IPPP1-443-451/11-4/IGo - Stawka podatku VAT w usługach budowlanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-451/11-4/IGo Stawka podatku VAT w usługach budowlanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 22 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na kompleksową usługę budowy budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na kompleksową usługę budowy budynku. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 22 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1.

W. S.A. (dalej "Spółka") świadczy usługi budowlane lub budowlano-montażowe na podstawie umów zawieranych z inwestorami.

2.

Przedmiotem powyższych umów jest kompleksowa budowa jednego lub kilku budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej "PKOB") w dziale 11 (dalej "Budynek"). W szczególności przedmiotem umowy jest wykonanie robót budowlanych dotyczących Budynku / Budynków jako całości, a nie wykonanie odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali / części budynku.

3.

W Budynku - oprócz lokali mieszkalnych (zarówno o powierzchni użytkowej do 150 m 2, jak i powyżej 150 m 2) - znajdują się w szczególności klatki schodowe korytarze, komórki lokatorskie, pomieszczenia przeznaczone na sklepy oraz wielostanowiskowy garaż podziemny.

4.

Z umów zawieranych z inwestorami wynika, że budowa dotyczy całości Budynku (Budynków). W szczególności z umów nie wynika wprost, że prace wykonywane przez Spółkę dotyczą lokali użytkowych lub lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m 2.

5.

W analizowanej sytuacji celem ekonomicznym inwestora jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu w całości Budynku.

6.

Część prac wynikających z powyższych umów może być zlecana podwykonawcom.

Niniejszy wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej) dotyczy wyłącznie opodatkowania podatkiem VAT kompleksowej usługi budowy Budynku - w szczególności, sformułowane przez Spółkę pytanie oraz stanowisko Spółki nie dotyczą prac związanych z budową poza bryłą Budynku infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 3 UPodVAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kompleksowa usługa budowy Budynku podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Spółki, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kompleksowa usługa budowy Budynku podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

Zgodnie z UPodVAT:

1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%" z zastrzeżeniem m.in. ust. 12 (art. 41 ust. 2), przy czym co do zasady w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. przedmiotowa stawka podatku wynosi 8% (art. 146a pkt 2).

2.

Stawkę podatku, o której mowa powyżej, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12).

3.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się m.in. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych (art. 41 ust. 12a), przy czym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się:

i.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

ii. okali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2 (art. 41 ust. 12b).

4.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12).

5.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone powyżej obniżoną stawkę podatku stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c).

6.

W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a).

7.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa powyżej, rozumie się:

1)

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2)

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3)

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne,

- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3).

W analizowanej sytuacji Spółka stoi na stanowisku, że stawką VAT w wysokości 8% powinny być opodatkowane wszystkie prace związane z budową całego Budynku realizowane na podstawie umowy z inwestorem (w tym także tych zlecone podwykonawcom Spółki). W szczególności, przemawiają za tym następujące argumenty:

1.

Zgodnie z UPodVAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W sytuacji, w której usługa ma charakter złożony (tj. gdy składa się z zespołu świadczeń, tak jak ma to miejsce w przypadku usług budowlanych), może być ona dla celów VAT klasyfikowana jako:

i.

jedna kompleksowa usługa, albo;

ii. usługa główna wraz z usługami pomocniczymi (klasyfikowanymi dla celów VAT jak usługa główna), albo;

iii. szereg "równorzędnych" odrębnych usług (klasyfikowanych dla celów VAT odrębnie).

2.

W świetle orzecznictwa sądowego oraz praktyki podatkowej:

i.

z jedną kompleksową usługą (o której mowa w punkcie 1 (i) powyżej) mamy do czynienia, gdy co najmniej dwie czynności (świadczenia) dokonane przez świadczącego usługę na rzecz nabywcy są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny,

ii. ustalenie, czy mamy do czynienia z usługą kompleksową, wymaga przede wszystkim określenia charakteru oraz celu ekonomicznego danej transakcji, przy czym zdaniem Spółki cel ten należy analizować z perspektywy nabywcy usługi (celem ekonomicznym usługodawcy będzie bowiem zawsze zrealizowanie zysku).

3.

W analizowanej sytuacji celem ekonomicznym inwestora jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu w całości Budynku. Należy zatem uznać, że świadczenia wchodzące w skład tej usługi są ze sobą tak ściśle i nierozerwalnie związane, że tworzą obiektywnie jedno świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie dla celów VAT miałoby sztuczny charakter.

4.

W konsekwencji zdaniem Spółki zasadne jest twierdzenie ze w analizowanym przypadku przedmiotem usługi świadczonej przez Spółkę na rzecz inwestora jest budowa Budynku jako całości a nie budowa poszczególnych jego części (w szczególności przedmiotem usługi nie jest budowa poszczególnych lokali użytkowych bądź lokali mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 150 m 2).

5.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami UPodVAT usługa polegająca na budowie Budynku - tj. budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w dziale 11 PKOB - podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

6.

W świetle powyższego, do budowy Budynku nie znajdzie zastosowania art. 41 ust. 12c w związku z art. 41 ust. 12b UPodVAT, wobec czego wszystkie wykonywane przez Spółkę prace związane ze znajdującymi się w Budynku lokalami mieszkalnymi o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m 2 będą podlegały opodatkowaniu w stawce VAT 8% również w części przekraczającej udział powierzchni użytkowej tych lokali kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu UPodVAT w całkowitej powierzchni użytkowej tych lokali.

7.

W konsekwencji, wykonywane przez Spółkę usługi budowlane lub budowlano-montażowe polegające na budowie Budynku jako całości podlegają opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 8%.

8.

Natomiast stawka VAT 23% miałaby zastosowanie tylko w sytuacji, gdyby przedmiotem usługi było wybudowanie poszczególnych lokali użytkowych, bądź lokali mieszkalnych o powierzchni przekraczającej 150 m 2, co - jak Spółka wskazała powyżej - nie ma miejsca w analizowanym przypadku.

9.

Ponadto jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego powyżej pytanie Spółki sformułowane w niniejszym wniosku nie dotyczy prac związanych z budową poza bryłą Budynku infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 3 UPodVAT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych (wydanych na gruncie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r. jednakże - zdaniem Spółki - mające analogiczne zastosowanie w obecnym stanie prawnym), w szczególności:

1.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 października 2010 r., znak IBPP2/443-630/10/WN, zgodnie z którą "zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości - to należna stawka będzie 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych (np. lokali użytkowych) wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej - 22% stawka podatku"; analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 26 lipca 2010 r., znak IBPP2/443-395/10/JJ;

2.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 marca 2010 r., znak IPPP1-443-252/10-2/IGo, zgodnie z którą "o ile jest to budowa obiektu sklasyfikowanego w PKOB 11 (jak to wskazano we wniosku), stawka podatku w stosunku do całego obiektu wynosi 7%. Bez znaczenia w tym przypadku jest fakt że budowa w części obejmuje budynek usługowo-mieszkalny, a w części budynek mieszkalny, jednorodzinny. Natomiast, gdyby przedmiotem robót byłyby usługi budowlano-montażowe podejmowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego w ramach odrębnej umowy, świadczone w lokalach użytkowych, to do tych robót ma zastosowanie stawka 22%"; analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 30 czerwca 2010 r., znak IPPP2/443-247/10-4/AO;

3.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 stycznia 2010 r., znak ILPP1/443-1293/09-4/HW, zgodnie z którą "prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT w odniesieniu do całości realizowanych prac możliwe jest tylko wówczas, gdy przedmiotem umowy są usługi budowlane dotyczące budynku jako całości. Natomiast w przypadku, gdy podejmowane będą odrębne roboty budowlano-montażowe (na podstawie odrębnej umowy) wykonywane w lokalach użytkowych, to do tych robót ma zastosowanie podstawowa, 22% stawka podatku";

4.

w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 grudnia 2009 r., znak ITPP1/443-853/09/JJ, zgodnie z którą "o ile przedmiotem umowy są roboty budowlane będące częścią całego zadania inwestycyjnego w zakresie budowy obiektu budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, wykonywane w bryle budynku, to stawka 7% będzie miała zastosowanie do całości robót, związanych również z przyszłymi lokalami użytkowymi. Dotyczy to także podwykonawców. Na etapie budowy obiektu trudno bowiem mówić o wyodrębnionych lokalach użytkowych"; analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 13 kwietnia 2010 r., znak ILPP1/443-79/10-2/AT oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 13 października 2009 r., znak ITPP1/443-680/09/AP;

5.

w wyroku WSA w Krakowie z dnia 18 maja 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 383/10, w którym sąd potwierdził że roboty budowlane obejmujące wybudowanie budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z miejscami postojowymi w garażach wielostanowiskowych i lokalem użytkowym są objęte obniżoną stawką VAT.

Podsumowując zdaniem Spółki w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kompleksowa usługa budowy Budynku sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej "PKOB") w dziale 11 podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi - preferencyjnymi lub zwolnienia od podatku. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Artykuł 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 257 poz. 1726).

Zgodnie z art. 146a ust. 2 ustawy o VAT stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Z treści art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Stwierdzić należy, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie budowy i remonty budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa i remont, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie ze słownikiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 6, 7 i 8 ww. Prawo budowlane przez:

* budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,

* roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Uwzględniając powołane przepisy, od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do wyszczególnionych w ustawie i przepisach wykonawczych usług budowlanych. Należy jednakże zwrócić uwagę, że preferencyjna 8% stawka przewidziana jest wyłącznie dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, czyli obiektów sklasyfikowanych w dziale PKOB 11.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka świadczy usługi budowlane lub budowlano-montażowe na podstawie umów zawieranych z inwestorami. Przedmiotem powyższych umów jest kompleksowa budowa jednego lub kilku budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej "PKOB") w dziale 11 (dalej "Budynek"). W szczególności przedmiotem umowy jest wykonanie robót budowlanych dotyczących Budynku / Budynków jako całości, a nie wykonanie odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali / części budynku. W Budynku - oprócz lokali mieszkalnych (zarówno o powierzchni użytkowej do 150 m 2, jak i powyżej 150 m 2) - znajdują się w szczególności klatki schodowe korytarze, komórki lokatorskie, pomieszczenia przeznaczone na sklepy oraz wielostanowiskowy garaż podziemny. Z umów zawieranych z inwestorami wynika, że budowa dotyczy całości Budynku (Budynków). W szczególności z umów nie wynika wprost, że prace wykonywane przez Spółkę dotyczą lokali użytkowych lub lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m 2. W analizowanej sytuacji celem ekonomicznym inwestora jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu w całości Budynku. Spółka zaznacza, że niniejszy wniosek Spółki o wydanie pisemnej interpretacji dotyczy wyłącznie opodatkowania podatkiem VAT kompleksowej usługi budowy Budynku - w szczególności, sformułowane przez Spółkę pytanie oraz stanowisko Spółki nie dotyczą prac związanych z budową poza bryłą Budynku infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ust. 3 UPodVAT.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz wynikający z treści wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że kompleksowa budowa jednego lub kilku budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, od 1 stycznia 2011 r. usługa taka opodatkowana jest preferencyjną 8% stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ww. ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl