IPPP1-443-460/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-460/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki.............., przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymane premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących otrzymane premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje na rzecz swoich odbiorców - sklepów, punktów gastronomicznych (Odbiorcy) - dostaw towarów, które następnie są sprzedawane przez Odbiorców. W przypadku każdego z Odbiorców, podstawą współpracy są odpowiednie umowy. Umowy szczegółowo określają warunki handlowe pomiędzy Spółką a Odbiorcami, w szczególności przewidują szereg mechanizmów i instrumentów, które stosowane są w celu intensyfikacji obrotów pomiędzy Stronami, np. rabaty, wynagrodzenie za usługi w zakresie promocji towarów i logo Spółki czy wsparcia sprzedaży oraz premie pieniężne.

W zawartych umowach Spółka zobowiązała się do przyznania Odbiorcom premii pieniężnych z tytułu dokonania przez Odbiorców, w danym okresie rozliczeniowym (z reguły kwartał lub rok kalendarzowy). określonej wartości zakupów towarów od Wnioskodawcy. Ponadto, Spółka zobowiązała się do przyznania Odbiorcom premii z tytułu utrzymania w stałej ofercie Odbiorcy uzgodnionej listy asortymentowej produktów dostarczanych przez Spółkę.

Do chwili obecnej transakcje (zarówno wynagrodzenie za osiąganie pewnego pułapu zakupów, jak i wynagrodzenie za prowadzenie stałej sprzedaży produktów Wnioskodawcy) rozliczane były dla celów podatku VAT poprzez wystawienie przez Odbiorców faktury VAT dla Spółki na kwotę netto równą wartości przyznanych premii pieniężnych. Tak więc, Spółka i Odbiorcy traktowali wypłacone premie pieniężne jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, świadczone przez Odbiorców na rzecz Spółki.

Niektórzy Odbiorcy występowali do właściwych dla nich organów podatkowych z wnioskiem o wydanie wiążących interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania VAT otrzymanych premii pieniężnych. W odpowiedzi na przedmiotowe wnioski organy podatkowe potwierdziły prawidłowość stosowanego do tej pory schematu rozliczeń.....

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* czy w przytoczonym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług pomiędzy Odbiorcami a Spółką, za które to świadczenie wynagrodzeniem jest premia wypłacana przez Wnioskodawcę.

* czy w konsekwencji powyższego Wnioskodawca jest uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez odbiorę (dokumentujących usługi świadczone w zamian za przyznaną premię) na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT, z pominięciem przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sposób traktowania dla celów VAT przyznania różnych rodzajów premii pieniężnych zależy od wielu czynników m.in. od ustalenia, za co faktycznie dana premia pieniężna została wypłacona oraz czy dotyczy konkretnej dostawy, czy odnosi się do wszystkich dostaw dokonanych w określonym czasie.

W prezentowanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym premia wypłacana jest przez Spółkę w dwóch sytuacjach:

* w zamian i pod warunkiem osiągnięcia przez Odbiorów określonej wartości zakupów towarów handlowych Spółki w danym okresie rozliczeniowym,

* w zamian i pod warunkiem utrzymania w ciągłej sprzedaży przez Odbiorców produktów Wnioskodawcy (przy czym lista produktów, których stała obecność w ofercie jest warunkiem koniecznym do uzyskania premii jest każdorazowo ustalana pomiędzy Stronami).

Przyznanie przez Spółkę premii nie wiąże się zatem z żadną konkretną dostawą dokonaną na rzecz Odbiorcy. Strony ukształtowały wzajemne relacje w taki sposób, że Premia wypłacana jest przez Spółkę w zamian za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określonego wolumenu zakupów towarów Spółki w danym okresie rozliczeniowym lub dopilnowanie przez Odbiorców, aby produkty Wnioskodawcy były stale dostępne dla finalnych klientów w punktach sprzedaży Odbiorców.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że wypłacane przez niego premie stanowią wynagrodzenie za określone zachowania ze strony Odbiorcy, które należy w świetle przepisów ustawy o VAT potraktować jako świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast według przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zatem, świadczeniem usług jest każde zachowanie się danego podmiotu i niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności.

W przedstawionym stanie faktycznym, mamy do czynienia ze świadczeniami wzajemnymi, tzn. premia przyznawana jest przez Spółkę za określone zachowanie ze strony Odbiorców, polegające na dokonaniu zakupów towarów Spółki o określonej przez strony poszczególnych umów wartości oraz na zapobieganiu sytuacjom, w których produkty Spółki są czasowo niedostępne dla finalnego nabywcy.

W efekcie:

* w przypadku zrealizowania przez Odbiorcę określonego świadczenia, wypłacenie premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie Wnioskodawcy,

* w przypadku niezrealizowania przez Odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, w związku z czym Spółka nie ma obowiązku przyznania premii.

Podsumowując: zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z relacją zobowiązaniową pomiędzy Stronami, która zależy od określonego zachowania Odbiorcy i którą należy uznać za odpłatne świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu. Natomiast wypłacana prania stanowi wynagrodzenie z tytułu wyświadczonej przez Odbiorcę usługi.

Biorąc pod uwagę argumenty przedstawione powyżej nie ulega wątpliwości, że usługa świadczona Spółce przez Odbiorcę w zamian za premię powinna zostać udokumentowana fakturą VAT, zgodnie z art. 106 ustawy o VAT. Tak więc, Wnioskodawca jest zdania, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na wspomnianych fakturach od Odbiorców na zasadach ogólnych określonych w art. 86 i następnych ustawy o VAT. W szczególności, w sytuacji Spółki nie będzie znajdował zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, ze względu na fakt, iż regulacja ta dotyczy faktur VAT, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT lub są zwolnione z opodatkowania tym podatkiem.

Mając na uwadze powyższe Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl