy takie jak rachunkowość będą korzystały ze zwolnienia z VAT.

Zmiany w ustawie o VAT miały na celu dostosowanie przepisów ustawy do orzecznictwa TSUE a tym samym dostosowanie zakresu zwolnienia usług zarządzania funduszami w polskim prawie z prawem wspólnotowym. Trybunał wskazał, że art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112/WE nie definiuje pojęcia zarządzania funduszami inwestycyjnymi, dlatego też państwa członkowskie nie są uprawnione do definiowania w prawie krajowym pojęcia "zarządzania".

Rachunkowość funduszy stanowi niewątpliwe istotną i specyficzną czynność w ramach zarządzania funduszami inwestycyjnymi Towarzystwa, jako podmiotu uprawnionego do tworzenia i zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Znajduje to potwierdzenie w szeregu przepisów ustawy o funduszach inwestycyjnych chociażby art. 8 mówiący o obowiązku dokonywania wyceny aktywów funduszu, czy art. 37 w sprawie rachunkowości funduszy oraz rozporządzeń m.in. rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz orzecznictw TSUE m.in. w sprawach C-169/04 Abbey National i C-275/11 GfBk.

Trzeba również zauważyć, iż zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o Funduszach Inwestycyjnych, dopuszcza się możliwość powierzenia przez Towarzystwo wykonywania części zadań realizowanych w ramach zarządzania funduszami inwestycyjnymi innemu podmiotowi, którymi najczęściej są wyspecjalizowani agenci transferowi.

Zgodnie z wykładnią obowiązujących przepisów unijnych, a co jest niezwykle istotne z punktu widzenia usług agenta transferowego, usługi administracyjnego zarządzania funduszami, prowadzenia rachunkowości funduszu, sporządzanie wycen aktywów funduszy, zlecone podmiotom trzecim mimo, iż stanowią odrębną całość, są niezbędne do: prawidłowego świadczenia usług zarządzania funduszami zatem mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem załącznika nr II Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE do funkcji wchodzących w skład zbiorowego zarządzania portfelem należą:

* zarządzanie inwestycyjnymi,

* administracja:

a.

obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;

b.

zapytania klientów,

c.

wycena i wyznaczenie ceny (w tym zwroty podatkowe),

d.

monitorowanie przestrzegania uregulowań,

e.

prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa,

f.

wypłaty zysków,

g.

emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa,

h.

rozliczenie umów (w tym wysłanie potwierdzeń),

i.

prowadzenie ksiąg

* wprowadzenia do obrotu.

W konsekwencji wszystkie obecne jak i przyszłe czynności w zakresie wskazanym we wniosku, wykonywane przez spółkę jako agenta transferowego w opinii Spółki N., stanowią czynności zarządzania funduszami inwestycyjnymi w oparciu o przepisy ustawy o funduszach inwestycyjnych, a tym samym podlegają zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w ustawie jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

a.

funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,

b.

portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią,

c.

ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,

d.

otwartymi funduszami emerytalnymi oraz dobrowolnymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,

e.

pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,

f.

obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

Jak słusznie zauważył Wnioskodawca do 31 marca 2013 r. obowiązywał przepis art. 43 ust. 8 ustawy, (uchylony mocą art. 1 pkt 34 lid. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2013 r. poz. 35), w myśl którego przez zarządzanie należało rozumieć:

1.

zarządzanie aktywami;

2.

dystrybucję tytułów uczestnictwa;

3.

tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi;

4.

prowadzenie rachunków i rejestrów;

5.

przechowywanie aktywów.

Uchylenie ww. przepisu podyktowane było potrzebą dostosowania przepisów krajowych do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.) państwa członkowskie zwalniają transakcje, zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie.

Analizując przedstawione powyżej regulacje dotyczące zwolnień zauważyć należy, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 12, ustawy, pojęcie usługi zarządzania funduszami odpowiada określeniom wskazanym w art. 135 (1) (g) Dyrektywy 2006/112/WE - "transakcje, zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie".

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy winny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą, podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu podatku VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku C-169/04 z dnia 4 maja 2006 r. (Abbey National plc i Inscape Investment Fund przeciwko Commissioners of Customs Excise) dokonał interpretacji pojęcia zarządzanie funduszami powierniczymi, o których mowa w art. 13 część B lit. d) pkt 6 szóstej dyrektywy 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. URz WE L Nr 145 z późn. zm.). W uzasadnieniu orzeczenia TSUE wskazał, że jest to autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego, które nie może być zmienione przez państwa członkowskie. Dalej wskazał, że pojęcie zarządzania funduszami powierniczymi, o których mowa w tym przepisie obejmuje usługi w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jeżeli - gdy oceniać je globalnie - tworzą one odrębną całość oraz są specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami. Dalej Trybunał zaznaczył, że: "odnosząc się do usług w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczonych przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, należy najpierw zaznaczyć, że tak jak w przypadku transakcji zwolnionych z opodatkowania na mocy art. 13 część B lit. d pkt 3 i 5 VI Dyrektywy, zarządzanie funduszami powierniczymi, o których mowa w pkt 6 tego artykułu, jest określane w zależności od rodzaju świadczonych usług, a nie w zależności od osoby świadczącej lub odbiorcy usług". Dalej w uzasadnieniu Trybunał podkreślił, że aby móc zakwalifikować transakcje w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jako zwolnione od podatku na mocy art. 13 część B lit. d pkt 6 szóstej dyrektywy, powinny one tworzyć odrębną całość, która w konsekwencji wypełnia specyficzne i istotne funkcje usługi opisanej w pkt 6. Samo świadczenie usług o charakterze materialnym czy też technicznym, takie jak udostępnianie systemu informatycznego, nie jest objęte zakresem zwolnienia przewidzianego w ww. przepisie.

Analizowany w ww. wyroku art. 13 część B lit. d pkt 6 szóstej dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie zwalniają zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi określonymi przez państwa członkowskie i znalazł powtórzenie w obowiązującej obecnie Dyrektywie 2006/112/WE w art. 135 (1) (g).

Dyrektywa 112 nie definiuje pojęcia "zarządzania specjalnymi funduszami inwestycyjnymi". W powyższym zakresie zasadnym jest więc odniesienie się do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz. U.UE.L2009.302.32).

Zgodnie z art. 6 ust. 2 Dyrektywy 2009/65/WE, działalność związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) obejmuje obowiązki, o których mowa w załączniku II. Zgodnie z treścią załącznika II, funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem to funkcje obejmujące:

1.

zarządzanie inwestycjami,

2.

administrację:

1.

obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;

2.

zapytania klientów;

3.

wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);

4.

monitorowanie przestrzegania uregulowań;

5.

prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;

6.

wypłata zysków;

7.

emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa;

8.

rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);

9.

prowadzenie ksiąg,

3.

wprowadzanie do obrotu.

Z powołanego orzecznictwa TSUE wynika wiec, że:

1.

państwa członkowskie nie mogą samodzielnie tworzyć definicji zarządzania na potrzeby omawianego zwolnienia z VAT,

2.

wypracowana przez TSUE definicja zarządzania oparta na Dyrektywie UCITS zawiera w sobie oprócz usług typowego zarządzania aktywami również czynności administracyjne wymienione w załączniku II tej dyrektywy, w tym usługi w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy,

3.

w przypadku zlecenia usług w zakresie zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości funduszy podmiotom trzecim, zwolnienie z VAT przysługuje, o ile tworzą one odrębną całość, która - jeśli ją oceniać globalnie-wypełnia specyficzne i istotne funkcje usługi zarządzania.

Z opisu sprawy wynika, że głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług agenta transferowego dla otwartych funduszy emerytalnych oraz usług agenta transferowego i czynności dystrybucyjnych dla funduszy inwestycyjnych, a w szczególności czynności polegających na:

1. W przypadku obsługi funduszy emerytalnych:

* prowadzeniu rejestru członków OFE polegającym na otwieraniu rachunków członków oraz ewidencji operacji finansowych i niefinansowych,

* kompleksowej obsłudze klientów OFE realizowanej we wszystkich kanałach kontaktu, w tym w kanałach samoobsługowych zapewniającej m.in. realizację obowiązków informacyjnych OFE na rzecz członków OFE.

* obsłudze aplikacji internetowych dla członków.

2. W przypadku obsługi funduszy inwestycyjnych:

* prowadzeniu, rejestrów uczestników funduszy,

* ewidencjonowaniu operacji i przechowywaniu informacji o operacjach oraz o aktualnym stanie rejestrów, prowadzeniu rozliczeń pieniężnych związanych ze zbywaniem i odkupywaniem jednostek uczestnictwa funduszy,

* realizacji funkcji customer service na rzecz uczestników i dystrybutorów funduszy inwestycyjnych,

* pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych.

Spółka planuje rozszerzyć zakres usług świadczonych dla funduszy inwestycyjnych o usługi rachunkowości funduszy. Usługi te będą polegać w szczególności na:

1.

wycenie aktywów Funduszy, która oznacza administrowanie mieniem funduszy oraz prawidłowe księgowanie wynikających z tego tytułu operacji,

2.

ustalanie wartości aktywów netto funduszy i wartości aktywów netto na Jednostkę Uczestnictwa/Certyfikat Inwestycyjny, w tym:

a.

sporządzanie dziennego bilansu na podstawie posiadanej dokumentacji,

b.

uzgadnianie z Depozytariuszem wartości aktywów netto Funduszu i wartości aktywów netto na Jednostkę Uczestnictwa/Certyfikat Inwestycyjny,

c.

przekazywanie informacji o cenie jednostki Uczestnictwa/Certyfikatu Inwestycyjnego do Depozytariusza,

3.

prowadzenie rachunkowości funduszy, w tym:

a.

wprowadzaniu pozycji księgowych (ręcznie oraz elektronicznie),

b.

kontroli przebiegu księgowania oraz zmian na kontach księgowych funduszy,

c.

ustalaniu sald na kontach,

d.

rocznym zamknięciu kont księgowych funduszy,

e.

przekazywaniu wynagrodzeń tytułem zarządzania funduszami dla Towarzystwa,

f.

przekazywaniu środków na pokrycie kosztów w limicie, po otrzymaniu rachunków, faktur lub not obciążeniowych na rzecz funduszy,

g.

kontroli zachowywania limitów inwestycyjnych przez fundusze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i statutami funduszy,

h.

archiwizacji dokumentacji księgowej.

4.

nadzór nad obowiązującą dla poszczególnych portfeli i funduszy metodologią wyceny w tym w szczególności opracowywanie metod wyceny poszczególnych składników portfeli,

5.

wycena aktywów wchodzących w skład poszczególnych portfeli i funduszy zarządzanych przez Towarzystwo,

6.

współpraca z Depozytariuszem w zakresie analizy rynku papierów wartościowych w celu zapewnienia prawidłowego i terminowego wprowadzania danych dotyczących podziału akcji, wypłat dywidend, terminów wykupu obligacji itp.

7.

przekazywanie Depozytariuszowi informacji o dokonanych zmianach w dokumentacji prawnej dla danych produktów (statuty, prospekty, kluczowe informacje dla inwestora), o ile zmiany te dotyczą działalności świadczonej przez te podmioty,

8.

sporządzanie sprawozdań finansowych funduszy,

9.

sporządzanie okresowych raportów i zestawień.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy znajdzie zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy usługi zarządzania dotyczą portfeli inwestycyjnych, lub ich części, funduszy inwestycyjnych, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych z dnia 27 maja 2004 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 154) fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Fundusz inwestycyjny prowadzi działalność, ze szczególnym uwzględnieniem interesu uczestników, przestrzegając zasad ograniczania ryzyka inwestycyjnego określonych w ustawie.

Fundusz inwestycyjny dokonuje wyceny aktywów funduszu, ustalenia wartości aktywów netto oraz wartości aktywów netto przypadających na jednostkę uczestnictwa lub certyfikat inwestycyjny (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).

W myśl art. 46 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy towarzystwo zarządza funduszem inwestycyjnym, o którym mowa w art. 196, może zawrzeć umowę, o której mowa w art. 45a ust. 1, w zakresie zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią z wyspecjalizowanym podmiotem innym niż podmioty, o których mowa w ust. 1, o ile podmiot ten lub osoby kierujące jego działalnością posiadają doświadczenie w tym zakresie.

Z powyższych przepisów wynika, że Towarzystwo zarządzające funduszem inwestycyjnym może zlecić zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią podmiotom działającym bez odpowiedniego zezwolenia, ale które jednocześnie dają gwarancję pełnego profesjonalizmu i bezpieczeństwa w zarządzaniu powierzonymi portfelami.

W odniesieniu do powołanych przepisów prawa w kontekście przedstawionego opisu sprawy uznać należy, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę noszą znamiona usług w zakresie zarządzania funduszami, dotyczą bowiem istotnych czynności związanych z administrowaniem oraz rachunkowością funduszu. Ponadto usługi te tworzą odrębną całość oraz są specyficzne i istotne dla zarządzania tym funduszem.

Jak wskazano powyżej z powołanego orzeczenia w sprawie C-169/04 wynika, że zarządzanie funduszami powierniczymi obejmuje usługę w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy, świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jeżeli tworzą one odrębną całość i wypełniają funkcje specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami.

Z uwagi na powyższe przepisy oraz powołane orzecznictwo wspólnotowe uznać należy, że świadczone usługi, o których mowa we wniosku, noszą znamiona usług w zakresie zarządzania funduszami, dotyczą istotnych czynności związanych z administrowaniem, sprawozdawczością i rachunkowością tych funduszy. Ponadto usługi te tworzą odrębną całość oraz są specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami. Zatem w świetle wniosków płynących z przytoczonego wyżej orzeczenia TSUE C-169/04 niewątpliwie mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, a zatem objęte są na mocy tego przepisu zwolnieniem od podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl