IPPP1/443-481/13-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-481/13-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013 r. (złożonego osobiście dnia 20 maja 2013 r.), uzupełnionego na wezwanie tut. Organu z dnia 10 czerwca 2013 r. (doręczone dnia 12 czerwca 2013 r.), pismem z dnia 14 czerwca 2013 r. (złożonego osobiście dnia 17 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu nr IPPP1/443-481/13-2/AP z dnia 10 czerwca 2013 r., doręczone dnia 12 czerwca 2013 r., pismem z dnia 14 czerwca 2013 r., złożonym dnia 17 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa na podstawie zawartej umowy z Samorządem Województwa w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 dotyczące operacji "..." projekt pn. "...", którego celem jest:

1.

rozwój infrastruktury publicznej i wypoczynkowo rekreacyjnej,

2.

poprawa jakości życia mieszkańców obszaru LGD,

3.

poprawa atrakcyjności miejsca służącego wypoczynkowi i integracji społecznej,

4.

poprawa atrakcyjności regionu, kształtowanie jego wizerunku,

5.

kształtowanie świadomości i aktywnych postaw wspólnoty samorządowej na rzecz ochrony zasobów naturalnych,

zamierza zrealizować projekt polegający m.in. na zakupie: kostki brukowej, krzewów ozdobnych, nasion trawy, płotu ozdobnego oraz zakupić usługi dotyczące: ułożenia chodnika i ustawienia płotu. Całkowity koszt projektu wynosić będzie 31 618,80 brutto.

Realizowanie projektów w ramach działania 413 wymaga załączenia indywidualnej interpretacji odnośnie możliwości odzyskania podatku VAT przez Spółdzielnię, tj. czy podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym, czy też nie.

Spółdzielnia Mieszkaniowa nie jest czynnym podatnikiem VAT. Nie prowadzi również działalności gospodarczej. Zajmuje się tylko utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Spółdzielnia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupionych materiałów i usług, ponieważ nie osiąga i nie będzie osiągać przychodów ze sprzedaży.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Spółdzielnię.

Wydana interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność na etapie rozliczania wydatków ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa w związku z realizacją projektu, którego celem będzie poprawa jakości życia mieszkańców Spółdzielni ma możliwość odzyskania podatku VAT od zakupionych materiałów i usług w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju".

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów i usług posiadają zarejestrowani podatnicy VAT. Spółdzielnia Mieszkaniowa nie jest czynnym podatnikiem VAT. Zakupione materiały i usługi nie będą również służyć uzyskiwaniu w przyszłości jakichkolwiek przychodów, gdyż zostaną udostępnione mieszkańcom nieodpłatnie. W związku z powyższym Spółdzielnia nie ma możliwości odzyskania VAT od realizowanego projektu pn. "..." i podatek VAT będzie kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy ust. 2 powyższego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy).

Ponadto, w myśl postanowień zawartych w art. 87 ust. 1 powołanej ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 cyt. ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a także niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Według art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa, na podstawie zawartej umowy z Samorządem Województwa w ramach działania objętego PROW na lata 2007-2013 zamierza zrealizować projekt, polegający m.in. na zakupie: kostki brukowej, krzewów ozdobnych, nasion trawy, płotu ozdobnego oraz zakupić usługi dotyczące: ułożenia chodnika i ustawienia płotu. Celem ww. projektu jest rozwój infrastruktury publicznej i wypoczynkowo rekreacyjnej, poprawa jakości życia mieszkańców obszaru LGD, poprawa atrakcyjności miejsca służącego wypoczynkowi i integracji społecznej, poprawa atrakcyjności regionu, kształtowanie jego wizerunku, kształtowanie świadomości i aktywnych postaw wspólnoty samorządowej na rzecz ochrony zasobów naturalnych. Wnioskodawca wskazuje, iż nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi również działalności gospodarczej, zajmuje się tylko utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ponadto, zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Spółdzielnię.

W odniesieniu do przedstawionej sytuacji wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie podatku w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Spółdzielni nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w ramach realizowanego projektu, będącego przedmiotem pytania.

W związku z tym, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów, nie będzie również przysługiwać prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ust. 1-2 ustawy o VAT.

Spółdzielnia nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. projektu, na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca tych warunków nie spełnia, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym Spółdzielnia Mieszkaniowa nie będzie miała możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl