IPPP1/443-451/09-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-451/09-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania zobowiązania w podatku od towarów i usług tytułem sprzedaży działek niezabudowanych i nie przeznaczonych pod zabudowę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania zobowiązania w podatku od towarów i usług tytułem sprzedaży działek niezabudowanych i nie przeznaczonych pod zabudowę.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Spółka S.A., prowadzący działalność gospodarczą polegającą na produkcji piwa, w dniu 10 stycznia 2007 r. zakupił od Skarbu Państwa grunty rolne, w stosunku do których prawo własności wykonywała Agencja Nieruchomości Rolnych. Grunty te położone w S, gmina Ż, powiat ł, województwo p, objęte są księgą wieczystą nr prowadzoną przez Sąd Rejonowy w Ł, V Wydział Ksiąg Wieczystych. Obejmują one działki nr 450/6 o powierzchni 3,32 ha, nr 443/6 o powierzchni 0,07 ha, nr 383/3 o powierzchni 1,03 ha, nr 391 o powierzchni 8,72 ha. Grunty te podlegają klasyfikacji jako: rola, łąka, grunty orne, pastwisko, grunty zakrzewione, rowy, nieużytki, grunty zadrzewione; co wynika zarówno z odpisu księgi wieczystej, jak i z wyciągu z rejestru gruntów. Od dokonanej transakcji zakupu tychże gruntów nie powstał obowiązek uiszczenia podatku od towarów i usług, ze względu na to, iż nieruchomość jest niezabudowana, i nie jest przeznaczona pod zabudowę. Gmina Ż nie posiada Miejscowego Planu Ogólnego Zagospodarowania Przestrzennego Gminy, gdyż dotychczas obowiązujący plan stracił ważność z dniem 31 grudnia 2003 r., a działki ewidencyjne opisane powyżej były objęte planem, który przestał obowiązywać.

Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Urzędu Gminy w Ż wskazuje, iż ww. działki są zlokalizowane w obszarze rolniczej przestrzeni produkcyjnej wyłączonej z zabudowy, i są objęte proponowanym korytarzem ekologicznym o znaczeniu regionalnym - D W do objęcia ochroną prawną (oznaczenie E1). W dniu 10 września 2008 r. Rada Gminy Ż podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do zmiany Studium Uwarunkowań Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. Zmiana ta w założeniu ma obejmować również działki zakupione przez wnioskodawcę. Na gruntach tych w sytuacji odpowiedniej modyfikacji Studium zakładane jest prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wydobyciu piasków i żwirów w celach komercyjnych. Nieruchomość od dnia 2 marca 2009 r. została obciążona prawem obligacyjnym dzierżawy na rzecz określonej osoby prawnej. Wnioskodawca ma w zamiarze sprzedać przedmiotowe działki ustalonemu nabywcy - osobie fizycznej. Wnioskodawca zakupując w 2007 r. ww. działki nie miał w zamiarze dalszej ich odsprzedaży, gdyż miały one służyć alternatywnemu sposobowi pozyskiwania wody niezbędnej w procesie produkcji piwa (działki sąsiadują z rzeką), i dopiero wykonywane po zakupie działek prace ziemne wykazały, iż na działkach znajdują się złoża żwiru i piasku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy tytułem dostawy (sprzedaży) działek niezabudowanych i nie przeznaczonych do zabudowy nr 450/6, 443/6, 383/3, 391, dla których prowadzona jest przez Sąd Rejonowy księga wieczysta nr... w ustalonym stanie faktycznym, przed uchwaleniem zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, powstanie zobowiązanie podatkowe w zakresie podatku od towaru i usług (VAT).

2.

Czy tytułem dostawy (sprzedaży) opisanych działek, w ustalonym stanie faktycznym po uchwaleniu wskazanej zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, powstanie zobowiązanie podatkowe w zakresie podatku od towaru i usług (VAT).

Zdaniem wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym przed uchwaleniem zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, nie powstanie zobowiązanie podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług (VAT), ze względu na zwolnienie dostaw gruntu niezabudowanego i nie przeznaczonego do zabudowy od opodatkowania podatkiem VAT. W ocenie wnioskodawcy działki opisane w stanie faktycznym sprawy stanowią działki niezabudowane i nie przeznaczone do zabudowy, co wynika zarówno z zapisów w: rejestrze gruntów, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, księgach wieczystych. Ww. zwolnienie wynika z dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy. Stanowisko to znajduje oparcie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z roku 2007, III SA/Wa 899/2007, LexPolonica nr 1520286 "Zakwalifikowanie terenu musi wynikać z planu zagospodarowania przestrzennego lub ewidencji gruntów i budynków. Jeśli określono, że teren jest gruntem niezabudowanym, jego dostawa jest zwolniona z VAT."

W ocenie wnioskodawcy po zmianie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego nadal nie będzie podstawy do naliczenia podatku od towarów i usług, co wynika z faktu, iż zmiana ta nie wpłynie zasadniczo na klasyfikację gruntu, jako, że nadal będzie on gruntem niezabudowanym i nie będzie przeznaczony do zabudowy, (będzie on określony jako teren służący wydobyciu żwiru i piasku). W związku z tą okolicznością nadal będzie obowiązywało zwolnienie od opodatkowania z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm) w brzmieniu obowiązującym od dnia 20 września 2008 r. nadanym przez ustawę z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888) "wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku". Wniosek będący przedmiotem niniejszej interpretacji wpłynął do BKIP w Płocku w dniu 6 maja 2009 r. Zawierał 2 zdarzenia przyszłe. Pełnomocnik Społki S.A. wpłacił 150 zł W związku z tym opłata dokonana w dniu 28 kwietnia 2009 r. w wysokości 70 zł. (nadwyżka ponad 80 zł) zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa, na konto z którego została uiszczona.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl