IPPP1-443-482/08-4/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-482/08-4/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2008 r. (data wpływu 13 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 10 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szkoła prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim związaną z usługami w zakresie edukacji. Jest również wykonawcą projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) - Priorytet 2 Działanie 2.1.

Zgodnie z zawartą umową oraz definicjami zawartymi w Rozporządzeniu w sprawie ZPORR Szkoła Biznesu jest beneficjentem wsparcia udzielanego w ramach ZPORR. Wojewódzki Urząd Pracy, jest Instytucją Wdrażającą, do której zadań należy między innymi organizacja naboru, ocena i wybór projektów, podpisywanie umów z beneficjentami, monitorowanie realizacji projektów.

Przedmiotem umów jest dofinansowanie realizacji projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przyznawane w formie dotacji. Dofinansowanie ze środków EFS nie może być większe niż 75% wartości projektu ogółem. Pozostała część w wysokości 25% wartości projektu finansowana jest ze środków budżetu Państwa. Beneficjent nie wnosi środków własnych, z tym że wydatki niekwalifikowalne Beneficjent zobowiązuje pokryć ze środków własnych.

Za wartość projektu uznaje się kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją projektów, które to wydatki zostały uznane przez Instytucję Wdrażającą za wydatki kwalifikowalne. O kwalifikalności wydatków ponoszonych w ramach EFS I ZPORR stanowią przepisy Unii Europejskiej oraz przepisy wykonawcze i wytyczne wydane przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy na podstawie ustawy Narodowy Plan Rozwoju. Zgodnie z tymi przepisami podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dokumentujących wydatki, uznawany jest za koszt kwalifikowalny, jeżeli podatnikowi nie przysługuje z tego tytułu prawo do odliczenia lub zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie. Dofinansowanie będące przedmiotem umowy przekazywane jest Beneficjentowi transzami. Płatność na rzecz Beneficjenta realizowana jest przez WUP w oparciu o dokument o nazwie"Wniosek o płatność", sporządzony przez Beneficjenta na podstawie faktycznie poniesionych wydatków. Wniosek o płatność jest weryfikowany i zatwierdzany przez Instytucję Wdrażającą. Po akceptacji wniosku Instytucja Wdrażająca dokonuje przelewu na wydzielone projektowe konto bankowe Beneficjenta. Działania w ramach projektu wykonują: zewnętrzni szkoleniowcy, doradcy prowadzący indywidualne konsultacje z uczestnikami szkoleń na podstawie umów cywilno-prawnych zawartych ze Szkołą i wystawiający za wykonane usługi rachunki z umów cywilnoprawnych, zewnętrzne firmy szkoleniowe, które prowadzą szkolenia i wystawiają z tego tytułu fakturę VAT (rachunek) dla SB pracownicy etatowi SB, których zadaniem jest zabezpieczenie realizacji projektu od strony administracyjnej i logistycznej oraz rozliczenie projektu.

Ponoszone koszty dokumentowane są fakturami, rachunkami, listami plac i innymi dowodami księgowymi dopuszczonymi przez instytucję Wdrażającą (WUP) oraz wyciągami bankowymi lub dowodami kasowymi potwierdzającymi poniesienie wydatku. Zestawienie poniesionych wydatków uznanych za koszty kwalifikowalne stanowi podstawę do wystąpienia o dofinansowanie do Instytucji Wdrażającej.

Strona podkreśla, że cały projekt realizowany jest na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników). Finansowanie projektu oparte jest o zasadę zwrotu poniesionych kosztów, a nie dopłaty do ceny " gdyż cena świadczeń nie została w ogóle ustalona i nie pozostaje w żadnym związku z wysokością ponoszonych w ramach projektu wydatków.

Instytucja Wdrażająca (WUP) zwraca Wnioskodawcy - po przedłożeniu wymaganych dokumentów poniesione wydatki, ale tylko te które uzna za wydatki kwalifikowalne. Część wydatków, które np. zostały poniesione zbyt wcześnie w stosunku do harmonogramu projektu lub przekroczyły limit kosztów określony w budżecie projektu uznawana jest za niekwalifikowalne. SB wydatki te musi pokryć z własnych środków - nie uzyskując z tego tytułu żadnej rekompensaty. Z drugiej strony, jeżeli koszty realizacji projektu okażą się niższe niż przewidziano to w umowie, SB otrzymuję zwrot wydatków wyłącznie faktycznie poniesionych, a nie przewidzianych umową.

W piśmie z dnia 10 kwietnia 2008 r., będącym uzupełnieniem wniosku, Strona wskazała, iż poczynione zakupy (sfinansowane przyznaną dotacją), są wykorzystywane tylko i wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług, PKWiU 80.42 - pozostała działalność edukacyjna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wydatkach ponoszonych w ramach projektu znajduje zastosowanie art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ograniczający możliwość odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż poczynione zakupy, które zostały sfinansowane dotacją są wykorzystywane tylko i wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług, sklasyfikowanej wg PKWiU 80.42 - pozostała działalność edukacyjna.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 7 załącznika nr 4 do ustawy, wskazano usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80.

Zatem stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, Wnioskodawcy w związku z poczynionymi zakupami nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części.

Ponadto należy zaznaczyć, iż Minister Finansów, nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług, bowiem uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, przy czym odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl