IPPP1-443-454/11-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-454/11-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usług realizacji serialu dokumentalnego na zamówienie telewizji publicznej, podczas gdy usługi te są klasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.11.0 oraz sprzedaży praw autorskich i pokrewnych do tego serialu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla usług realizacji serialu dokumentalnego na zamówienie telewizji publicznej, podczas gdy usługi te są klasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.11.0 oraz sprzedaży praw autorskich i pokrewnych do tego serialu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 25 lutego 2011 r. Wnioskodawca, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zawarł umowę z telewizją publiczną w ramach, której rozpoczął realizację telewizyjnego serialu dokumentalnego na zamówienie tej telewizji publicznej.

Serial dokumentalny produkowany przez Wnioskodawcę jest realizowany na zamówienie telewizji publicznej (umowa cywilnoprawna) i stanowił będzie element ramówki tej telewizji.

W związku z komunikatem telewizji publicznej skierowanym do podmiotów współpracujących z tą telewizją Wnioskodawca wystąpił z pismem z dnia 7 stycznia 2011 r. do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o zaklasyfikowanie do PKWiU usługi realizacji serialu dokumentalnego. W odpowiedzi Urząd Statystyczny w Łodzi w piśmie z dnia 9 lutego 2011 r. uznał, iż usługa produkcji telewizyjnego serialu dokumentalnego na zlecenie telewizji publicznej mieści się w grupowaniu: PKWiU 59.11.11.0 "Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych".

Zgodnie z umową wynagrodzenie składa się z dwóch pozycji:

* realizację serialu

* wynagrodzenie za przeniesienie praw.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z faktem zakwalifikowania usługi realizacji serialu dokumentalnego do grupowania PKWiU 59.11.11.0, należy stosować stawkę 23%.

2.

Czy usługi sprzedaży praw do tego serialu (autorskich i zależnych) należy stosować stawkę 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy do usługi realizacji serialu dokumentalnego zakwalifikowane do grupowania PKWiU 59.11.11.0 oraz do usługi przeniesienia praw do tego serialu należy stosować jednolitą stawkę 23%.

W załączniku nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług w pozycji 164, jako objęte preferencyjną stawką 8% (zgodnie z art. 146a tej ustawy) wymienione zostały usługi zaklasyfikowane do grupowania ex 59.11.1 - Usługi związane z filmami, nagraniami i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie produkcji programów telewizyjnych (z wyłączeniem usług reklamowych i promocyjnych). W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 59.11.1, wyróżniono trzy grupowania:

* 59.11.11.0 Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych,

* 59.11.12.0 Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo,

* 59.11.13.0 Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo.

Z treści poz. 164 załącznika nr 3 zdaniem Wnioskodawcy wynika, że z preferencyjnej stawki podatku VAT korzystać mogą wyłącznie usługi związane z produkcją programów telewizyjnych, czyli usługi zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 59.11.13.0 - Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo.

W sytuacji, gdy produkcja serialu dokumentalnego dla potrzeb telewizji publicznej została zaklasyfikowana do grupowania 59.11.11.0 Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do opodatkowania świadczonej usługi stawką preferencyjną, lecz zobligowany jest do zastosowania stawki podstawowej w wysokości 23%.

Odnośnie zaś opodatkowania sprzedaży praw związanych z serialem, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi polegające na obrocie prawami autorskimi i prawami zależnymi należy klasyfikować do grupowania 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i zabezpieczeń. Zatem opodatkowane są również stawką 23%.

Wnioskodawca przy realizacji serialu dokumentalnego nabywa prawa od osób mających twórczy wkład w powstanie serialu na podstawie umów cywilnoprawnych, zatem w sposób wtórny.

Wnioskodawca w żadnym przypadku nie nabywa praw do utworów w sposób pierwotny (na podstawie umowy o pracę), zatem Wnioskodawca nie posiada statusu twórcy, co powoduje, że sprzedaż tych praw nie będzie objęta zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 43 ust. 1 punkt 33 litera b) ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy również zauważyć, że treść art. 5a ustawy stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowę cywilnoprawną z telewizją publiczną o produkcję telewizyjnego serialu dokumentalnego na zamówienie telewizji publicznej. Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi, świadczone przez Zainteresowanego usługi mieszczą się pod symbolem PKWiU - 59.11.11.0 jako "Usługi związane z produkcją filmów, z wyłączeniem filmów reklamowych lub promocyjnych". Wnioskodawca zaznacza, iż na jego wynagrodzenie składa się zarówno wynagrodzenie z tytułu realizacji (produkcji) serialu, jak również za przeniesienie praw. Wątpliwości Zainteresowanego w istocie sprowadzają się do określenia właściwej stawki podatku VAT dla przedmiotowej usług produkcji serialu telewizyjnego na rzecz telewizji publicznej, jak również dla przeniesienia praw autorskich i pokrewnych do tego serialu.

Rozstrzygając zagadnienie nakreślone w stanie faktycznym należy na wstępie zaznaczyć, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadcząc usługi produkcji serialu telewizyjnego wraz z przeniesieniem praw autorskich, powinien traktować je jako usługi kompleksowe, przy czym za usługę główną należy uznać w opisanym stanie faktycznym usługę produkcji serialu telewizyjnego (dokumentalnego).

W kwestii wysokości opodatkowania ww. usługi kompleksowej należy wskazać, że na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności. Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 164 wymieniono usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi - wyłącznie w zakresie programów telewizyjnych z zastrzeżeniem, że pozycja ta nie dotyczy usług reklamowych i promocyjnych.

W konsekwencji możliwość zastosowania wspomnianej wyżej preferencyjnej stawki VAT zależy zasadniczo od tego, czy usługi produkcyjne świadczone przez Wnioskodawcę mogą zostać zaklasyfikowane jako produkcja programów telewizyjnych w rozumieniu ustawy. Tut. Organ pragnie zauważyć, iż ani ustawa ani rozporządzenia do niej wydane nie definiują pojęcia produkcja programów telewizyjnych.

W związku z tym, iż ani w ustawie, ani w PKWiU nie ma legalnej definicji programu telewizyjnego, należy dokonać jej wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin. W myśl art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 226) programem (telewizyjnym lub radiowym) jest uporządkowany zestaw audycji radiowych lub telewizyjnych, reklam i innych przekazów, regularnie rozpowszechniony, pochodzący od jednego nadawcy. Natomiast pod pojęciem audycji (telewizyjnej lub radiowej) rozumie się część programu radiowego lub telewizyjnego, stanowiąca odrębną całość ze względu na treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo (art. 4 pkt 5).

Biorąc pod uwagę powyższe definicje, programem telewizyjnym, będzie jedynie uporządkowany zestaw audycji telewizyjnych, reklam i innych przekazów wyprodukowanych przez sprzedawcę, którego produkcja będzie korzystała z preferencyjnej stawki (8%), na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy prawa, uznać należy, iż usługi produkcji serialu dokumentalnego, o których mowa we wniosku, mieszczące się w grupowaniu 59.11.1 (których efektem nie jest program telewizyjny w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji oraz które nie są jednocześnie wykonywane przez nadawcę telewizyjnego), świadczone przez Zainteresowanego, podlegać będą opodatkowaniu stawką podstawową - 23%, podobnie jak sprzedaż praw autorskich i pokrewnych do zrealizowanego serialu.

Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług.

Podkreślić należy, jak wskazano w powyższym uzasadnieniu, przedmiotową usługę produkcji serialu telewizyjnego wraz z późniejszą sprzedażą przysługujących praw autorskich i pokrewnych do tego serialu należy postrzegać jako jedną kompleksową usługę, co za tym idzie za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy i rozpatrywanie dla celów zastosowania stawki VAT każdej z usług odrębnie. Tym samym nie znajduje zastosowania przywołany art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy i brak jest podstaw do jego analizy w kontekście zastosowania dla sprzedaży praw (autorskich i pokrewnych) do serialu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl