IPPP1-443-450/09-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-450/09-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielane kontrahentom premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielane premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jako sezonowy producent choinek z tworzyw sztucznych wnioskodawca zawarł umowę Usługi intensyfikacji sprzedaży świadczoną przez O Sp. z o.o. za następującym wynagrodzeniem od obrotu:

* od 0 do 100.000 zł - 12,75% uzyskanego obrotu,

* powyżej 100.000 zł - 13,75% uzyskanego obrotu.

Umowa intensyfikacji sprzedaży dotyczyła okresu 1 kwietnia 2008 r. - 31 marca 2009 r. W dniu 7 kwietnia 2009 r. Firma O wystawiła wnioskodawcy fakturę VAT, w której podatek VAT 22% naliczony został, zgodnie z umową, od kwoty wynagrodzenia za świadczenie usługi intensyfikacji sprzedaży wyliczonej zgodnie z wyżej przedstawionym sposobem. Po sprawdzeniu przedstawionych wyliczeń wnioskodawca zapłacił kwotę wynikającą z powyższej faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można odliczyć podatek VAT naliczony w fakturze wystawionej nam przez Firmę O za usługę intensyfikacji sprzedaży.

Zdaniem wnioskodawcy usługa intensyfikacji sprzedaży, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jest transakcją podlegającą opodatkowaniu gdyż wypłacana kontrahentom premia pieniężna związana jest z konkretnym zachowaniem tych kontrahentów, tj. nabywaniem towarów bezpośrednio od Spółdzielni. Ponadto premia pieniężna stanowi również gratyfikację za niedokonywanie nabyć towarów od konkurencji Spółdzielni. Premia ma więc charakter motywujący do nabywania jak największej ilości towarów od Spółdzielni. W związku z powyższym Spółdzielnia uważa, iż ma prawo odliczyć VAT wynikający z wystawionej jej faktury za usługę intensyfikacji sprzedaży świadczoną przez Firmę O.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji (art. 8 ust. 1 pkt 2).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca, zgodnie z umową, zobowiązał się do przyznania kontrahentowi premii pieniężnych w danym okresie rozliczeniowym za osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Z umowy tej wynika również, że kontrahent zobowiązany jest ponadto do nabywania towarów bezpośrednio od wnioskodawcy oraz do niedokonywania nabyć od konkurencji Spółdzielni.

Zatem mamy tu do czynienia z sytuacją, gdzie strony stosunku prawnego łączy umowa, na podstawie której kupujący zobowiązał się do wykonywania określonych czynności polegających na osiągnięciu określonego poziomu obrotów, nabywaniu towarów bezpośrednio od wnioskodawcy oraz niedokonywaniu nabyć od konkurencji Spółdzielni, a sprzedawca zobowiązał się do przyznania kupującemu wynagrodzenia (premii pieniężnej) z tytułu ww. świadczeń.

Z okoliczności faktycznych sprawy wynika jednoznacznie, że wypłacona przez Spółdzielnię premia związana jest z określonym zachowaniem nabywcy. Kontrahent zobowiązany jest do nabywania towarów bezpośrednio od wnioskodawcy i niedokonywania nabyć towarów u konkurencji Spółdzielni, a zatem jest to świadczenie, o którym mowa w cyt. art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy ("zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności").Strony łączy umowa, zgodnie z którą kontrahent - w celu otrzymania premii (wynagrodzenia) - podejmuje określone działania, w wyniku których Spółdzielnia osiąga wymierne korzyści w postaci zwiększonych przychodów ze sprzedaży. Istnieje zatem w takiej sytuacji bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Z takiego stosunku prawnego wynika wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę (kontrahenta). Usługobiorcą jest dostawca (Spółdzielnia), który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kontrahent decyduje się na zakup jego produktów, a nie produktów innego dostawcy.

Otrzymanie premii pieniężnej za wykonywanie takich działań jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się kontrahenta w stosunku do sprzedawcy (wnioskodawcy). Zachowanie kontrahenta stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Spółdzielni. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Podsumowując, w świetle przedstawionych przepisów, zachowanie kontrahentów polegające na nabywaniu towarów bezpośrednio od wnioskodawcy oraz niedokonywaniu nabyć od konkurencji Spółdzielni, za które zgodnie z umową wypłacana jest premia pieniężna, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Otrzymanie takiej premii winno być udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT przez świadczącego usługę (kontrahenta) na rzecz nabywcy usług, tj. wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej prawa do odliczenia przez wnioskodawcę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawianych przez kontrahentów (odbiorców świadczących usługi i otrzymujących przedmiotowe premie pieniężne), to obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahentów tytułem zapłaty premii pieniężnych za wyświadczone usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl