IPPP1-443-448/11-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-448/11-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kompleksowej organizacji konferencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kompleksowej organizacji konferencji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: "H. " lub "Spółka") jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w branży hotelarskiej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej H. oferuje również swoim klientom kompleksowe usługi, polegające na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie konferencji, szkolenia, bądź imprezy integracyjnej.

W ramach powyższych usług, Spółka zapewnia swoim klientom kompleksową obsługę (zgodnie z zapotrzebowaniem klienta) polegającą na:

* wynajęciu sal,

* wynajęciu sprzętu konferencyjnego (np. rzutnik/projektor),

* przygotowaniu poczęstunku dla uczestników podczas spotkania oraz

* usługach gastronomicznych (np. obiad/kolacja dla uczestników).

Powyższe świadczenia oferowane są przez Spółkę w postaci tzw. "Pakietów", np. "Pakiet szkoleniowy", "Pakiet konferencyjny", itp. Wynika to z faktu, że klienci H. są zainteresowani nabyciem od Spółki usługi polegającej na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie konferencji, szkolenia, bądź imprezy integracyjnej, a nie nabywaniem poszczególnych świadczeń od Spółki. Oczywiście, w zależności od konkretnego zapotrzebowania klienta, zakres poszczególnych świadczeń oferowanych w ramach pakietu przez Spółkę może być różny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką VAT należy opodatkować usługi świadczone przez H. w ramach tzw. "Pakietów", polegające na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego na rzecz klienta umożliwiającego przeprowadzenie konferencji, szkolenia, bądź imprezy integracyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez H. w ramach tzw. "Pakietów", polegające na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego na rzecz klienta umożliwiającego przeprowadzenie konferencji, szkolenia, bądź imprezy integracyjnej podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT.

Charakter świadczenia wykonywanego przez H.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka świadczy na rzecz klientów usługi polegające na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego na rzecz klienta umożliwiającego przeprowadzenie konferencji, szkolenia, bądź imprezy integracyjnej. Nabyciem takiej usługi zainteresowani są również klienci, tzn. nie są oni zainteresowani nabyciem od Spółki poszczególnych świadczeń wchodzących w skład "Pakietu", lecz nabyciem usługi, która zapewni im możliwość sprawnego przeprowadzenia szkolenia, konferencji, imprezy integracyjnej, itp.

Fakt, że dla wyświadczenia omawianej usługi (tj. zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego na rzecz klienta) H. wykonuje różne czynności, w ocenie Spółki, nie wpływa na kwalifikację przedmiotowej usługi jako usługi zapewnienia całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego na rzecz klienta.

Również cena, którą oferuje Spółka za omawiane usługi nie jest dzielona na poszczególne czynności, lecz dotyczy nabycia całego "Pakietu", czyli usługi polegającej na zapewnieniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego na rzecz klienta, zgodnie z jego zapotrzebowaniem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się zasadniczo przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Przywołane regulacje stanowią jednocześnie implementację do krajowego ustawodawstwa przepisów Dyrektywy VAT (Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej).

Powyższe regulacje wprowadzają zatem zasadę ogólną, zgodnie z którą każde świadczenie powinno być rozliczane dla celów VAT odrębnie.

Zgodnie jednak z ukształtowaną praktyką orzeczniczą Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS), polskich sądów administracyjnych oraz organów podatkowych, w sytuacji, gdy dwa lub więcej świadczeń (czynności) są ze sobą tak ściśle powiązane, że z perspektywy ekonomicznej (i oczekiwań nabywcy) stanowią jedno świadczenie, a ich rozdzielanie miałoby sztuczny charakter, należy rozliczać je dla celów VAT jako jedno świadczenie - tzw. świadczenie złożone.

Koncepcja świadczeń złożonych na gruncie VAT.

Koncepcja świadczeń złożonych na gruncie VAT nie wynika bezpośrednio z przepisów o VAT, zgodnie z którymi, jak wskazano powyżej, zasadą jest odrębne opodatkowanie VAT dokonywanych czynności. Koncepcja ta została pierwotnie wypracowana przez orzecznictwo ETS, a następnie przyjęta również przez polskie sądy administracyjne i organy podatkowe. Możliwość stosowania koncepcji usługi złożonej na gruncie podatku VAT wynika bezpośrednio z orzecznictwa ETS. Zgodnie z tą koncepcją, w przypadku czynności powiązanych ekonomicznie i funkcjonalnie ze sobą w taki sposób, że stanowią jedno świadczenie z gospodarczego i ekonomicznego punktu widzenia, wskazane jest ich traktowanie jako jednej nierozłącznej całości także dla celów opodatkowania VAT. W ocenie ETS, jeżeli kilka świadczeń dokonywanych przez podatnika na rzecz klienta jest ze sobą tak ściśle związane, że tworzy obiektywnie jedno świadczenie z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia, to nie należy dla celów podatkowych sztucznie dzielić takiego świadczenia (orzeczenie w sprawie C-41/04 (Levob Verzekeringen B.V.). Podobne stanowisko ETS wyraził m.in. w sprawach C-231/94 (Card Protection Płan Ltd) oraz C-111/05 (Aktiebolaget NN) podkreślając, że w przypadku, gdy zespół czynności (świadczeń) jest ze sobą ściśle powiązany ekonomicznie i funkcjonalnie, to nieuzasadnione byłoby odrębne traktowanie dla celów VAT poszczególnych świadczeń.

Powyższe stanowisko zostało również przyjęte w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) z dnia 8 listopada 2010 r. (sygn. akt I FPS 3/10) wskazano, że: "Należy także podnieść, że problem przedstawiony w postanowieniu w istocie dotyczy zagadnienia związanego z opodatkowaniem tzw. świadczeń złożonych, na które składa się szereg czynności, które mogą być przedmiotem odrębnych stosunków prawnych. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, z uwagi na kompleksowy charakter takich czynności, mający doprowadzić do uzyskania określonego efektu gospodarczego, dominuje stanowisko, że do opodatkowania takich świadczeń należy przyjmować jednolitą stawkę podatku od towarów i usług, biorąc pod uwagę charakter świadczenia podstawowego, które stanowi cel działalności wykonywanej przez podatnika". Podobne stanowisko, akceptujące koncepcję świadczeń złożonych na gruncie VAT, zaprezentowane zostało m.in. w wyrokach NSA z dnia 5 lipca 2006 r. (sygn. akt I FSK 945/05), z dnia 24 lutego 2010 r. (sygn. akt I FSK 51/09), z dnia 16 czerwca 2010 r. (sygn. akt I FSK 1064/09), z dnia 17 czerwca 2010 r. (sygn. akt I FSK 966/09), z dnia 16 września 2010 r. (sygn. akt I FSK 779/10).

Przekładając powyższe orzecznictwo dotyczące koncepcji świadczeń złożonych na opisany stan faktyczny, w ocenie Spółki, usługi polegające na zorganizowaniu całego zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego umożliwiającego przeprowadzenie konferencji, szkolenia, bądź imprezy integracyjnej, z punktu widzenia VAT, stanowią świadczenie złożone, co oznacza, że nie należy sztucznie wydzielać poszczególnych czynności w ramach oferowanego świadczenia, lecz potraktować świadczenia Spółki jako usługę kompleksową na gruncie VAT.

Za przyjęciem takiego podejścia przemawia m.in. fakt, że nabywca jest zainteresowany nabyciem od Spółki "Pakietu", który zapewni całe zaplecze lokalowe, techniczne i gastronomiczne niezbędne do przeprowadzenia szkolenia, konferencji, imprezy integracyjnej, a nie poszczególnych świadczeń oferowanych w ramach "Pakietu". Podobna argumentacja została zawarta w orzeczeniach ETS w sprawie C-349/96 (Card Protection Plan Ltd) oraz C-425/06 (Part Service srl), w których ETS wskazał, że ocena świadczenia złożonego powinna następować z perspektywy oczekiwań nabywcy.

Ponadto, Spółka pragnie wskazać, że nabycie tylko niektórych świadczeń z "Pakietu" nie miałoby żadnego uzasadnienia dla nabywcy, który jest zainteresowany nabyciem kompleksowego świadczenia od Spółki. Podobna argumentacja została zawarta w orzeczeniu ETS w sprawie C-41/04 (Levob Verzekeringen BV) oraz wyroku WSA w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 1803/09).

Podział "Pakietu" na poszczególne świadczenia nie byłby również uzasadniony z perspektywy ekonomicznej. Klient nie jest bowiem zainteresowany przykładowo wyłącznie wynajęciem sprzętu konferencyjnego, bądź wyłącznie usługami gastronomicznymi, czy też wyłącznie poczęstunkiem. Z perspektywy klienta oczekuje on od Spółki kompleksowego zorganizowania konferencji (szkolenia, itp.), w ramach którego uzyska wszystkie przewidziane umową świadczenia. Fakt, że w ramach pakietu konferencyjnego Spółka będzie wykonywać różne czynności, które w efekcie złożą się na oferowany pakiet nie oznacza, że należy czynności te sztucznie wydzielać dla celów VAT. Taka argumentacja znajduje potwierdzenie m.in. w orzeczeniu ETS w sprawie C-111/05 (Aktiebolaget NN), w sprawie C-572/07 (RLRE Tellmer Property sro) oraz C-461/08 (Don Bosco Onroerend Goed BV).

Świadczenie wiodące - sposób opodatkowania VAT usług świadczonych przez H.

Przyjęcie koncepcji świadczenia złożonego do usług wykonywanych przez Spółkę (opisanych w stanie faktycznym) oznacza jednocześnie konieczność wyodrębnienia tzw. świadczenia wiodącego, w oparciu o które oceniane będą konsekwencje VAT dla całej usługi - takie stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie ETS (przykładowo, orzeczenie ETS w sprawie C-111/05). W ocenie H. świadczeniem wiodącym, którego nabyciem jest zainteresowany klient jest zorganizowanie zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego niezbędnego do przeprowadzenia szkolenia, konferencji, imprezy integracyjnej. Dlatego też, konsekwencje w zakresie VAT dla usług świadczonych przez Spółkę (opisanych w stanie faktycznym) powinny być oceniane właśnie w oparciu o tą usługę.

W ocenie Spółki, usługa polegająca na zorganizowaniu zaplecza lokalowego, technicznego i gastronomicznego niezbędnego do przeprowadzenia szkolenia, konferencji, czy też imprezy integracyjnej nie została wskazana w żadnym przepisie ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do tej ustawy, które uprawniałyby Spółkę do stosowania obniżonej stawki VAT na to świadczenie. W konsekwencji, w oparciu o art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, usługa świadczona przez Spółkę (opisana w stanie faktycznym), podlega w całości opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl