IPPP1-443-458/08-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-458/08-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w wyodrębnioną własność - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności przeniesienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w wyodrębnioną własność. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, zakupił nowe mieszkanie (w którym mieszka) zawierając umowę o wybudowanie lokalu ze Spółdzielnią Mieszkaniową. Budynek został oddany do użytku w 2003 r. Wnioskodawca zasiedlił i zamieszkał lokal w marcu 2003 r.

Obecnie Wnioskodawca, zamierza zawrzeć ze Spółdzielnią Mieszkaniową aktem notarialnym umowę przeniesienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w wyodrębnioną własność. Wnioskodawca zaznaczył, iż mieszkanie w całości zostało zapłacone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca od czynności przeniesienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w wyodrębnioną własność będzie musiał zapłacić podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż mieszkanie zostało zasiedlone przed 2004 r. to od czynności przeniesienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w wyodrębnioną własność nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa we wskazanym przepisie, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego (art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy).

Przywołany przepis art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług w istocie nie wymienia jako czynności uznawanej za dostawę towarów przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność. Jednakże analiza przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze. zm.), w szczególności art. 1714 oraz art. 42-45, prowadzi do wniosku, że wyodrębnienie własności lokalu (w drodze uchwały spółdzielni mieszkaniowej) stanowi dla członka spółdzielni posiadającego spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu podstawę do żądania przeniesienia własności lokalu. Natomiast czynność przeniesienia na rzecz członka spółdzielni własności lokalu wymieniona jest w powołanym przepisie art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółdzielcze prawa do lokalu zostały zatem zrównane (dla celów podatkowych) z prawem do rozporządzania tym lokalem jak właściciel.

Z kolei w myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Jednocześnie pod pojęciem pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Ze wskazanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność, traktowane jest jak dostawa towarów, jednakże korzysta ze zwolnienia przedmiotowego ze względu na charakter lokalu będącego przedmiotem tej czynności.

Zauważyć jednakże należy, iż zgodnie z art. 29 ust. 6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy (m.in. przeniesienia własności lokalu), jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal. Do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestniczenia członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż między Wnioskodawcą a Spółdzielnią Mieszkaniową dojdzie do zawarcia umowy w formie aktu notarialnego, w wyniku której nastąpi przekształcenie ustanowionego przed dniem 1 maja 2004 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność, przy czym zasiedlenie tego lokalu nastąpiło także przed dniem 1 maja 2004 r. a wkład budowlany został wniesiony w całości.

Biorąc powyższe pod uwagę, jak również wskazane regulacje prawne stwierdzić należy, że co do zasady przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Jednakże w przedmiotowej sprawie zauważyć należy, iż z uwagi na to, że z tytułu dokonania przez Spółdzielnię Mieszkaniową ww. czynności, członek spółdzielni, któremu zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przysługuje prawo żądania przeniesienia na niego własności lokalu, nie będzie zobowiązany do wnoszenia do Spółdzielni żadnych wpłat (wymagany wkład wniesiony został bowiem przed czynnością przedmiotowego przekształcenia), podstawa opodatkowania wynosi "0".

Jednocześnie organ podatkowy informuję, iż nie dokonuje analizy dokumentów załączonych do wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl