IPPP1/443-50/14-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-50/14-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych transakcji wniesienia nieruchomości jako wkład niepieniężny do SKA - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych transakcji wniesienia nieruchomości jako wkład niepieniężny do SKA.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką prowadzącą działalność w zakresie produkcji i sprzedaży mebli. Dodatkowo Spółka jest właścicielem nieruchomości / posiada prawo wieczystego użytkowania nieruchomości (w tym nieruchomości niezabudowanych, zabudowanych, lokali użytkowych), które zamierza wnieść jako wkład niepieniężny do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej jako: SKA).

Nieruchomości, które Wnioskodawca zamierza wnieść do SKA nie stanowią przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa na podstawie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Wśród nieruchomości (grunty oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów) będących przedmiotem aportu znajdują się działki zabudowane budynkami nabytymi przez Spółkę (dalej: Nieruchomości). Nieruchomości zostały nabyte przez Spółkę w wyniku transakcji, która na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług była zwolniona z opodatkowania przedmiotowym podatkiem. Innymi słowy, transakcja nabycia Nieruchomości podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niemniej, na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, została zwolniona z opodatkowania.

Między transakcją nabycia części z opisanych powyżej Nieruchomości a planowanym aportem do SKA upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Spółka od momentu nabycia Nieruchomości nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie, których wartość przekroczyłaby 30% wartości początkowej Nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy aport Nieruchomości (nabytych przez Spółkę w wyniku transakcji zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług) stanowić będzie pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług...,

2. Czy aport Nieruchomości nabytych przez Spółkę w okresie dłuższym niż 2 lata przed planowanym aportem spełnia warunki do objęcia go zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 1

W opinii Wnioskodawcy aport Nieruchomości nabytych przez Wnioskodawcę w wyniku transakcji zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie będzie stanowić pierwszego zasiedlenia.

Ad. 2

Mając na uwadze fakt, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem a aportem Nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata, aport Nieruchomości spełniać będzie warunki do objęcia go zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Ad. 1

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić należy, iż aby można mówić o pierwszym zasiedleniu, zgodnie ze wskazanym art. 2 pkt 14 ustawy, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy.

Zgodnie z kolei z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspółnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z kolei z art. 6 pkt 1 i 2 ustawy o przepisów ustawy nie stosuje się do:

1.

transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa;

2.

czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie oddany pierwszemu użytkownikowi w drodze jednej transakcji wskazanych w art. 5 ustawy o VAT przykładowo, w przypadku gdy:

* zostanie zbyty (z wyjątkiem sytuacji gdy obiekt stanowić będzie część przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które stanowić będzie przedmiot transakcji);

* oddany w dzierżawę, najem, leasing lub podobne, które w rozumieniu ustawy o VAT stanowią odpłatne świadczenie usług.

W tym miejscu podkreślić należy, iż ustawa o VAT odróżnia pojęcie "czynności podlegającej opodatkowaniu" od czynności "opodatkowanej". Przez czynności podlegające opodatkowaniu ustawodawca, formułując przepis art. 5 ustawy o VAT, uznał wszystkie czynności objęte systemem podatku VAT. Przedmiotowe czynności zgodnie dopiero z kolejnymi przepisami ustawy o VAT mogą być czynnościami opodatkowanymi (według stawek wskazanych przykładowo w art. 41 ustawy o VAT) albo czynnościami zwolnionymi z opodatkowania VAT (przykładowo na podstawie art. 43 ustawy o VAT).

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż przez czynność podlegającą opodatkowaniu do której odwołuje się przepis art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, należy rozumieć zarówno czynność opodatkowaną przedmiotowym podatkiem (według odpowiedniej stawki) jak i czynność zwolnioną z przedmiotowego podatku. Innymi słowy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanej lub czynności zwolnionej z opodatkowania, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Przedmiotowe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 listopada 2013 r. nr ILPP1/443-743/13-2/MD, w której to organ zgodził się ze stanowiskiem podatnika, iż: "Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.";

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 27 września 2012 r. nr IPTPP2/443-523/12-7/AW;

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 marca 2012 r. nr IPPP1/443-1710/11-4/EK;

* w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2010 r. nr IPPP2/443-124/10-4/AO.

Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia stwierdzić należy, iż aport Nieruchomości, objętych stanem faktycznym nie zostanie uznany za dostawę w ramach pierwszego zasiedlenia.

Skoro bowiem:

a. Nieruchomość będąca przedmiotem aportu została nabyta przez Wnioskodawcę w wyniku transakcji, co do zasady opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionej z opodatkowania VAT,

b. wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie Nieruchomości, których wartość przekraczałaby 30% wartości początkowej, aport Nieruchomości do SKA nie będzie stanowić dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia. SKA, która nabędzie Nieruchomość w drodze aportu nie będzie bowiem pierwszym nabywcą/użytkownikiem, któremu Nieruchomość została oddana w użytkowanie w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz stan faktyczny stwierdzić należy, iż SKA będzie kolejnym nabywcą Nieruchomości.

Tym samym aport Nieruchomości zostanie dokonany już po pierwszym zasiedleniu Nieruchomości.

Ad. 2

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy o VAT zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. A contrario dostawa budynków, budowli lub ich części zwolniona jest z opodatkowania podatkiem VAT w sytuacji, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a przedmiotową dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z powołanym już art. 2 pkt 14 ustawy o VAT należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak zostało to już wyjaśnione w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1, aport Nieruchomości będzie mieć miejsce już po dokonaniu pierwszego zasiedlenia.

Jednocześnie, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż do pierwszego zasiedlenia aportowanych Nieruchomości doszło nie później niż w momencie nabycia Nieruchomości przez Spółkę. Nabycie Nieruchomości nastąpiło bowiem w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, po nabyciu Nieruchomości Spółka nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie, których wartość przekroczyłaby 30% wartości początkowej Nieruchomości.

Biorąc pod uwagę powyższe, skoro:

* między aportem a transakcją nabycia Nieruchomości przez spółkę minie okres dłuższy niż 2 lata,

* pierwsze zasiedlenie Nieruchomości będących przedmiotem aportu miało miejsce nie później niż w momencie transakcji nabycia Nieruchomości przez Spółkę; okres między pierwszym zasiedleniem Nieruchomości będących przedmiotem pytania nr 2 a ich aportem do SKA będzie dłuższy niż 2 lata.

Tym samym aport Nieruchomości spełniać będzie przesłanki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jednocześnie na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT Wnioskodawca będzie mógł zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl