IPPP1-443-488/11-4/IGo - Zwolnienie od podatku VAT usług świadczenia szkoleń i kursów dla nauczycieli.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-488/11-4/IGo Zwolnienie od podatku VAT usług świadczenia szkoleń i kursów dla nauczycieli.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 28 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 28 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik jest osobą fizyczną, prowadzącą niepubliczną placówkę doskonalenia nauczycieli, wpisaną do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych prowadzonej przez Samorząd Województwa. Placówka doskonalenia nauczycieli funkcjonuje pod nazwą Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Placówka doskonalenia nauczycieli organizuje szkolenia i kursy doskonalące umiejętności zawodowe nauczycieli szkół i placówek oświatowych o przykładowej tematyce:

1.

Muzykoterapia w pracy z dziećmi;

2.

Muzyczne bajki - nowy cykl zabaw rozwijających zdolność ekspresji i improwizacji u dzieci;

3.

Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne - jako metody pracy z dziećmi;

4.

Warsztaty teatralne dla nauczycieli;

5.

Elementy kinezjologii edukacyjnej jako metody wspierające proces uczenia się;

6.

Mnemotechniki - metody usprawniania pamięci i uwagi uczniów (zarówno szkoły podstawowej jak i gimnazjum).

Placówka doskonalenia nauczycieli prowadzona przez podatnika nie posiada akredytacji. Za prowadzone szkolenia i kursy placówka pobiera opłaty od uczestników.

Podatnik opłaca podatek od towarów i usług od prowadzonych przez placówkę szkoleń i kursów na następujących zasadach:

* za szkolenia opłacane przez osoby fizyczne lub placówki prywatne opłata jest pobierana z naliczeniem 23 % podatku VAT,

* za szkolenia opłacane ze środków publicznych (przez przedszkola, szkoły i inne placówki publiczne) opłata jest pobierana jako zwolniona z podatku VAT.

Podatek należny podatnik pomniejsza o podatek naliczony w proporcji uzgodnionej z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawczyni podaje, że wpisy do ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli nie precyzują dokładnie zakresu działalności wpisanych do nich placówek doskonalenia nauczycieli.

Zakres danych zawartych we wpisie do rejestru określa § 24 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 200, poz. 1537).

Zgodnie z treścią przepisu, wpis do ewidencji zawiera następujące dane:

1.

imię i nazwisko osoby fizycznej zamierzającej prowadzić niepubliczną placówkę doskonalenia i adres jej zamieszkania albo nazwę osoby prawnej zamierzającej prowadzić niepubliczną placówkę doskonalenia i adres jej siedziby;

2.

nazwę niepublicznej placówki doskonalenia;

3.

adres siedziby niepublicznej placówki doskonalenia;

4.

określenie terytorialnego zasięgu działania niepublicznej placówki doskonalenia;

5.

datę rozpoczęcia działalności przez niepubliczną placówkę doskonalenia.

Zakres działalności Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli... wynika ze statutu placówki oraz przepisów prawa oświatowego, tj. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 200, poz. 1537).

Statut placówki, precyzujący w § 8 i § 9 zakres jej działalności został dołączony do wniosku o wpis do ewidencji i znajduje się w aktach ewidencyjnych. Statut placówki nie był kwestionowany przez organ ewidencyjny w trybie § 24 ust. 6 wyżej cytowanego rozporządzenia ani też przez organ nadzoru pedagogicznego, tj. Kuratora Oświaty.

Wykaz rodzajów szkoleń i kursów prowadzonych obecnie przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Wnioskodawczyni przesyła w załączeniu.

W ocenie Zainteresowanej wszystkie kursy prowadzone przez placówkę są zgodne z zakresem jej działalności określonym w statucie oraz przepisach prawa oświatowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi świadczone przez prowadzoną przez podatnika placówkę doskonalenia nauczycieli, polegające na prowadzeniu odpłatnych szkoleń i kursów dla nauczycieli o tematyce wymienionej w opisie stanu faktycznego, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, bez konieczności uzyskania przez tą placówkę akredytacji.

Czy usługi świadczone przez prowadzoną przez podatnika placówkę doskonalenia nauczycieli, polegające na prowadzeniu odpłatnych szkoleń i kursów dla nauczycieli o tematyce wymienionej w opisie stanu faktycznego podlegałyby zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b), pod warunkiem uzyskania przez placówkę doskonalenia nauczycieli akredytacji.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje m.in. zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

W ramach swej działalności, założona i prowadzona przez podatnika placówka doskonalenia nauczycieli, organizuje szkolenia i kursy dla nauczycieli o tematyce wymienionej w opisie stanu faktycznego pobierając opłaty od uczestników tych szkoleń i kursów.

W opinii podatnika, usługi polegające na prowadzeniu szkoleń lub kursów przez placówkę doskonalenia nauczycieli, powinny być zwolnione od podatku od towarów i usług, zgodnie z wyżej cytowanym przepisem.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b), wolne od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

W opinii podatnika, wyżej cytowany art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innych, niż wymienione w pkt 26 ustawy, tj. usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego świadczonych przez podmioty nie objęte systemem oświaty nie będące uczelniami ani też jednostkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy przewiduje zwolnienie od podatku od towarów i usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych przez takie podmioty, pod warunkiem uzyskania akredytacji na dany typ usługi edukacyjnej (kursu, szkolenia), zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty.

Podmioty nie objęte systemem oświaty, zgodnie z art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty, mogą prowadzić działalność edukacyjną na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Działalność taka może polegać na prowadzeniu kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Zgodnie z art. 68b ust. 8 ustawy o systemie oświaty osoba, która prowadzi działalność szkoleniową w zakresie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, może uzyskać akredytację, stanowiącą potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości prowadzonego kształcenia.

Zgodnie z art. 77a ust. 4 ustawy o systemie oświaty, akredytację potwierdzającą wysoką jakość świadczonych usług edukacyjnych, może także uzyskać placówka doskonalenia nauczycieli.

Jednakże świadczone przez taką placówkę usługi w zakresie kształcenia, w opinii podatnika są wolne od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy ze względu na funkcjonowanie takiej placówki w ramach systemu oświaty, bez konieczności uzyskiwania akredytacji przez tą placówkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy wskazać, iż art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zostały wprowadzone zmiany. I tak zgodnie z dodanym art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punkt 26, regulujący zwolnienia od podatku usług edukacyjnych.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Natomiast w myśl ust. 2 ww. artykułu szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

* jednostkę samorządu terytorialnego;

* inną osobę prawną;

* osobę fizyczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą niepubliczną placówkę doskonalenia nauczycieli, wpisaną do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych prowadzonej przez Samorząd Województwa. Placówka doskonalenia nauczycieli organizuje szkolenia i kursy doskonalące umiejętności zawodowe nauczycieli szkół i placówek oświatowych. Placówka doskonalenia nauczycieli prowadzona przez podatnika nie posiada akredytacji. Za prowadzone szkolenia i kursy placówka pobiera opłaty od uczestników. Zainteresowana podaje, że wszystkie kursy prowadzone przez placówkę są zgodne z zakresem jej działalności określonym w statucie oraz przepisach prawa oświatowego.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca wskazuje, iż w ramach prowadzonej działalności prowadzi m.in. następujące szkolenia: muzykoterapia w pracy z dziećmi, muzyczne bajki - nowy cykl zabaw rozwijających zdolność ekspresji i improwizacji u dzieci, metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne - jako metody pracy z dziećmi, warsztaty teatralne dla nauczycieli, elementy kinezjologii edukacyjnej jako metody wspierające proces uczenia się, mnemotechniki - metody usprawniania pamięci i uwagi uczniów (zarówno szkoły podstawowej jak i gimnazjum).

Organizowane szkolenia i kursy, jak wskazuje Wnioskodawca we wniosku, służą doskonaleniu umiejętności zawodowych nauczycieli szkół i placówek oświatowych Wobec powyższego należy stwierdzić, że spełniona jest kolejna przesłanka warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń i kursów. Wobec powyższych okoliczności przedmiotowe formy edukacyjne świadczonych usług szkoleniowych będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż mając na uwadze art. 82 ust. 1 oraz w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych prowadzonej przez Samorząd Województwa, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka doskonalenia nauczycieli świadczy usługę w zakresie kształcenia.

W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto, zgodnie z przepisem z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 77a ust. 1 w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej "placówkami doskonalenia". Ust. 4 tegoż artykułu stanowi, iż placówki doskonalenia mogą uzyskać akredytację stanowiącą potwierdzenie, że dana placówka zapewnia wysoką jakość prowadzonych form doskonalenia nauczycieli.

Akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy dla siedziby placówki, w drodze decyzji administracyjnej, wydawanej po przeprowadzeniu przez zespół powołany przez kuratora oświaty oceny działalności danej placówki w zakresie określonym w ust. 7 (art. 77a ust. 6).

Akredytację może uzyskać placówka doskonalenia, która:

1.

zapewnia wykwalifikowaną kadrę;

2.

opracowuje i wdraża programy doskonalenia nauczycieli oraz przeprowadza ich ewaluację;

3.

prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę doskonalenia nauczycieli;

4.

zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną (art. 77a ust. 7).

Zatem gdyby organizowane szkolenia i kursy, nie objęte zakresem zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, służyły kształceniu zawodowemu lub przekwalifikowaniu zawodowemu oraz świadczone były przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, wówczas korzystałyby ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT.

Jednakże, należy stwierdzić, iż usługa prowadzenia szkoleń i kursów doskonalących umiejętności zawodowe nauczycieli szkół i placówek oświatowych, o których mowa we wniosku, korzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, zatem zwolnienie z VAT wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Fakt uzyskania akredytacji przez placówkę Wnioskodawcy nie zmieni sytuacji, gdyż obecnie świadczone usługi korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie ww. przepisu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl