IPPP1/443-489/07-5/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-489/07-5/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j.Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.), uzupełnionego w dniu 24 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania przekształceń spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (nabytego po 1 maja 2004 r.) w prawo odrębnej własności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek (uzupełniony w dniu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zasad opodatkowania przekształceń spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (nabytego po 1 maja 2004 r.) w prawo odrębnej własności.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa PXXX rozpoczęła z chwilą wejścia w życie znowelizowanych przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - tj. od dnia 31 lipca 2007 r. - proces przekształcania lokatorskiego prawa spółdzielczego w prawo odrębnej własności na podstawie art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Proces ten z uwagi na duży zasób mieszkaniowy i duże zainteresowanie członków spółdzielni (3 tys. wniosków) z przyczyn obiektywnych nie może zostać zakończony w ustawowym terminie trzymiesięcznym od daty złożenia wniosku i z pewnością część aktów notarialnych - przenoszących własność zostania spisana dopiero w 2008 r. Dotyczyć to będzie zarówno członków spółdzielni, którzy nabyli spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu:

* przed 1 maja 2004 r.,

* po 1 maja 2004 r. (data określona w art. 153 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy członkowie Spółdzielni, którzy nabyli spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego po 1 maja 2004 r. i w 2007 r. wystąpili z wnioskiem o którym mowa w art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz wpłacili kwotę udzielonego umorzenia - a więc dopełnili wszystkich warunków formalnych do dokonania przeniesienia lecz z przyczyn obiektywnych (duża liczba wniosków i brak możliwości podpisania tak dużej ilości aktów notarialnych - tylko 3 notariuszy na terenie TXXX Mxx.) nie podpisali aktów notarialnych kończących proces przekształcenia będą zobowiązani do uiszczenia 7% podatku VAT czy będą nadal korzystać ze zwolnienia.

2.

Jaka powinna być podstawa opodatkowania czynności przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności:

* czy różnica między wartością rynkową mieszkania a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego pomniejszonego o kwotę podatku,

* czy kwota udzielonego umorzenia w nominale przy przekształcaniu prawa do lokalu.

Zdaniem wnioskodawcy:

W świetle art. 153 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy dotyczy tylko osób, które dokonują przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa powstałego po 1 maja 2004 r.

Należy również wziąć pod uwagę okoliczność obiektywną, z tytułu której osoba występująca z wnioskiem i dopełniająca wszystkich formalności nie powinna ponosić negatywnych konsekwencji opóźnień niezależnych od niej, jak i od samej spółdzielni - tzn. duża ilość wniosków i brak możliwości sporządzenia aktów notarialnych w terminie 3 miesięcy od złożenia wniosku - tj. do dnia 31 grudnia 2007 r. W ocenie Spółdzielni należałoby dopuścić taką interpretację, iż w stosunku do osób, które dokonały wszystkich formalności przed 1 stycznia 2008 r., w tym uiściły stosowne opłaty i pozostaje jedynie kwestia sporządzenia aktu notarialnego dokumentującego fakt przekształcenia prawa - nie powstaje obowiązek uiszczenia podatku VAT. Obowiązek powstaje z chwilą wpłaty umorzenia kredytu.

W zakresie podstawy opodatkowania Spółdzielnia uważa, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie korespondują z przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w znowelizowanym brzmieniu i podstawą opodatkowania powinna być nominalna kwota umorzenia kredytu w części przypadającej na dany lokal (art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych), a nie różnica między wartością rynkową mieszkania a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego pomniejszona o kwotę podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7. ust. 1 pkt 5 - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym równie ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe;

Zgodnie z art. 43 ust. 7 - zwolnienie określone w ust. 1 pkt 10 nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8.

Uwzględniając powyższe przepisy, przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (w okresie 5 lat od jego ustanowienia, nabytego po dniu 1 maja 2004 r.) w prawo odrębnej własności, nie może korzystać z wymienionego zwolnienia od podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Natomiast w myśl art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c)-w) okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stawkę podatku 0% stosuje się do przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu oraz przeniesienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu mieszkalnego lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 10 lit. a) ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub wydania albo przeniesienia własności lokalu lub własności domów jednorodzinnych w przypadku czynności ustanowienia na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia na rzecz członka spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, lub ustanowienia na rzecz członka odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, lub przeniesienia własności lokalu w rozumieniu przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zatem gdy członkowie Spółdzielni występujący z wnioskiem o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności uiścili w 2007 r. całość stosownych opłat - obowiązek podatkowy powstanie w 2007 r. i przedmiotowe przekształcenie będzie opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 0%.

Natomiast w przypadku, gdy opłata uiszczona przez członka Spółdzielni będzie niższa od podstawy opodatkowania określonej w art. 29 ust. 8 ustawy, obowiązek podatkowy od niezapłaconej kwoty powstanie w chwili sporządzania aktu notarialnego przenoszącego własność, tj. w 2008 r. i powyższe przekształcenie będzie opodatkowane 7% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Uwzględniając powyższe, podstawa opodatkowania winna być określona na podstawie powołanego przepisu, a nie jako nominalna kwota umorzenia kredytu w części przypadającej na dany lokal (art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl