IPPP1-443-496/09-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-496/09-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej "Spółka") jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik czynny. We wrześniu 2006 r. Spółka nabyła na podstawie umowy sprzedaży prawo użytkowania wieczystego zabudowanego gruntu, wraz z prawem własności budynku biurowego znajdującego się na tym gruncie (dalej łącznie "Nieruchomość"). Transakcja zakupu nieruchomości nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ sprzedający (osoba fizyczna) nie był z tytułu dokonania tej transakcji podatnikiem tego podatku. Transakcja podlegała natomiast opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Do chwili obecnej Spółka poniosła nakłady związane z pracami wstępnymi realizowanego na Nieruchomości projektu deweloperskiego. Prace te dotyczyły głównie prac rozbiórkowych, a łączna wartość tych prac nie przekroczyła 30% wartości początkowej budynku biurowego Nieruchomości ustalonej dla celów podatku dochodowego. Budynek znajdujący się na gruncie Nieruchomości nie jest budynkiem mieszkalnym. Aktualnie Spółka planuje sprzedaż Nieruchomości na rzecz podmiotu (osoby fizycznej lub prawnej) zarejestrowanego jako czynny podatnik podatku VAT (dalej Kupujący). W przyszłej transakcji Spółka zamierza skorzystać z opcji jej opodatkowania przewidzianej w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, w związku z czym dla celów niniejszej interpretacji należy przyjąć (jako element stanu faktycznego), że Kupujący złoży wraz ze Spółką zgodne oświadczenie w trybie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jeżeli w opisanym stanie faktycznym Spółka oraz Kupujący złożą zgodne oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla Kupującego, że wybierają opodatkowanie sprzedaży budynku Nieruchomości, sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.

Zdaniem wnioskodawcy, jeżeli w opisanym stanie faktycznym Spółka oraz Kupujący złożą zgodne oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla Kupującego, że wybierają opodatkowanie sprzedaży budynku Nieruchomości, sprzedaż Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%. Co do zasady planowana sprzedaż Nieruchomości przez Spółkę będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Mając na uwadze te przepisy, należy ocenić, że w opisanym stanie faktycznym planowana transakcja sprzedaży Nieruchomości nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Kupujący nie będzie bowiem pierwszym nabywcą Nieruchomości - przed nim Spółka nabyła prawo użytkowania wieczystego zabudowanego już gruntu wraz z prawem własności znajdującego się na nim budynku biurowego od innego podmiotu. Jednocześnie zaś wydatki poniesione przez Spółkę na ulepszenie przedmiotowego budynku nie osiągnęły progu 30% wartości początkowej budynku. Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Jak wskazano, Spółka nabyła przedmiotową Nieruchomość w 2006 r., a więc oznacza to, że od ostatniego nabycia upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Z powyższych względów należy uznać, ze planowana transakcja będzie co do zasady objęta zakresem zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednakże w sytuacji, gdy transakcja jest zwolniona na podstawie tego przepisu istnieje możliwość wyboru (opcji) jej opodatkowania, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części: 1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni; 2) złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Biorąc pod uwagę, że w opisanym stanie faktycznym Spółka oraz Kupujący są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, w przypadku złożenia przez nich, przed dniem dokonania sprzedaży Nieruchomości, oświadczenia (naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla nabywcy), iż wybierają opodatkowania dostawy budynku Nieruchomości, spełnione będą wszystkie wymagane warunki dla opodatkowania dostawy tego budynku i dostawa ta będzie opodatkowana. Dostawa ta będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 22% z uwagi na to, że budynek znajdujący się na Nieruchomości nie jest budynkiem mieszkalnym. Jednocześnie z uwagi na art. 29 ust. 5 ustawy o VAT podstawa opodatkowania dostawy budynku będzie obejmowała również cenę za sprzedaż prawa użytkowania wieczystego, przez co efektywnie cała cena transakcyjna (obrót w transakcji) sprzedaży Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl