IPPP1-443-474/10-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-474/10-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 5 maja 2010 r.), uzupełnionego w dniu 08.06. 2010 r. na wezwanie tut. organu z dnia 1 czerwca 2010 r. (doręczone w dniu 4 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i fakturowania dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i fakturowania dostawy nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka posiada prawo własności do działki nr 276/1 objętej KW....., prowadzoną przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego Prawo własności wskazanej działki wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków i budowli (dalej określane łącznie jako Nieruchomości) zostanie sprzedane wraz z wyposażeniem. Cena sprzedaży jest łączna, podatnik nie określił poszczególnej wartości budynków, budowli, gruntów oraz wyposażenia. Obydwie strony transakcji są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni. Działka nr 276/1 została nabyta przez Spółkę na mocy umowy sprzedaży zawartej 4 grudnia 2002 r. w formie aktu notarialnego.

Wartość początkowa budynków w księgach Spółki przy zakupie wynosiła 487.076,00 zł

1.

budynek administracyjny 175.027,00 zł

2.

budynek portierni 2 998,00 zł

3.

budynek produkcyjny stolarnia 134.025,00 zł

4.

budynek socjalny wraz z kotłownią 52. 513,00 zł

5.

budynek hali magazynowej konstrukcji stalowej 96.010,00 zł

6.

garaże 26. 503,00 zł.

Po nabyciu Spółka wprowadziła budynki do ewidencji środków trwałych i rozpoczęła ich użytkowanie, rozpoczęła również prace modernizacyjne. Prace te prowadzone były wieloetapowo. Nakłady na poszczególne budynki i budowle przedstawiały się następująco:

1.

budynek administracyjny - wartość początkowa - 175.027,00 zł, ulepszenie 2003 - 369.756,83 zł; ulepszenie 2004 - 52.471, 52 zł oraz ulepszenie 2005 - 6. 877,60 zł,

2.

budynek portierni - wartość początkowa - 2.998,00 zł, ulepszenie 2003 -2.497,69 zł ulepszenie 2004 - 5.466, 86 zł oraz ulepszenie 2005 - 48, 00 zł,

3.

budynek produkcyjny stolarnia-wartość początkowa -134.025,00 zł, ulepszenie 2003 - 18.333,35 zł, ulepszenie 2004 - 86. 104,59 zł oraz ulepszenie 2005 - 5.349,25 zł,

4.

budynek socjalny wraz z kotłownią - wartość początkowa 52. 513, 00 zł, ulepszenie 2003- 176, 02 zł, ulepszenie 2004 - 6.781, 37 zł oraz ulepszenie 2005 -2.101,49 zł, w 2006 r. budynek został zlikwidowany,

5.

budynek hali magazynowej konstrukcji stalowej-wartość początkowa 96.010,00 zł ulepszenie 2003 - 321, 21 zł, ulepszenie 2004 -12.330,01 zł, w 2006 r. budynek został zlikwidowany,

6.

Garaże-wartość początkowa - 26.503, 00 zł, ulepszenie 2003 - 88, 54 zł, ulepszenie 2004-2. 466, 04 zł oraz ulepszenie 2005 - 907, 22 zł w 2006 r. budynek został zlikwidowany.

Od wydatków na ulepszenie Spółka odliczyła VAT.

Prace te zostały zakończone. Wartość budynków i budowli została podwyższona.

W latach 2004-2009 Spółka wybudowała nowe budynki oraz budowle o wartości początkowej wraz z późniejszymi nakładami 4.734.975,24 zł.

Wyposażenie było zakupione w różnych latach, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż elementy wyposażenia stanowią m.in. krzesła, fotele, szafy, biurka, klimatyzatory.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż przez Spółkę nieruchomości czynnemu podatnikowi VAT w postaci prawa własności powinno być opodatkowane VAT z zastosowaniem stawki 22%.

2.

Czy faktura sprzedaży może zawierać jedną pozycję sprzedaży nieruchomości wraz z wyposażeniem. Wyposażenie załączone w załączniku do faktury.

3.

Czy przed dniem dokonana tej dostawy, strony składają naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla nabywcy budowli, oświadczenie że wybierają opodatkowanie transakcji VAT.

Ad. 1) Sprzedaż przez Spółkę nieruchomości czynnemu podatnikowi VAT w postaci prawa własności będzie opodatkowane VAT z zastosowaniem stawki 22%. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata, przy czym w myśl art. 2 pkt 14 ww. ustawy mówiąc o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich - wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Spółka po wybudowaniu oraz ulepszeniu (nakłady przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości) budynków i budowli przez cały czas wykorzystywała je na własne potrzeby w związku z tym nie doszło do pierwszego zasiedlenia. Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zatem dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 nie znajduje tu zatem zastosowania. W rezultacie Spółka, sprzeda nieruchomość z zastosowaniem stawki podatku 22% (nieruchomość niemieszkalna). Podstawą opodatkowania - (art. 29 ust. 5) będzie cała wartość transakcji (łącznie z kwotą odpowiadającą wartości gruntu).

Ad. 2) Zdaniem Spółki faktura sprzedaży może zawierać jedną pozycję sprzedaży nieruchomości wraz z wyposażeniem. Spis wyposażenia załączony zostanie do faktury. Spółka nie znalazła przepisu, który zabraniałby takiego postępowania. Wyposażenie będzie opodatkowane stawką 22%, ponieważ w momencie zakupu Spółce przysługiwało prawo do obniżenia VAT (art. 43 ust. 1 pkt 2).

Ad. 3) Spółka uważa, iż nie musi składać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla nabywcy budowli, oświadczenia, iż wybiera opodatkowanie transakcji VAT, ponieważ w odpisanym stanie faktycznym Spółka nie ma prawa wyboru opodatkowania, musi opodatkować sprzedaż (art. 43 ust. 1 pkt 10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad.1

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ww. ustawy). Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy powoduje, iż dostawa towarów nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy budynków, budowli lub ich części, ustawodawca określił w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powołanej wyżej ustawowej definicji "pierwszego zasiedlenia", wynika, że należy przez to rozumieć:

* oddanie do użytkowania,

* w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu,

* pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Oddanie do użytkowania należy rozumieć jako przekazanie budynków, budowli lub ich części ich nabywcy lub użytkownikowi do korzystania w sposób zgodny z zakresem przekazanych do nich praw. Nabywca na rzecz którego przeniesiono prawo do rozporządzania nieruchomością jak właściciel może w sposób dowolny dysponować tą nieruchomością tj. może ją sprzedać, użytkować na własne potrzeby lub przekazać do użytkowania np. na podstawie umów najmu, dzierżawy itp. Podkreślić należy, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub w stanie ulepszonym) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika, które następuje w wykonywaniu czynności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisów dotyczących definicji pierwszego zasiedlenia, sugerują one, że wszystkie nakłady na ulepszenie poniesione przez danego podatnika powinny być sumowane. Oznacza to, że po osiągnięciu 30% wartości początkowej każdy kolejny wydatek spełniający definicję ulepszenia, bez względu na jego kwotę, powoduje, że mamy ponownie do czynienia z pierwszym zasiedleniem. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto art. 43 ust. 7a ustawy stanowi, iż warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki i budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Intencją ustawodawcy było objęcie okresu użytkowania liczonego od ostatniego ulepszenia, na co wskazuje treść art. 43 ust. 7a cyt. przepisu: "budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika (...)", rozumiejąc przez to czas od momentu zakończenia całego procesu ulepszania nieruchomości. Zatem, w odniesieniu do budynków/budowli, w stosunku do których podatnik ponosił wydatki przewyższające 30% ich wartości początkowej, okres 5 lat, o którym mowa w art. 43 ust. 7a ustawy należy liczyć od chwili poniesienia ostatnich nakładów, przy czym wspomniany przepis będzie miał zastosowanie pod warunkiem, że przedmiotowe nieruchomości po ich ulepszeniu i w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle wskazanych przepisów o stawce obowiązującej przy dostawie obejmującej grunt, na którym posadowiony jest budynek lub budowla, decydują zasady opodatkowania tego budynku lub budowli, ponieważ w takim przypadku wartość gruntu stanowi składnik podstawy opodatkowania budynku lub budowli. W konsekwencji jeżeli obiekt będący przedmiotem dostawy (budynek lub budowla osadzony na gruncie) jest zwolniony z podatku VAT, to dostawa gruntu również korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca posiada prawo własności nieruchomości gruntowej wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków i budowli (budynek administracyjny, budynek portierni, stolarnia, budynek socjalny wraz z kotłownią, budynek magazynowy, garaże) wraz z ich wyposażeniem (krzesła, fotele, szafy, biurka oraz klimatyzatory).Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość na mocy umowy sprzedaży zawartej 4 grudnia 2002 r. w formie aktu notarialnego, po nabyciu wprowadził budynki do ewidencji środków trwałych i rozpoczął ich użytkowanie oraz modernizację. Nakłady na modernizację przedmiotowych budynków przekroczyły 30% ich wartości początkowej, a Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na ulepszenie. Nakłady na ulepszenie budynków prowadzone były w latach 2003, 2004 i 2005, wartość budynków i budowli została podwyższona. W 2006 r. część budynków (budynek socjalny z kotłownią, budynek magazynowy, garaże) została zlikwidowana. Jednocześnie w latach 2004-2009 Wnioskodawca wybudował nowe budynki i budowle. Wyposażenie było zakupione w różnych latach a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedać ww. nieruchomość. Cena sprzedaży jest łączna, podatnik nie określił poszczególnej wartości budynków, budowli, gruntów oraz wyposażenia.

Odnosząc powołane wyżej przepisy prawa podatkowego do okoliczności wskazanych we wniosku należy stwierdzić, iż sprzedaż ww. budynków i budowli nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ z uwagi na treść przepisu art. 2 pkt 14 lit. b) sprzedaż ta dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia. Jak wskazuje Wnioskodawca, Spółka po wybudowaniu oraz ulepszeniu budynków i budowli przez cały czas wykorzystywała je na własne potrzeby, w związku z powyższym nie doszło w przedmiotowej sprawie do pierwszego zasiedlenia. Dostawa ww. budynków i budowli nie może również korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a, bowiem na ulepszenie ww. budynków i budowli Spółka poniosła nakłady przekraczające 30% ich wartości początkowej i w związku z tymi ulepszeniami miała prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca nie wykorzystywał przedmiotowych budynków i budowli w stanie ulepszonym do czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat. W związku z powyższym sprzedaż przedmiotowych budynków i budowli należy opodatkować 22% stawką podatku VAT. Opodatkowana podstawową stawką podatku od towarów i usług będzie również dostawa gruntu, ponieważ stosownie do zapisu art. 29 ust. 5 cyt. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Sprzedaż wyposażenia ww. budynków dokonywana razem z budynkiem podlegać będzie opodatkowaniu stawkami właściwymi dla tego wyposażenia. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy wyposażenie opodatkowane będzie stawką 22% ponieważ w momencie zakupu Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu. Nie została zatem spełniona przesłanka zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w zakresie zwolnienia towarów używanych.

Ad.2.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji, zdarzenia gospodarczego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Stosownie do § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Należy zauważyć, iż powołany wyżej § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. zawiera obowiązkowe elementy jakie winna zawierać faktura, zatem przepis ten nie stoi na przeszkodzie, aby Wnioskodawca w wystawionej fakturze zawarł elementy dodatkowe (nie wymienione w § 5 ust. 1).

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż przedmiotem dostawy będzie sprzedaż nieruchomości zabudowanej, w skład której wchodzić będą: grunt zabudowany budynkami i budowlami wraz z wyposażeniem tych budynków (krzesła, fotele, szafy, biurka oraz klimatyzatory). Jak wskazano wyżej, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości gruntowej oraz posadowionych na tej nieruchomości budynków i budowli wraz z wyposażeniem podlegać będzie opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług. Cena sprzedaży jest łączna, podatnik nie określił poszczególnej wartości budynków, budowli, gruntów oraz wyposażenia. Zatem, w przypadku dokonywania dostawy będącej przedmiotem zapytania, w wystawionej fakturze Wnioskodawca może wykazać zbycie przedmiotowej nieruchomości wraz z wyposażeniem - jako całości, natomiast nie jest zobowiązany do wyodrębnienia wartości zbywanego gruntu oraz wartości znajdujących się na nim budynków lub budowli oraz ich wyposażenia.

Ad.3.

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 43 ust. 10 podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W przedmiotowej sprawie planowana przez Wnioskodawcę dostawa budynków i budowli posadowionych na posiadanej działce nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, zatem cytowany wyżej art. 43 ust. 10 nie znajdzie zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl