IPPP1/443-488/07-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-488/07-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2007 r. (data wpływu 12 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaconej premii pieniężnej z tytułu zakupu określonej wartości towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej premii pieniężnej z tytułu zakupu określonej wartości towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik (dostawca) zawarł umowę o współpracy w zakresie dostawy towarów, na mocy której odbiorca zobowiązał się do nabywania i odbiorów produktów dostawcy w poszczególnych okresach rozliczeniowych o wartości minimalnej określonej w umowie. Jednocześnie strony postanowiły, iż odbiorca nabywa prawo do upustu posprzedażnego tj. kwoty pieniężnej stanowiącej określony procent od łącznej wartości netto produktów nabytych przez odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym (kwartale). Kwota upustu według umowy stron nie stanowi obniżenia ceny sprzedaży i wypłacana jest na podstawie faktury VAT wystawianej przez odbiorcę po zakończeniu okresu rozliczeniowego i po zapłacie ceny za dostawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacana kwota upustu posprzedażnego stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług przez odbiorcę i czy w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.)...M

Zdaniem wnioskodawcy wypłacana przez dostawcę odbiorcy kwota upustu posprzedażnego stanowiąca określony procent od łącznej wartości netto nabytych przez odbiorcę towarów w kwartale kalendarzowym stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług przez odbiorcę w związku z zawartą umową o współpracy w zakresie dostaw towarów. Jak bowiem wynika z art. 8 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Tym świadczeniem jest zachowanie odbiorcy polegające na nabyciu określonej wartości towarów dostawcy. Ponadto kwota upustu posprzedażnego w żaden sposób nie jest związana z konkretnymi dostawami gdyż odnosi się ogólnie do nabyć towarów określonej wartości i w określonym czasie.

W opisanym stanie faktycznym nie ma także podstaw do przyjęcia wniosku, iż wypłacany upust posprzedażny stanowi rabat w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy, w tym także;

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powyższy przepis definiuje pojęcie usługi, usługą jest świadczenie, które nie jest dostawą towarów. W tak określonym katalogu mieszczą się usługi wymienione w stosownych klasyfikacjach statystycznych ale także cały szereg innych świadczeń, które nie zostały wymienione w tych klasyfikacjach. Świadczenie usług może mieć charakter czynny, ale także świadczeniem usług jest powstrzymanie się od działania.

Pomioty prowadzące działalność gospodarczą podejmują różnorodne działania mające na celu zwiększenie poziomu prowadzonej sprzedaży. Jednym z takich działań jest przyznawanie premii pieniężnych. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie.

W sytuacji gdy wypłacona przez X S.A. premia pieniężna jest związana konkretną dostawą, to nawet jeżeli została wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z powołanym przepisem obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W takim przypadku zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Przedmiotowa faktura korygująca winna zawierać elementy określone § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Jeżeli premia pieniężna jest wypłacana przez X S.A. np. z tytułu dokonania zakupów o określonej wartości w określonym czasie (jak to ma miejsce w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym), premia pieniężna nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że premia pieniężna wypłacona przez firmę związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego przedmiotową premię. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Otrzymanie premii pieniężnej za dokonanie w określonym czasie zakupów o określonej w umowie wartości, powinno być zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez kontrahenta otrzymującego premię pieniężną. Przedmiotowa faktura VAT winna zawierać elementy określone w § 9 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl