IPPP1/443-474/09-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-474/09-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu Mienia Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych oraz infrastruktury towarzyszącej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych oraz infrastruktury towarzyszącej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd Mienia miasta jest jednostką budżetową miasta. Realizuje m.in. inwestycje miejskie ujęte w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym miasta. Zarząd rozpoczął procedurę przetargu nieograniczonego na wybór wykonawcy robót budowlanych związanych z budową budynku mieszkalnego, który w decyzji pozwolenia na budowę nr xx/2009 i został w niej opisany jako: Budowa budynku mieszkalnego - Rodzinnego Domu Dziecka, tzw. "Placówki Rodzinnej" (XI kategoria) na działce ewidencyjnej przy ul. K... w Dzielnicy X. Budynek jest obiektem budowlanym określonym w ustawie - Prawo Budowlane w kategorii XI, tj. budynki służby zdrowia, opieki społecznej i socjalnej, jak: szpitale, sanatoria, hospicja, przychodnie, poradnie, stacje krwiodawstwa, lecznice weterynaryjne, żłobki, domy pomocy i opieki społecznej, domy dziecka, domy rencisty, schroniska dla bezdomnych oraz hotele robotnicze.

Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w art. 41 ust. 16 upoważnia Ministra Finansów do obniżenia obowiązującego 22% podatku od towarów i usług.

W Rozporządzeniu Ministra Finansów z 26 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w rozdziale 4, § 6.1 ustęp 2 pkt 2) określono, że stawka podatku wymienionego w art. 41 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obniża się do 7% również w odniesieniu do: obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12 - 12C ustawy. W art. 41 ust. 12 - 12C wyżej wymienionej ustawy opisano zastosowanie wysokości podatku do poszczególnych typów obiektów. Wnikają one z Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Budynek ma być wykonany "Pod klucz" z infrastrukturą techniczną (drogi, podjazdy, zagospodarowanie terenu z ogrodzeniem, zieleń, przyłącza gazowe, elektryczne, wod-kan). Zarząd Mienia miasta w procedurze przetargowej zastosował tabelę ryczałtową elementów scalonych, w której ujęto wszystkie roboty, łącznie z przygotowaniem placu budowy, drogami, zielenią, przyłączami. Celem takiego posunięcia jest ustalenie w umowie ceny ryczałtowej realizacji obiektu.

Tabela ryczałtowa przewiduje 10 głównych elementów prac do wyceny wartości robót:

* 1 roboty przygotowawcze (plac budowy, uprzątnięcie terenu, podłączenie mediów, tj. wody, energii elektrycznej na czas budowy)

* 2,3,4,5,6,7 budowa budynku (stan zerowy, surowy zamknięty, roboty wykończeniowe, instalacje wewnętrzne)

* 8 przyłącza

* 9 zagospodarowanie terenu z drogami i ogrodzeniem

* 10 prace towarzyszące końcowemu odbiorowi robót (wykonanie dokumentacji do uzyskania pozwolenia na użytkowanie, czynności związane z montażem liczników mediów zasilających obiekt).

Budynek, który będzie wybudowany posiada łączną powierzchnię użytkową 506 m2.

Składa się na nią powierzchnia nadziemna i powierzchnia podziemna (garaż, pomieszczenia użytkowe, kotłownia).

Budynek stanowiący własność miasta będzie zarządzany przez Centrum Pomocy Rodzinie.

Rodzinny Dom Dziecka jest placówką sprawującą opiekę nad dziećmi pozbawionymi właściwej pieczy ze strony rodzin naturalnych. Placówkę taką powołują specjalna, uchwałą lokalne władze, w odpowiedzi na realne potrzeby występujące w tym względzie na danym terenie. Tak będzie również w przypadku obiektu przy ul. K... w Dzielnicy X. Osoby prowadzące taką placówkę mogą użytkować ten lokal również na potrzeby własnej rodziny, ale nie dysponują prawem jego własności. Są zatrudniani i otrzymują wynagrodzenie z jednostki podległej Urzędowi miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa i opisem zasadnym będzie przyjęcie dla przedmiotu zamówienia objętego postępowaniem przetargowym stawki podatku VAT, a mianowicie:

a.

jednolitej, obniżonej do 7% podatku od towarów i usług dla całego zamierzenia i wszystkich robót związanych z budową budynku mieszkalnego - Rodzinny Dom Dziecka - biorąc pod uwagę zapisy art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług w nawiązaniu do § 6.1 ust. 2 pkt 2) rozporządzenia Ministra Finansów, klasyfikując obiekt do kategorii 11, klasa 1130 PKOB, bez względu na wielkość powierzchni użytkowej i sposobu jego użytkowania

b.

obniżonej stawki do 7% podatku VAT dla robót związanych z budową samego budynku (stan zerowy, surowy zamknięty, roboty wykończeniowe, instalacje wewnętrzne) oraz stawki 22% podatku VAT dla pozycji pozostałych (przyłącza, zagospodarowanie terenu, roboty przygotowawcze, roboty towarzyszące końcowemu odbiorowi).

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowym będzie zastosowanie obniżonej stawki do 7% podatku VAT dla robót związanych z budową samego budynku (stan zerowy, surowy zamknięty, roboty wykończeniowe, instalacje wewnętrzne) oraz stawki 22% podatku VAT dla pozostałych pozycji (przyłącza, zagospodarowanie terenu, roboty przygotowawcze, roboty towarzyszące końcowemu odbiorowi).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, będącego rozwinięciem art. 5, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

Co do zasady, stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 powołanej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 12 cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o VAT, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ww. ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wybudować budynek mieszkalny - Rodzinny Dom Dziecka. Budynek ten zaliczony został do XI kategorii obiektów budowlanych - budynki służby zdrowia, opieki społecznej i socjalnej, jak: szpitale, sanatoria, hospicja, przychodnie, poradnie, stacje krwiodawstwa, lecznice weterynaryjne, żłobki, domy pomocy i opieki społecznej, domy dziecka, domy rencisty, schroniska dla bezdomnych oraz hotele robotnicze, klasy 11 PKOB.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie prawidłowej stawki podatku do budowy budynku uzależnione jest od zaklasyfikowania wznoszonego budynku według przeważającego przeznaczenia tego budynku jako całości. A zatem, o ile jest to budowa obiektu sklasyfikowanego w PKOB 11 (jak wskazano we wniosku), stawka podatku w stosunku do całego obiektu wynosi 7%.

Z informacji wskazanych przez Spółkę wynika także, że wykonując ww. projekt obejmuje także infrastrukturę techniczną, tj. drogi, podjazdy, zagospodarowanie terenu z ogrodzeniem, zieleń, przyłącza gazowe, elektryczne, wod-kan.

Stosownie do art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosowana była stawka w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się (zgodnie z dyspozycją art. 146 ust. 3 powołanej ustawy):

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

* jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zatem opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług podlegać będą roboty budowlane polegające na rozprowadzeniu w budynku wewnętrznych instalacji elektrycznych, sanitarnych, przeciwpożarowych itp. znajdujących się w tym budynku mieszkalnym i stanowiących jego integralną część. Natomiast roboty budowlane związane z wykonaniem tychże instalacji, lecz przeprowadzanych poza bryłą budynku, na podstawie art. 146 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, objęte będą podstawową, tj. 22%, stawką podatku VAT, jako infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu. Również wykonanie dróg dojazdowych czy też podjazdów do przedmiotowego budynku opodatkowane będzie stawką podatku VAT w wysokości 22% (stosownie do pkt 2 powołanego powyżej artykułu). Podobnie będzie w przypadku zagospodarowania terenu wokół wznoszonego budynku, które też podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce 22% (na podstawie art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT).

Reasumując, powołane powyżej przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego prowadzą do wniosku, iż stawka podatku VAT wynosząca 7% ma zastosowanie do wybudowania budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB 11 oraz do wykonania instalacji wewnątrz tego budynku. Natomiast do pozostałych czynności będących przedmiotem inwestycji, tj. do wykonania robót związanych z zagospodarowaniem terenu wokół wznoszonego obiektu, wykonania dróg dojazdowych do budynku, oraz wykonania wszelkich podłączeń do wznoszonego budynku (wod-kan, gaz, energia), zaliczających się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu - na podstawie art. 146 ust. 3 ustawy o VAT - zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć należy, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji obiektów budowlanych. W związku z tym niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawioną przez Wnioskodawcę klasyfikację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie wskazać, iż z uwagi na fakt, że występującym o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Zarząd Mienia Miasta, jako organizator przetargu na budowę przedmiotowego budynku, natomiast zapytanie dotyczy czynności polegających na wybudowaniu budynku oraz wykonaniu infrastruktury towarzyszącej wykonywanych przez inny podmiot przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja Podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl