IPPP1-443-495/10-4/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-495/10-4/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 11 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 30 lipca 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zaliczek wpłacanych przez właścicieli lokali wspólnot mieszkaniowych na realizację zadania "Przyłączanie sieci gazowej" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zaliczek wpłacanych przez właścicieli lokali wspólnot mieszkaniowych na realizację zadania "Przyłączanie sieci gazowej".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Cztery wspólnoty mieszkaniowe, których zarządcą jest Wnioskodawca na zebraniu właścicieli podjęły uchwały: w sprawie modernizacji kotłowni olejowej oraz na zawarcie umowy na wykonanie przyłącza gazowego i umowy na wykonanie instalacji wewnętrznej. Właściciele lokali wyrazili zgodę na pokrycie kosztów modernizacji kotłowni olejowej polegającej na przyłączeniu kotła c.o. do sieci gazowej zgodnie ze swoimi udziałami w nieruchomości wspólnej.

Właściciele lokali wyrazili zgodę zarządcy tj. Wnioskodawcy na zawarcie umowy na wykonanie przyłącza gazowego zgodnie z przedstawioną ofertą. W uchwale zapisano że koszty modernizacji i przyłącza przypadające na poszczególnych właścicieli wspólnoty zostaną pokryte w formie zaliczek w wysokości odpowiadającej udziałowi w nieruchomości wspólnej oraz że wykonanie uchwały powierza się zarządcy wspólnoty tj. Spółce Sp. z o.o. Za przyjęciem uchwał głosowało 100% udziałów. Z zaliczek wpłacanych przez właścicieli Wnioskodawca pokryje koszty wykonania instalacji gazowej.

W piśmie z dnia 26 lipca 2010 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż Spółka jako Zarządca Wspólnot Mieszkaniowych działa w imieniu swoim, ale na rzecz właścicieli lokali (Wspólnot Mieszkaniowych).

Usługa, która będzie wykonywana przez firmę wykonującą przyłączenie do sieci gazowej zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług będzie miała klasyfikację - 45.33.30.

Przyłączenie budynków do gazociągu będzie uzależnione od wpłat dokonanych przez właścicieli budynków (Wspólnot mieszkaniowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, który jest zarządcą wspólnot mieszkaniowych i jednocześnie pośredniczy w realizacji zadania - "Przyłączenie do sieci gazowej" jest zobowiązany do płacenia podatku VAT od zbieranych zaliczek od właścicieli lokali wspólnot mieszkaniowych (zaliczki wpłacane będą w ratach miesięcznych).

Ostateczny koszt modernizacji kotłowni będzie rozliczony po zakończeniu zadania i wpłaceniu wszystkich zaliczek przez właścicieli. Właściciele dopłacą brakującą kwotę lub otrzymają zwrot nadpłaconych zaliczek.

Spółka jest płatnikiem podatku od towarów i usług. W 98% świadczy usługi zwolnione od podatku VAT.

Rozliczanie comiesięcznych wpłat polegających na opodatkowaniu podatkiem VAT zaliczek wpłacanych w ratach od właścicieli wspólnot mieszkaniowych na konkretne zadanie - następnie rozliczanie podatku naliczonego do odliczenia, w ocenie Spółki, jest bezzasadne. Ponieważ wynik transakcji i tak byłby "0".

W przypadku fakturowania każdorazowej wpłaty zaliczki Wnioskodawca zmuszony byłby do wystawiania dużej ilości faktur, a następnie korygowania ich po rozliczeniu zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zarówno przepisy ustawy o podatku VAT, jak i przepisy wykonawcze do ustawy nie regulują zagadnienia odsprzedaży usługi. Należy więc w tej sytuacji odwołać się do zapisu zawartego w art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L Nr 347 poz. 1 z późn. zm.) w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zwanej dalej Dyrektywą, zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, podatnik podatku od towarów i usług, jest Zarządcą czterech Wspólnot Mieszkaniowych i jednocześnie pośredniczy na rzecz tych wspólnot w realizacji zadania - "Przyłączenie do sieci gazowej". Koszty modernizacji i przyłącza przypadające na poszczególnych właścicieli Wspólnoty zostaną pokryte w formie zaliczek w wysokości odpowiadającej udziałowi w nieruchomości wspólnej. Spółka zawierając umowę na wykonanie przyłącza gazowego działa w imieniu swoim, ale na rzecz właścicieli lokali (Wspólnot Mieszkaniowych). Przyłączenie budynków do gazociągu będzie uzależnione od wpłat dokonanych przez właścicieli budynków.

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy i opis zdarzenia należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca działając we własnym imieniu, ale na rzecz współwłaścicieli, uczestniczy w świadczeniu usług, w rozumieniu art. 28 Dyrektywy, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Zatem, dokonując odsprzedaży usługi na rzecz współwłaścicieli, Wnioskodawca wykonuje świadczenie, które podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl art. 106 ust. 4 podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2 osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Konsekwencją uznania podatnika dokonującego odsprzedaży usługi za świadczącego daną usługę, jest konieczność odpowiedniego jej udokumentowania - fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 i ust. 4 (tekst jedn. na żądanie nabywców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej), zaewidencjonowania jako sprzedaży w rejestrze VAT i wykazania w deklaracji rozliczeniowej.

Przedmiotowa usługa została zaklasyfikowana przez Wnioskodawcę wg PKWiU 45.33.30 - "Roboty związane z instalacją gazową". Wskazany symbol PKWiU zawiera się w dziale 45 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, który obejmuje "Roboty budowlane".

Dla usług budowlanych i budowlano-montażowych ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy w przypadku usług budowlanych i budowlano-montażowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług.

Otrzymanie zatem części zapłaty (zaliczki) powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części z chwilą jej otrzymania.

Reasumując, Wnioskodawca jest obowiązany wykazać obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi budowlanej zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d), tj. z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty (zaliczki), nie później niż 30. dnia od dnia wykonania usług.

Nadmienia się, iż tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl