IPPP1/443-50/10-2/ISz - Możliwość dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji przekazania wspólnikom majątku likwidowanej spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-50/10-2/ISz Możliwość dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji przekazania wspólnikom majątku likwidowanej spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego przy nieodpłatnym przekazaniu składników majątku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego przy nieodpłatnym przekazaniu składników majątku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. w likwidacji (dalej zwana "Spółką"), działając na zasadzie art. 286 Kodeksu spółek handlowych zamierza dokonać podziału między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. W rezultacie jedyny wspólnik Spółki - Kinglet Sp. z o.o. otrzyma w ramach podziału pozostałego majątku:

1.

budynek wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu pod budynkiem o wartości początkowej 7.000.000 zł - nabyte przez Spółkę w ramach aportu wniesionego przez wspólnika w dniu 21 lutego 2007 r., tj. bez prawa do odliczenia podatku naliczonego; w 2007 r. budynek ulepszono na wartość 66.024 zł, odliczając podatek naliczony z tego tytułu,

2.

meble i wyposażenie, stanowiące środki trwałe o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 tys. zł, nabyte i przyjęte do używania w grudniu 2008 r. (przy nabyciu Spółka skorzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego),

3.

meble i wyposażenie, stanowiące środki trwałe o wartości początkowej przekraczającej 15 tys. zł, nabyte i przyjęte do używania w grudniu 2008 r. (przy nabyciu Spółka skorzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego).

W wyniku podziału majątku pozostałego po likwidacji Spółki jedyny udziałowiec nie otrzyma żadnych innych towarów. Opisane wyżej składniki majątku - na dzień ich przekazania jedynemu wspólnikowi - nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Spółka wykonywała dotychczas wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a opisane wyżej towary były wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności dających prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Spółka wystąpiła jednocześnie odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie uznania przekazania wspólnikowi ww. składników majątku w ramach podziału majątku pozostałego po zaspokojeniu wierzycieli za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będzie zobowiązana dokonać korekty podatku naliczonego, odliczonego przy nabyciu lub ulepszeniu towarów, o których mowa w stanie faktycznym, a jeżeli tak, to w której deklaracji VAT - 7 - w przypadku gdy czynność przekazania towarów wspólnikowi w ramach likwidacji Spółki zostanie uznana za niepodlegającą opodatkowaniu albo podlegającą opodatkowaniu, ale zwolnioną od podatku (w przypadku budynku i prawa wieczystego użytkowania gruntu)...

Zdaniem Spółki, przyjmując że wydanie jedynemu wspólnikowi towarów opisanych w stanie faktycznym zdarzenia przyszłego nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego i konieczności rozliczenia podatku należnego z tego tytułu. Nie powstanie także obowiązek skorygowania podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu lub ulepszeniu środków trwałych. Obowiązek korekty odliczonego wcześniej podatku nie powstanie również w przypadku uznania, iż przekazanie budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania podlega opodatkowaniu, ale stanowi czynność zwolnioną od podatku zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 10 lub 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Artykuł 91 ust. 4 stanowi, iż w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przepisy art. 91 ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi. Artykuł 91 ust. 7a - do 7d nie znajdują w sprawie zastosowania, bowiem dotyczą przypadków, w których następuje zmiana podatkowego przeznaczenia towaru, ale towar pozostaje składnikiem majątku podatnika. W przedstawionym stanie faktycznym przedmiotowe towary zostaną wydane jedynemu wspólnikowi (spółce kapitałowej). Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki w przypadku środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15 tys. zł okres korekty wynosi 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. W przypadku środków trwałych o wartości poniżej 15 tys. zł okres korekty wynosi 1 rok od dnia przyjęcia do używania (co pośrednio potwierdza również art. 91 ust. 7c ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, wydanie w ramach likwidacji Spółki środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 tys. złotych, zważywszy na upływ 1 r. między dniem ich przyjęciem do używania a wydaniem w związku z likwidacją Spółki, nie spowoduje obowiązku korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego (w dniu wydania nie znajdują się w okresie korekty).

W odniesieniu do pozostałych składników majątku, obowiązek korekty odliczonego podatku naliczonego również nie wystąpi, brak jest bowiem regulacji prawnej zobowiązującej Spółkę do takiej korekty. Jak wskazano w pkt 1 powyżej, podział między wspólników spółki kapitałowej majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. przewiduje obowiązek dokonania korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego, w przypadku zbycia towarów stanowiących środki trwałe, tylko w sytuacji, gdy towarów tych dotyczyłby art. 90 i 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., tj. wykorzystywanych zarówno do wykonywania czynności dających i niedających prawa do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto ustawodawca wyraźnie wskazał, iż obowiązek korekty dotyczy również przypadków, gdy następuje likwidacja podatnika, ale innego niż kapitałowa spółka prawa handlowego. Artykuł 91 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowi, że w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przedstawionym stanie faktycznym zdarzenia przyszłego w okresie korekty nie nastąpi sprzedaż przedmiotowych towarów (wyjdą z majątku Spółki na skutek czynności niepodlegającej opodatkowaniu), a jednocześnie do towarów tych nie będzie miał zastosowania art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Nawet w przypadku uznania dostawy budynku i prawa wieczystego użytkowania za podlegające opodatkowaniu, ale zwolnione od podatku, nie wystąpi obowiązek skorygowania odliczonego z tytułu ulepszeń podatku naliczonego, bowiem ulepszenie - samodzielnie - nie stanowi odrębnego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, a w związku z tym nie podlega korekcie wieloletniej.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, obowiązek skorygowania podatku naliczonego z tytułu nabycia środków trwałych o wartości początkowej przekraczającej 15 tys. zł nie wystąpi w związku z przekazaniem tych składników wspólnikowi na zasadzie art. 286 Kodeksu spółek handlowych. Obowiązek taki nie powstanie również w odniesieniu do nakładów poczynionych na ulepszenie budynku nabytego w drodze aportu w 2007 r.

Uznanie, iż w takim przypadku powstaje obowiązek skorygowania przez Spółkę odliczonego wcześniej podatku, w sytuacji gdy przejmujący majątek wspólnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, naruszałoby zasadę neutralności podatku od wartości dodanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 90 ust. 1 w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Artykuł 90 ust. 2 głosi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i ust. 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 powołanej ustawy).

Tryb korygowania odliczonego podatku naliczonego w przypadku sprzedaży środków trwałych został uregulowany w ust. 4-6 i następnych.

Ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi zmiana przeznaczenia środka trwałego.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W zależności od wartości początkowej, ustawodawca rozróżnia towary i usługi zaliczane na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy:

1. nieprzekraczającej 15.000,00 zł.

Tu w przypadku zmiany przeznaczenia zastosowanie ma art. 91 ust. 7b, który głosi, iż korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c, tj. jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

2. przekraczającej 15.000 zł.

Tu zastosowanie ma art. 91 ust. 7a, gdzie korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Zatem by rozstrzygnąć, czy Spółka będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego, odliczonego przy nabyciu lub ulepszeniu środków trwałych będących przedmiotem nieodpłatnego przekazania jedynemu udziałowcowi w procesie likwidacji Spółki, należy rozstrzygnąć kwestię, czy w wyniku przekazania majątku Spółki dojdzie do zmiany przeznaczenia ww. środków trwałych, skutkującym zmianą prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego zaprezentowanego w przedmiotowym wniosku, Spółka zamierza dokonać podziału między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. W rezultacie jedyny wspólnik - spółka prawa handlowego, otrzyma w ramach podziału pozostałego majątku:

1.

budynek wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu pod budynkiem o wartości początkowej 7.000.000 zł - nabyte przez Spółkę w ramach aportu wniesionego przez wspólnika w dniu 21 lutego 2007 r., tj. bez prawa do odliczenia podatku naliczonego; w 2007 r. budynek ulepszono na wartość 66.024 zł, odliczając podatek naliczony z tego tytułu,

2.

meble i wyposażenie, stanowiące środki trwałe o wartości początkowej przekraczającej 15 tys. zł i nieprzekraczącej 15 tys. zł, nabyte i przyjęte do używania w grudniu 2008 r. (przy nabyciu Spółka skorzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego).

W wyniku podziału majątku pozostałego po likwidacji Spółki jedyny udziałowiec nie otrzyma żadnych innych towarów. Opisane wyżej składniki majątku - na dzień ich przekazania jedynemu wspólnikowi - nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Spółka wykonywała dotychczas wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a opisane wyżej towary były wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności dających prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 7 ust. 2 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków spółdzielni i ich domowników, członków, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy).

Innymi słowy art. 7 ust. 2 ustawy, zrównuje czynności dokonane bez wynagrodzenia z czynnościami odpłatnymi, przy spełnieniu warunków wymienionych w tym przepisie i z zastrzeżeniem płynącym z ust. 3 tego artykułu. W związku z powyższym nieodpłatne przekazanie przez podatnika należących do jego przedsiębiorstwa towarów (rozumianych w myśl art. 2 pkt 6 ustawy jako rzeczy ruchome oraz wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty), innych niż drukowane materiały reklamowe i informacyjne oraz prezenty o małej wartości i próbki, wchodzi w zakres objęty pojęciem "odpłatnej dostawy towarów", o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Należy stwierdzić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują kwestii opodatkowania nieodpłatnego zbycia majątku spółek kapitałowych posiadających osobowość prawną w przypadku ich likwidacji. Artykuł 14 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy opodatkowania majątku pozostałego po likwidacji spółki cywilnej, spółki prawa handlowego niemającej osobowości prawnej bądź zaprzestania prowadzenia działalności przez osobę fizyczną. Opodatkowanie remanentu likwidacyjnego nie będzie więc znajdowało zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, a więc spółką kapitałową posiadającą osobowość prawną.

W sytuacji opisanej we wniosku nie ma znaczenia, czy przekazanie nieodpłatne należących do Spółki składników majątku następuje w wyniku jej likwidacji. Do momentu zakończenia procesu likwidacji i wykreślenia Spółki z rejestru - jest ona podatnikiem podatku VAT i wykonuje działalność gospodarczą. Zatem proces likwidacji Spółki - do momentu jego zakończenia - nie eliminuje jej z grona podatników wykonujących działalność gospodarczą i nie przesądza o braku opodatkowania opisanych we wniosku składników majątku.

W kontekście ogólnej zasady, wynikającej z art. 7 ust. 2 ustawy należy rozważyć, czy nieodpłatne rozdysponowanie majątkiem przez likwidowaną spółkę na rzecz jej udziałowca może zostać zrównane z czynnością wykonaną odpłatnie.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w skład przekazanego majątku wejdzie m.in. budynek wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu pod budynkiem o wartości początkowej 7.000.000 zł, nabyty w ramach aportu wniesionego przez wspólnika tj. bez prawa do odliczenia podatku naliczonego. W 2007 r. budynek ulepszono, odliczając podatek naliczony z tego tytułu. Wartość ulepszeń wyniosła 66.024 zł.

Odnosząc przywołane uregulowania prawne do sytuacji opisanej we wniosku, wskazać należy, że nieodpłatne przekazanie nieruchomości nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kryterium decydującym o braku opodatkowania w tym przypadku jest nieodpłatność transakcji oraz niemożność uznania tej nieodpłatnej transakcji za odpłatną z uwagi na brak prawa do odliczenia podatku należnego przy nabyciu przekazywanej nieruchomości. Niespełniony zostaje jeden z warunków koniecznych do uznania przedmiotowej czynności za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy.

Należy jednak zauważyć, że Spółka odliczyła w 2007 r. podatek naliczony od ulepszeń tego budynku na kwotę 66.024 zł. Przy nieodpłatnym przekazaniu poniesionych nakładów w budynku, przy nabyciu których Spółka korzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego (jako służących czynnościom opodatkowanym) zmienia się ich przeznaczenie, gdyż przekazanie budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu pod budynkiem oraz poniesionych nakładów nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz cytowanych przepisów należy stwierdzić, że w wyniku likwidacji Spółki i przekazania przedmiotowego budynku (niepodlegającego opodatkowaniu VAT) zmieni się jego przeznaczenie.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy zatem stwierdzić, że poniesione nakłady na ulepszenie budynku skutkują koniecznością dokonania korekt podatku naliczonego w momencie zbycia (przekazania) przedmiotowego budynku, począwszy od roku, w którym dokonano modernizacji. Cytowane regulacje odnoszą się do samych środków trwałych, nie dotyczą natomiast ulepszeń środków trwałych. Wobec braku regulacji, która wprost dotyczyłaby kwestii korekty podatku naliczonego w związku z ulepszeniem środków trwałych należy zastosować zasady wynikające z art. 91 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT. Ulepszenie środka trwałego należy zatem traktować dla celów podatku VAT tak jak zakup odrębnego środka trwałego. W myśl powyższych ustaleń, dla potrzeb przedmiotowego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wydatki poniesione na zakup towarów i usług dotyczących ulepszenia budynku należy traktować jak wydatki poniesione na zakup odrębnego budynku. Korekta dotyczy zatem budynku, a nie towarów i usług zużytych w celu jego ulepszenia. Zatem zgodnie z art. 91 ust. 7 Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego. Korekty tej należy dokonać w myśl art. 91 ust. 7a, w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło przekazanie budynku.

Z opisu sprawy wynika także, że jedyny wspólnik Spółki otrzyma w ramach podziału pozostałego majątku meble i wyposażenie, stanowiące środki trwałe o wartości początkowej nieprzekraczającej 15 tys. zł i przekraczającej 15 tys. zł, nabyte i przyjęte do używania w grudniu 2008 r. Przy nabyciu powyższych mebli i wyposażenia Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Przekazanie majątku likwidowanej spółki z o.o. innej osobie prawnej jest przekazaniem na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Mając powyższe na uwadze spełnione zostały wszelkie warunki uznania nieodpłatnego przekazania majątku tj. mebli i wyposażenia za odpłatną dostawę towarów. Zatem czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Zatem przy nieodpłatnym przekazaniu mebli i wyposażenia stanowiącego środki trwałe o wartości nieprzekraczającej 15.000,00 zł i o wartości przekraczającej 15.000,00 zł nie dochodzi do zmiany przeznaczenia środka trwałego w myśl art. 91 ust. 7. Wnioskodawca skorzystał z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie ww. środków trwałych (jako służących czynnościom opodatkowanym), a przy ich nieodpłatnym przekazaniu jest zobowiązany do naliczenia podatku należnego. Nie będzie zatem zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego przy przekazaniu przedmiotowych mebli i wyposażenia.

Reasumując Spółka będzie miała obowiązek dokonania korekty od ulepszenia przedmiotowego budynku, z uwzględnieniem 10-letniego okresu korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło przekazanie budynku, gdyż myśl art. 91 ust. 7a dochodzi do zmiany przeznaczenia środka trwałego.

Natomiast nie wystąpi obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przy nieodpłatnym przekazaniu mebli i wyposażenia, stanowiącego środki trwałe, gdyż w myśl art. 7 ust. 2 przekazanie to będzie zrównane z odpłatą dostawą towarów i należy je opodatkować podatkiem od towarów i usług. W tej sytuacji nie dochodzi do zmiany przeznaczenia środków trwałych, o którym mowa w art. 91 ust. 7a i 7b.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w tej sprawie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl