IPPP1-443-443/09-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-443/09-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Warszawskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących realizacji inwestycji pn. "Budowa sztucznych lodowisk", "Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych" oraz opodatkowania czynności przekazania obiektów innemu użytkownikowi pozostającemu w strukturze Urzędu Miasta - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących realizacji inwestycji pn. "Budowa sztucznych lodowisk", "Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych" oraz opodatkowania czynności przekazania obiektów innemu użytkownikowi pozostającemu w strukturze Urzędu Miasta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym bez osobowości prawnej. Organem założycielskim jest Urząd Miasta. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT.

Podmiot ten realizuje zadania publiczne przez świadczenie usług dla ludności w zakresie kultury fizycznej i rekreacji. Ponadto dokonuje budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów sportowych służących celom statutowym. W 2008 r. Uchwałą Rady Miasta przyznano i wstawiono do planu inwestycyjnego Wnioskodawcy środki na realizację inwestycji pon. "Budowa sztucznych lodowisk" oraz "Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych" na terenie wskazanym przez dzielnice.

Wnioskodawca, jako realizujący te inwestycje dokonuje obniżeń podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w proporcji właściwej dla roku podatkowego. Inwestycje w całości finansowane są ze środków Urzędu Miasta. Zwrócony przez Urząd podatek VAT przekazywany jest przez Wnioskodawcę na rachunek bankowy Urzędu Miasta. Nakłady na te inwestycje ewidencjonuje Wnioskodawca i rozlicza je z Biurem Rozwoju Miasta jako własne.

Zdarzenie przyszłe:

Uchwałą Rady Miasta i Zarządzeniem Prezydenta Miasta Wnioskodawca zostanie upoważniony do przekazania wybudowanych obiektów w administrowanie i użytkowanie wskazanym dzielnicom na cele użyteczności publicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca ma prawo obniżyć podatek należny o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących omawianych inwestycji w proporcji właściwej dla roku podatkowego.

2.

Czy czynność przekazania przez Wnioskodawcę obiektów innemu użytkownikowi pozostającemu w strukturze Urzędu Miasta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca, będąc inwestorem, ma prawo dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w proporcji właściwej dla roku podatkowego.

Przekazanie dzielnicom wybudowanych sztucznych lodowisk i boisk wielofunkcyjnych na cele użyteczności publicznej na podstawie Uchwały Rady Miasta i Zarządzenia Prezydenta Miasta W. może być dokonane w oparciu o przepisy określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Rozdział 7 § 13 ust. 1 pkt 11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący zakładem budżetowym, którego organem założycielskim jest Urząd Miasta W. realizował inwestycje pn. "Budowa sztucznych lodowisk" oraz "Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych" na terenie wskazanym przez dzielnice. Inwestycje w całości finansowane są ze środków Urzędu Miasta.

Uchwałą Rady Miasta i Zarządzeniem Prezydenta Miasta Wnioskodawca zostanie upoważniony do przekazania wybudowanych obiektów w administrowanie i użytkowanie wskazanym dzielnicom na cele użyteczności publicznej.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy wskazać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji pn. "Budowa sztucznych lodowisk" oraz "Budowa wielofunkcyjnych boisk sportowych", ponieważ przedmiotowe inwestycje nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi - wybudowane obiekty zastaną przez Wnioskodawcę przekazane w administrowanie i użytkowanie dzielnicom na cele użyteczności publicznej.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższego wynika, iż czynność przekazania wybudowanych obiektów w administrowanie i używanie dzielnicom na cele użyteczności publicznej na gruncie ustawy o VAT nie stanowi dostawy towarów.

Na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż nieodpłatne świadczenie usług jest zrównane z odpłatnym świadczeniem usług w momencie gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

1.

usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z treści wniosku wynika, że czynność przekazania wybudowanych obiektów w administrowanie i używanie dzielnicom na cele użyteczności publicznej nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, ponadto, jak wykazano powyżej, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem, jeżeli Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części to nieodpłatne przekazanie nie stanowi odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym czynność przekazania wybudowanych obiektów w administrowanie i używanie dzielnicom na cele użyteczności publicznej nie jest świadczeniem usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, co oznacza, że nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Z uwagi na powyższe powołany przez Wnioskodawcę § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) w tym wypadku nie będzie miał zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl