IPPP1-443-499/08-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-499/08-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 17 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i prawa do obniżenia podatku należnego z faktury VAT z tytułu premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Nabywając towary w ramach swojej działalności Spółka współpracuje z dostawcami, którzy w zakresie oferty sprzedaży swoich produktów po spełnieniu określonych warunków przyznają swoim odbiorcom bonusy. Bonusy dotyczą nabyć określonej ilości bądź wartości towarów i są wypłacane po osiągnięciu określonych poziomów obrotów bądź określonych ilości zakupionych u nich towarów co wynika z ogólnych warunków współpracy. W zależności od dostawcy są obliczane na podstawie obrotu netto całego asortymentu u danego kontrahenta a jego wysokość jest uzależniona od wielkości zakupionych u kontrahenta towarów w okresie rozliczeniowym bądź ich ilości. Podstawą naliczenia są tabele progów bonusowych, w których dostawca podaje wielkość bonusa i sposób jego wyliczenia. Otrzymanie bonusa uzależnione jest również od spełnienia warunków dotyczących przestrzegania warunków współpracy, aktywnego wspomagania sprzedaży produktów kontrahenta oraz terminowego regulowania należności za dostarczone towary. Przedmiotowe bonusy nie są związane z konkretną dostawą dokonaną przez kontrahenta ale są wynikiem wszystkich dostaw towarów dokonanych w okresie, za który są wypłacane. Bonus jest rozliczany półrocznie bądź rocznie.

Na dzień dzisiejszy Spółka otrzymała bonus od jednego z dostawców za zakupy dokonane w II półroczu 2007 r. Został on rozliczony i udokumentowany przez dostawcę Notą Uznaniową.

Otrzymana nota uznaniowa stanowiła dla Spółki podstawę do wystawienia faktury VAT gdzie wykazana kwota bonusa stanowiła wartość netto opodatkowaną podatkiem VAT według stawki 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymanie bonusu rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług.

2.

W jaki sposób powinno być udokumentowane przekazanie przedmiotowego bonusu: fakturą, fakturą korygującą, nota księgową czy też innym rodzajem dokumentu.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej ustawa VAT) przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT. Minister Finansów w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. znak PP3-8l2-1222/2004/AP/4026 (Dz. Urz. Min. Fin. z 2005 r. Nr 2 poz. 22) stwierdził między innymi: "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonanych przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich wypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach". W przedmiotowym przypadku Spółka otrzymuje bonusy za okresy półroczne, pod warunkiem nabycia towarów w określonej umownie ilości czy wartości oraz pod warunkiem określonego zachowania wobec dostawcy. Bonusy nie są przyporządkowane konkretnym dostawom. Opierając się więc na wyżej powołanej interpretacji Ministra Finansów zgodnie, z którą otrzymywane przez podatników premie pieniężne, jeżeli nie są związane konkretną dostawą należy uznać, że są związane z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Biorąc powyższe pod uwagę Spółka stoi na stanowisku, że otrzymując bonusy opisane powyżej, nie przyporządkowane konkretnym dostawom zobowiązana jest wystawić fakturę VAT dokumentującą wykonaną na rzecz dostawcy usługę i opodatkować wg stawki 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Pojęcie usługi według ustawy jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oznacza to, że musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne. Dotyczy to także przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych (pojedynczych) dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

Premia pieniężna przyznawana za spełnienie określonych warunków, nie związana z żadną konkretną dostawą, jest wynagrodzeniem nabywcy za jego określone zachowanie względem dostawcy (za świadczoną usługę na rzecz dostawcy). Premia (bonus) za osiągnięcie określonego poziomu obrotów stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Takie zachowanie nabywcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy VAT przedmiotowe usługi powinny być udokumentowane przez Stronę fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). W takiej sytuacji prawidłowym sposobem na dokumentowanie zaistniałego zdarzenia gospodarczego jest faktura VAT, gdzie za podstawę opodatkowania przyjmuje się wartość premii pieniężnej (bez należnego podatku VAT) i nalicza się 22% podatku.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka otrzymuje premie pieniężne będące wynikiem przestrzegania warunków współpracy, aktywnego wspomagania sprzedaży produktów kontrahenta oraz terminowego regulowania należności za dostarczone towary. Wysokość otrzymanych premii uzależniona jest od wielkości zakupionych towarów w okresie rozliczeniowym. W świetle przepisów ustawy i przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spełnione zostały przesłanki określone w art. 8 ust. 1 ustawy i tym samym należy stwierdzić, że otrzymana premia pieniężna stanowi dla Spółki wynagrodzenie za wykonaną na rzecz kontrahenta usługę, która zgodnie z przepisami ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Zatem, Spółka otrzymaną premię winna udokumentować fakturą VAT, która na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy powinna stwierdzać datę wykonanie usługi, cenę jednostkową oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Reasumując, przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny (otrzymanie premii pieniężnej) jest w rozumieniu przepisów ustawy usługą, którą należy opodatkować oraz udokumentować fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl