IPPP1-443-498/07-4/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-498/07-4/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2007 r. (data wpływu 14 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług marketingowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług marketingowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi marketingowe i reklamowe, mające na celu pozyskanie klientów na świadczone przez Wnioskodawcę usługi brokerskie. Strony zamierzają zmienić współpracę ograniczając ją do usług marketingowych. Siedzibą Spółki S.A., są Wyspy M. Spółka ta pozyskuje i będzie pozyskiwać spółki z siedzibą w Polsce. Może jednak pozyskać także spółki zagraniczne.

W umowie nie jest i nie będzie określone miejsce świadczenia usług marketingowych.

W sprawie podatku VAT została wydana interpretacja w zakresie usług marketingowych i reklamowych.

W piśmie z dnia 3 grudnia 2007 r. będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż spółka zagraniczna świadcząca usługi na rzecz Wnioskodawcy pozyskuje klientów, na których rzecz Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi maklerskie (brokerskie) oznaczone w klasyfikacji PKWiU 67.12.10-00.10. Natomiast ta spółka zagraniczna, nie oznacza świadczonych usług na rzecz Wnioskodawcy w klasyfikacji PKWiU. Niemniej wydaje się, iż usługi marketingowe świadczone na rzecz Wnioskodawcy mogłyby być oznaczone w PKWiU jako "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej nie sklasyfikowane 67.13.10-00.00".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi marketingowe będą podlegały opodatkowaniu VAT, i czy istnieje obowiązek uiszczenia podatku VAT od wynagrodzenia za te usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności marketingowe jako czynności pośrednictwa zwolnione są z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabywa usługi marketingowe od podmiotu zagranicznego mającego siedzibę na terytorium Republiki Wysp M., mające na celu pozyskanie klientów na świadczone przez Wnioskodawcę usługi brokerskie sklasyfikowane wg PKWIU 67.12.10-00.00. Wnioskodawcy wydaje się, iż usługi marketingowe świadczone na jego rzecz mogłyby być oznaczone w PKWiU jako "usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej nie sklasyfikowane 67.13.10-00.00".

W świetle powyższej sytuacji, należy stwierdzić, iż usługi marketingowe mające na celu pozyskanie klientów na świadczone przez Wnioskodawcę usługi brokerskie nie są usługami pomocniczymi. Usługę można byłoby uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowiłaby ona dla klienta celu samego w sobie, lecz byłaby środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Usługa brokerska Wnioskodawcy, z usługą świadczoną przez podmiot zagraniczny, nie tworzy w aspekcie gospodarczym jednej całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Zatem, świadczone przez zagranicznego kontrahenta usługi, nie stanowią usługi pomocniczej w stosunku do wykonywanych przez Stronę usług brokerskich, gdyż usług marketingowych mających na celu pozyskanie nowych klientów, nie można uznać za czynności, bez których nie byłoby możliwe prawidłowe wykonywanie podstawowych czynności brokerskich. Jednocześnie należy zauważyć, iż usługi pozyskania klientów nie są środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów (art. 17 ust. 2 ustawy). Jednocześnie należy wskazać, iż stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się, świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W związku z powyższymi przepisami, należy stwierdzić iż usługobiorca krajowy jako odbiorca usługi świadczonej przez podatnika spoza terytorium Polski, będzie podlegał opodatkowaniu od importowanych usług jeśli spełnione zostaną wszystkie warunki niezbędne do stwierdzenia, że ma miejsce import usług. Dokonując oceny, czy określona usługa podmiotu zagranicznego dla usługobiorcy krajowego, stanowi import usług, w pierwszej kolejności należy ustalić gdzie w świetle ustawy jest miejsce opodatkowania.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Zasadniczo usługi opodatkowane są w kraju świadczącego usługę, chyba że ze względu na ich specyficzny charakter ustawodawca objął je szczególnymi regulacjami.

Do usług, dla których miejsce świadczenia ustalone zostało odrębnie należą usługi wyszczególnione w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy.

Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale ww. kraju innym niż kraj świadczącego usługę

* miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W świetle powyższego, nabyte usługi marketingowe nie są usługami, o których mowa w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy, zatem miejscem ich opodatkowania stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy, będzie Republika Wysp M., co oznacza że nie będą opodatkowane w kraju i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl