IPPP1/443-50/09-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-50/09-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez kontrahenta i dokumentującej otrzymanie od wnioskodawcy premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez kontrahenta i dokumentującej otrzymanie od wnioskodawcy premii pieniężnej

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - laboratorium kosmetyczne prowadzi działalność produkcyjną i handlową wyprodukowanymi wyrobami kosmetycznymi na rzecz hurtowni w tym hurtowni farmaceutycznych. Odbiorcy zawierają z wnioskodawcą umowy o stałą współpracę w których zastrzegają premie pieniężne i tak zwane bonusy wynikające z osiągnięcia określonego poziomu zakupów u dostawcy, dokonywania terminowych płatności lub przedterminowych płatności za faktury sprzedaży. Ze względu na okres współpracy - umowy są długoterminowe. Premii nie sposób przypisać do konkretnej jednostkowej sprzedaży jako rabatu ponieważ dotyczą określonego ciągu zachowań (osiągnięcie wolumenu sprzedaży) lub udzielane są ex post np. po dokonaniu płatności. Premia pieniężna za osiągnięcie określonego poziomu zakupów jest naliczana od obrotu osiągniętego w rozliczanym okresie, a więc dotyczy wszystkich faktur wówczas wystawionych już zapłaconych ale także faktur jeszcze przed otrzymaniem wymaganej płatności o ile termin ten przypada po okresie za który naliczana jest premia. Na kwotę należnej premii pieniężnej odbiorca wystawia wnioskodawcy fakturę VAT w której premia pieniężna obciążona zostaje podatkiem od towarów i usług. Po zmianie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie można odliczyć VAT z faktury, która dokumentuje czynności niepodlegające opodatkowaniu lub zwolnione z VAT, nawet gdy należność za fakturę została uregulowana. Natomiast brak jest jednolitego stanowiska, czy premie podlegają VAT. Według sądów jest to czynność niepodlegająca temu podatkowi. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając z upoważnienia Ministra Finansów, od początku 2008 r. wydał już kilka interpretacji (nr IPPP1/443-136/08-2/AP, IPPP1/443-193/08-2/AP, IP-PP2-443-170/08-4/PW, wszystkie z 29 lutego 2008 r., w których stwierdził - podobnie jak w historycznej już interpretacji ministra finansów z 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026) - że kontrahent dokonując zakupów świadczy usługę na rzecz dostawcy wypłacającego mu premię pieniężną. W konsekwencji wyraził pogląd, że premia pieniężna podlega opodatkowaniu VAT. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy - mamy do czynienia z wieloma kontrahentami, z których jedni twierdzą że premie pieniężne nie powinny być - opodatkowane, a inni, że powinny. W dowodach księgowych powinny wówczas występować u podatnika zarówno noty księgowe i faktury na świadczenie usług których wynagrodzeniem jest premia pieniężna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku otrzymania faktury VAT wystawionej przez odbiorcę na kwotę wyliczonej według umowy procentowo od wartości sprzedaży premii pieniężnej (za wielkość sprzedaży, terminową płatność w danym okresie, długotrwałą współpracę etc.) podatek naliczony z takiej faktury obniża podatek należny dostawcy. Czy w sytuacji gdy kontrahent - dostawca otrzymuje od odbiorcy fakturę dokumentującą udzieloną premię pieniężną, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w tej fakturze, w szczególności czy w związku ze zmianą art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2008 r. prawo do odliczenia podatku zostało zachowane.

Zdaniem wnioskodawcy w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również czynności wymienione w pkt 1- 3. Zatem każde odpłatne świadczenie na rzecz innego podmiotu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą w takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Podatnik jest zobowiązany udokumentować wykonanie usługi fakturą VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z wykazanym podatkiem należnym natomiast nabywcy stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takiej fakturze. Uznanie, że na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., że podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od faktur dokumentujących premię pieniężną jest niedopuszczalne, albowiem stoi także w sprzeczności z zasadą neutralności podatku wyrażoną w przepisach wspólnotowych oraz wielokrotnie podkreślaną w orzeczeniach ETS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl