IPPP1/443-47/13-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-47/13-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z robotami remontowo-budowlanymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu17 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z robotami remontowo-budowlanymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Z. (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka") jest właścicielem - wpisanej do ewidencji środków trwałych - nieruchomości budynkowej (dalej: "Budynek" lub "Nieruchomość") składającej się z wielu pomieszczeń użytkowych, w których Spółka - na podstawie uzyskanych pozwoleń - wykonuje roboty remontowo-budowlane. Roboty podzielono na dwie grupy: remont i modernizację, przy założeniu, że - w myśl art. 3 ust. 8 ustawy - Prawo budowlane - remont należy rozumieć jako wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Powierzchnia użytkowa całego Budynku wynosi 5.277 m2. Kilka pomieszczeń Nieruchomości - razem o powierzchni 762 m2 - wykorzystywana jest na działalność hazardową (kasyno gry), która na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - zwanej dalej Ustawą o VAT) jest zwolniona z podatku od towarów i usług (VAT). Pomieszczenia przeznaczone na działalność hazardową są wyodrębnione fizycznie od pozostałych, a ich plan został zatwierdzony decyzją Ministra Finansów w postępowaniu o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Pozostałe pomieszczenia (w tym tzw. sale wielofunkcyjne) - odrębne od powyższych - przeznaczone są na organizację imprez okolicznościowych, szkoleń, spotkań gospodarczo-handlowych dla podmiotów zewnętrznych (osób fizycznych i prawnych) oraz działalność gastronomiczną - wszystkie w całości opodatkowane podatkiem VAT.

W oparciu o projekty budowlane i organizację procesu inwestycyjnego możliwe jest rachunkowe przyporządkowanie wydatków ponoszonych w związku z dokonywanymi robotami remontowo-budowlanymi nie tylko w podziale na remont i modernizację, ale także - w rozbiciu na pomieszczenia służące wyłącznie działalności: zwolnionej z podatku VAT (działalność hazardowa), opodatkowanej VAT (pozostała wskazana wyżej działalność) oraz na tzw. powierzchnie wspólne, użytkowane zarówno dla potrzeb działalności hazardowej, jak i działalności pozostałej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy - biorąc pod uwagę powyżej opisany stan faktyczny - prawidłowe będzie rozliczenie podatku VAT (naliczonego) według schematu zgodnie, z którym podatek VAT związany z wydatkami poniesionymi niezależnie czy na remont, czy na modernizację - na:

a.

pomieszczenia, w których wykonywane będą czynności zwolnione (kasyno) nie podlega odliczeniu,

b.

pomieszczenia, w których wykonywane będą czynności opodatkowane (imprezy okolicznościowe, usługi gastronomiczne) podlega odliczeniu w całości,

c.

powierzchnie wspólne - korytarze, łazienki itp. - podlega odliczeniu według proporcji sprzedaży wskazanej w art. 90 ust. 3 i 4 Ustawy o VAT tj. według rocznego udziału obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie podatnika.

Po dokonaniu analizy odnośnych przepisów Ustawy o VAT stanowisko Spółki - w odniesieniu do pytania przedstawionego we wniosku - jest następujące:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (por. art. 7 ust. 1 tejże Ustawy).

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 Ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tejże Ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 Ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z Ustawą o VAT obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisanych do poszczególnych rodzajów czynności ma charakter bezwzględny. Podatnik w pierwszej kolejności powinien przyporządkować podatek VAT naliczony do czynności opodatkowanych i do czynności nieopodatkowanych. Dopiero brak możliwości wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną z podatku skutkuje zastosowaniem zasady proporcjonalnego (według struktury sprzedaży) odliczania podatku związanego zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i czynnościami nieopodatkowanymi (por. wyrok WSA w Warszawie z 14 marca 2007 r. III SAM/a 1149/06).

W opisywanym przypadku Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować podatek naliczony VAT - z faktur, dokumentujących zakupione materiały (towary) oraz usługi dotyczące przedmiotowych robót remontowo-budowlanych - do poszczególnych, wyodrębnionych pomieszczeń służących wyłącznie działalności opodatkowanej i pomieszczeń służących wyłącznie działalności nieopodatkowanej oraz - od rębnie - do tzw. powierzchni wspólnych użytkowanych zarówno dla potrzeb działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej (zwolnionej z podatku VAT).

Zatem, w opinii Wnioskodawcy, prawidłowe jest rozliczenie podatku VAT (naliczonego) według przedstawionego wyżej schematu, tj.: podatek VAT związany z wydatkami poniesionymi niezależnie czy na remont, czy na modernizację - na:

a.

pomieszczenia, w których wykonywane będą czynności zwolnione (kasyno), nie podlega w ogóle odliczeniu,

b.

pomieszczenia, w których wykonywane będą czynności opodatkowane (imprezy okolicznościowe, usługi gastronomiczne), podlega odliczeniu w całości,

c.

powierzchnie wspólne - korytarze, łazienki itp. - podlega odliczeniu według proporcji wskazanej w art. 90 ust. 3 i 4 Ustawy o VAT, tj. według rocznego udziału obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie podatnika.

Przyjęty powyżej schemat rozliczenia naliczonego podatku VAT jest miarodajny, ma charakter obiektywny i jest determinowany okolicznościami zaistniałej sytuacji, bowiem w świetle brzmienia art. 90 ust. 1 Ustawy o VAT - podatnik, w pierwszej kolejności, jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje (lub nie) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Dopiero w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części takich kwot, podatnik może - stosownie do postanowień art. 90 ust. 2 Ustawy o VAT - pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Przedstawiony we wniosku schemat rozliczenia naliczonego podatku VAT w pełni tym wymogom odpowiada.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl