IPPP1/443-445/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-445/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług polegających na montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego urządzeń do wymiany ciepła (węzłów cieplnych) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług polegających na montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego urządzeń do wymiany ciepła (węzłów cieplnych).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zakład zajmuje się budową sieci ciepłowniczych rozprowadzających wraz z urządzeniami i przyłączami do budynków mieszkalnych. Wykonuje także usługi polegające na wykonaniu i montażu wewnątrz budynków mieszkalnych jednorodzinnych urządzeń do wymiany ciepła (węzłów cieplnych). Na mocy art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT do końca 2007 r. do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą stosowano 7% stawkę podatku VAT. Zakład nie jest producentem węzłów cieplnych, świadczymy tylko usługi montażu wraz z dostawą węzłów nabytych od producentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od 1 stycznia 2008 r. zakład może stosować stawkę podatku dla usług polegających na wykonaniu i montażu wewnątrz budynków mieszkalnych jednorodzinnych (sklasyfikowanych w PKOB pod symbolem 11) urządzeń do wymiany ciepła (węzłów cieplnych).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Usługi polegające na montażu węzłów cielnych (wraz z ich dostawą) wewnątrz budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB pod symbolem 11 należy uznać za roboty budowlano - montażowe dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego i opodatkować 7% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Według dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z póżn. zm - zmiany wprowadzono rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2007 r. Nr 249 poz. 1861 i obowiązują od 1 stycznia 2008 r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje roboty polegające na montażu węzłów cieplnych wewnątrz budynków mieszkalnych jednorodzinnych zaliczanych na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy do obiektów budownictwa mieszkaniowego. Wykonywane przez Wnioskodawcę prace należy zaklasyfikować do robót budowlano - montażowych wykonywanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Prace te będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% na podstawie dyspozycji § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia.

Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę prac obejmuje zarówno wykonanie usługi jak i dostarczenie materiałów niezbędnych do jej realizacji (węzeł cieplny). Dla rozstrzygnięcia, czy preferencyjna 7% stawka podatku od towarów i usług może być zastosowana również dla towarów wykorzystanych przy realizacji robót budowlano - montażowych istotne jest rozstrzygniecie czy w rozpatrywanym przypadku mamy do czynienia odrębnie z dostawą towarów i świadczeniem usług czy też z usługą budowlano - montażową w budynku mieszkalnym - opodatkowaną w całości obniżoną stawką 7%. O tym czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonaniem usługi i dostawą towaru decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja statystyczna. Na podstawie art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej czyli wg. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Natomiast obowiązkiem podatnika jest prawidłowe określenie przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności, również w zakresie klasyfikacji. Ponadto przepisy podatkowe nie regulują zasad zawierania umów cywilnoprawnych ani nie mają wpływu na ich treść. Treść umowy cywilnoprawnej, zawartej ustnie bądź pisemnie, jest indywidualną sprawą stron, które ją zawierają i zależy od ich uzgodnień. Jeżeli z klientem zostaje zawarta umowa na wykonanie konkretnej usługi budowlano - montażowej, bez wyszczególnienia kosztów materiałów i robocizny to mamy do czynienia z daną usługą i ona jest przedmiotem opodatkowania właściwą stawką podatku VAT.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Spółka wykonuje roboty budowlano - montażowe, które obejmują zarówno wykonanie usługi jak i dostawę towarów niezbędnych do jej wykonania. Jeżeli Wnioskodawca prawidłowo klasyfikuje wykonywane czynności jako usługi budowlano - montażowe realizowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego, a zawarte umowy ze zleceniodawcami określają całościową wycenę usługi to na podstawie § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia do opodatkowania takich usług (łącznie materiały i robocizna) ma zastosowanie 7% stawka podatku VAT.

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl