IPPP1-443-452/10-4/AS - Opodatkowanie podatkiem VAT czynności podejmowanych przez spółkę akcyjną we współpracy z klubami i związkami sportowym, dotyczących wspólnej realizacji audycji sportowej lub transmisji telewizyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-452/10-4/AS Opodatkowanie podatkiem VAT czynności podejmowanych przez spółkę akcyjną we współpracy z klubami i związkami sportowym, dotyczących wspólnej realizacji audycji sportowej lub transmisji telewizyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 29 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 1 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności podejmowanych przez Spółkę w ramach wspólnej realizacji audycji o tematyce sportowej lub transmisji telewizyjnej z imprezy sportowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności podejmowanych przez Spółkę w ramach wspólnej realizacji audycji o tematyce sportowej lub transmisji telewizyjnej z imprezy sportowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka S.A. zawiera umowy ze związkami, klubami sportowymi, których przedmiotem, jest realizacja audycji telewizyjnej o tematyce sportowej lub transmisji z zawodów sportowych.

Wśród istotnych składników treści przedmiotowej umowy należy wymienić oświadczenie stron o współpracy i wspólnej produkcji audycji/transmisji, która będzie emitowana na antenie Wnioskodawcy. W celu realizacji przedsięwzięcia strony umowy wnoszą określony wkład finansowy, a Spółka zobowiązuje się do zawarcia umów z twórcami i realizatorami audycji/transmisji, których przedmiotem będzie przeniesienie przez nich wszelkich praw majątkowych i praw pokrewnych oraz uzyskania zezwoleń na wykonywanie autorskich praw zależnych, tak aby zagwarantowane było dla niej prawo do nieograniczonego w czasie i przestrzeni rozporządzania audycją w kraju i za granicą na określonych w umowie polach eksploatacji. Nabyte prawa autorskie do audycji Wnioskodawca przenosi na kontrahenta jako współuprawnionego autorsko w części odpowiadającej jego wkładowi finansowemu na ściśle określonych polach eksploatacji.

Wnioskodawcy przysługują na zasadzie wyłączności autorskie prawa majątkowe, pokrewne oraz prawa zależne do audycji, natomiast związkowi/klubowi sportowemu przysługuje prawo do wyświetlania, publicznego odtwarzania audycji, korzystania z niej dla celów monograficznych i edukacyjnych a także do wprowadzania audycji do pamięci komputera i do sieci multimedialnej z zastrzeżeniem, że ewentualne wpływy pochodzące z publicznego odtwarzania audycji będą dzielone na podstawie odrębnej umowy pomiędzy stroną a Wnioskodawcą. Zwieńczeniem realizacji umowy jest przekazanie przez Spółkę kontrahentowi płyty DVD z zarejestrowaną audycją. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca dysponuje prawami do audycji/transmisji nadawanej na antenie. Istotą tych umów jest fakt, iż w wyniku tego przedsięwzięcia, Spółka ogranicza wydatki środków finansowych na produkcję audycji/transmisji z zawodów sportowych, gdyż część kosztów ponosi druga strona umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w kwestii, iż czynności podejmowane przez Strony w ramach realizacji umowy nie podlegają podatkowi od towarów i usług, gdyż są wykonywane w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia a nie w celu wykonania świadczenia na rzecz jednej ze stron. Czynności wykonywane w ramach wspólnej realizacji audycji o tematyce sportowej lub transmisji telewizyjnej z imprezy sportowej nie stanowią świadczenia przez Spółkę usługi na rzecz organizacji sportowej (związku, klubu sportowego) w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług, a wkład finansowy wnoszony przez stronę umowy w celu realizacji audycji/transmisji nie stanowi odpłatności za taką czynność (usługę).

Zdaniem Wnioskodawcy wspólna realizacja audycji o tematyce sportowej lub transmisji z zawodów sportowych z partnerami, związkami sportowymi (m.in....), lub klubami sportowymi (m.in....) nie jest świadczeniem odpłatnych usług na rzecz innego podmiotu, podlegającym opodatkowaniu w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. o podatku od towarów i usług.

Wnoszony przez strony umowy wkład finansowy nie stanowi wynagrodzenia za wykonane świadczenie (usługę), a jest środkiem niezbędnym do realizacji wspólnego projektu. Spółka stoi na stanowisku, że świadczenie usług podlegającym opodatkowaniu ma miejsce w przypadku gdy dochodzi do świadczenia na rzecz innego podmiotu, istnieje odbiorca tego świadczenia, świadczenie to jest odpłatne, a między spełnionym świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem zachodzi związek przyczynowo skutkowy.

W powyżej opisanym stanie faktycznym, zdaniem Wnioskodawcy mamy do czynienia z realizacją wspólnego przedsięwzięcia, produkcji audycji/transmisji i nie dochodzi do wzajemnego świadczenia usług każdej ze stron. Wspólna produkcja audycji/transmisji ma na celu popularyzację określonej dyscypliny sportowej, informowanie społeczeństwa o wydarzeniach sportowych i udziale w nich polskich sportowców. Ten rodzaj działalności Spółki jest wypełnieniem misji publicznej nałożonej na Spółkę przez przepisy ustawy z dn. 29 grudnia 1992 r. tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531 z późn. zm. o radiofonii i telewizji.

Reasumując, zdaniem Spółki, wspólna produkcja audycji o tematyce sportowej lub transmisji z zawodów sportowych jest wspólnym przedsięwzięciem stron umowy i nie stanowi świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku NSA w Warszawie z dnia 9 października 2008 r. o sygn. akt I FSK 291/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Ponadto art. 8 ust. 3 ustawy stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka zobowiązuje się do zawarcia we własnym imieniu umów z twórcami i realizatorami audycji/transmisji, w wyniku czego przysługują jej na zasadzie wyłączności autorskie prawa majątkowe, pokrewne oraz prawa zależne do audycji. Partner Spółki, tj. związek/klub sportowy wnosi wkład finansowy, a w zamian otrzymuje od Spółki, jako wyłącznego właściciela, w części odpowiadającej jego wkładowi finansowemu prawo do wyświetlania, publicznego odtwarzania audycji, korzystania z niej dla celów monograficznych i edukacyjnych, a także do wprowadzania audycji do pamięci komputera i do sieci multimedialnej.

W świetle powyższego nie można zgodzić się ze Spółką, iż nie świadczy usług odpłatnych na rzecz partnera. Spółka nabywa prawa do audycji od jej twórców/realizatorów i przenosi je w części (tekst jedn. określone prawa do niej) na partnera w zamian za wkład finansowy.

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy należy stwierdzić, iż aby dana transakcja podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi spełniać warunki:

* zaistnienie samego świadczenia,

* świadczenie musi być dokonane na czyjąś rzecz,

* świadczenie musi mieć charakter odpłatny.

W przedmiotowej sprawie wystąpiły wszystkie konieczne elementy świadczenia opodatkowanego. Zaistnienie samego świadczenia - wtórne przeniesienie praw do audycji, świadczenie dokonywane jest na rzecz związku/klubu sportowego i ma ono charakter odpłatny - wkład finansowy.

Na poparcie swojego stanowiska, Wnioskodawca przytoczył wyrok NSA w Warszawie z dnia 9 października 2008 r. o sygn. akt I FSK 291/08. Z powołanego wyroku wynika, iż nie stanowią wzajemnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wspólne działania marketingowe dwóch podmiotów gospodarczych, których celem jest zachęcenie ich klientów do dokonania zakupów towaru u jednego z nich przy wykorzystaniu produktu drugiego.

Orzeczenie powyższe dotyczy zupełnie odmiennego stanu faktycznego i w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania.

Reasumując przeniesienie określonych praw do audycji/transmisji przez Spółkę na rzecz związku/klubu sportowego w zamian za wkład finansowy, jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl