IPPP1-443-442/11-2/EK - Określenie stawki podatku VAT dla dostawy świeżych wyrobów ciastkarskich poddanych wcześniej rozmrożeniu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-442/11-2/EK Określenie stawki podatku VAT dla dostawy świeżych wyrobów ciastkarskich poddanych wcześniej rozmrożeniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy świeżych wyrobów ciastkarskich poddanych wcześniej rozmrożeniu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy świeżych wyrobów ciastkarskich poddanych wcześniej rozmrożeniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się m.in. sprzedażą detaliczną następujących świeżych wyrobów ciastkarskich (dalej łącznie jako "Wyroby"): Wyroby te nie są produkowane przez Spółkę, lecz nabywane od producentów tych Wyrobów w kraju i zagranicą. Z informacji uzyskanych od producentów wynika, że proces produkcji ww. Wyrobów może się nieznacznie różnić w zależności od rodzaju Wyrobu ciastkarskiego, jednakże w każdym przypadku rozpoczyna się od odmierzenia wszystkich surowców zgodnie z poszczególnymi recepturami, po czym następuje przygotowanie ciasta składającego się m.in. z mąki pszennej, wody, środków spulchniających i innych składników, w tym polepszaczy i dodatków smakowych. Co do zasady przygotowane ciasto jest dzielone na odpowiednie kęsy, formowane, a następnie poddawane procesowi wypiekania. W przypadku niektórych Wyrobów przed lub po upieczeniu są one przekładane lub nadziewane dżemami, kremami i innymi masami cukierniczymi. Po upieczeniu i ewentualnym dokonaniu wspomnianych czynności Wyroby są zamrażane szokowo (tzn. błyskawicznie zamrażane za pomocą skroplonych gazów), co pozwala zachować pełnię właściwości Wyrobów - w tym smak, właściwości estetyczne, przydatność do spożycia i świeżość - podczas transportu i ewentualnego przechowania. Po zamrożeniu Wyroby (tylko w przypadku ciast) są krojone na porcje od 8 do 14 sztuk (w zależności od rodzaju ciasta).

Po zakończeniu powyżej opisanego procesu produkcji wyroby są dostarczane Spółce przez producentów (za pośrednictwem operatora logistycznego) do miejsc sprzedaży prowadzonych przez Spółkę. Na tym etapie następuje nabycie Wyrobów przez Spółkę. Spółka zakupuje od producentów Wyroby w postaci zamrożonej, a oznaczona na nich data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia wynoszą kilkanaście miesięcy. Data ta (lub termin ten) dotyczy jednak wyłącznie Wyrobów w postaci zamrożonej i nie ma zastosowania po rozmrożeniu.

Przed sprzedażą dokonywaną przez Spółkę na rzecz konsumentów Wyroby są umieszczane na kilka godzin w ladach chłodniczych, gdzie ulegają rozmrożeniu. Po rozmrożeniu Wyroby zachowują wszystkie swoje właściwości sprzed zamrożenia szokowego, w tym przydatność do spożycia, wszelkie walory smakowe i estetyczne oraz świeżość. Biorąc pod uwagę fakt, że Wyroby są sprzedawane przez Spółkę bez opakowań lub są pakowane przy sprzedaży, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych (Dz. U. Nr 137, poz. 966, z późn. zm.) Spółka nie ma obowiązku oznaczania na Wyrobach daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia.

Niemniej jednak, zarówno termin przydatności do spożycia jak i data minimalnej trwałości sprzedawanych przez Spółkę Wyrobów po rozmrożeniu wynosi maksymalnie od dwóch do trzech dni. Po tym okresie Wyroby nie nadają się już do sprzedaży ani spożycia, gdyż ulegają zepsuciu i/lub tracą swoje właściwości (np. wysychają, tracą aromat itp.). Na potrzeby przepisów sanitarnych Spółka prowadzi również ewidencję produktów rozmrożonych i znajdujących się w sprzedaży. Ewidencja ta zawiera m.in. datę rozmrożenia Wyrobu, a dzięki niej możliwe jest w każdym przypadku szczegółowe określenie i kontrola okresu (liczby dni), w którym po rozmrożeniu Wyroby znajdują się w obrocie.

Analogiczny opis procesu produkcji wraz ze szczegółowym składem ww. Wyrobów Spółka przedstawiła we wniosku o wydanie opinii statystycznej z dnia 23 grudnia 2010 r., skierowanym do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. W odpowiedzi na wniosek Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w opinii z dnia 3 lutego 2011 r. uznał, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm. - dalej "PKWiU 2008"), ww. Wyroby mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.71.12.0 "Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże". Opinia ta stanowi załącznik do niniejszego wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy na podstawie:

* art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej: "ustawa o VAT"), oraz

* art. 41 ust. 1-2 i poz. 32 Załącznika nr 3 pt. "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" do ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., w związku z

* art. 146a pkt 2 ustawy o VAT,

Spółce będzie przysługiwać prawo do stosowania 8% stawki VAT przy sprzedaży ww. Wyrobów "na wynos".

Zdaniem Wnioskodawcy, od 1 stycznia 2011 r. Spółce przysługuje prawo do stosowania 8% stawki VAT przy sprzedaży ww. Wyrobów, ze względu na fakt, że:

* Wyroby stanowią wyroby ciastkarskie podlegające klasyfikacji w grupowaniu PKWiU 10.71.12.0 "Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże" (zgodnie z PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem PKWiU 2008), oraz

* termin przydatności do spożycia lub data minimalnej trwałości Wyrobów w momencie ich sprzedaży przez Spółkę nie przekracza 14 dni, a

* tym samym ww. Wyroby są towarami wymienionym w poz. 32 Załącznika nr 3 pt. "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" do ustawy o VAT, opodatkowanymi preferencyjną 8% stawką VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.

1.

Przepisy regulujące opodatkowanie Wyrobów

Zgodnie z art. 41 ust. 1 i 2 ustawy o VAT towary wymienione w Załączniku nr 3 pt. "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" do ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT korzystają od 1 stycznia 2011 r. z 8% stawki VAT.

W poz. 32 ww. Załącznika nr 3 do ustawy o VAT jako podlegające opodatkowaniu 8% stawką VAT wymieniono wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 10.71.12.0, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczenia tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni.

Biorąc pod uwagę skład, proces produkcji oraz cechy Wyrobu w momencie ich sprzedaży przez Spółkę należy uznać, że sprzedawane przez Spółkę Wyroby stanowią wyroby ciastkarskie i ciastka świeże, których termin przydatności do spożycia lub data minimalnej trwałości nie przekraczają 14 dni. Poniżej Spółka przedstawia argumenty przemawiające za takim stanowiskiem.

2.

Klasyfikacja Wyrobów na gruncie PKWiU 2008

Przede wszystkim Spółka pragnie zaznaczyć, że Wyroby objęte niniejszym wnioskiem zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 2008 10.71.12.0 "Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże" w drodze oficjalnej opinii klasyfikacyjnej wydanej na wniosek Spółki przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (z dnia 3 lutego 2011 r.). Opinia ta stanowi załącznik do niniejszego wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Klasyfikacja przedstawiona przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w pełni uwzględnia zaprezentowaną poniżej przez Spółkę argumentację.

Zgodnie z pkt 7.2 "Zasad Metodycznych" PKWiU 2008 przy dokonywaniu klasyfikacji danego wyrobu do odpowiedniego grupowania należy posługiwać się:

* zasadami metodycznymi PKWiU 2008,

* nazwami grupowań końcowych PKWiU 2008,

* wyjaśnieniami i wskazówkami zawartymi w osobnych wydawnictwach, tj. w: "Wyjaśnieniach do Taryfy Celnej" wydanych rozporządzeniem Ministra Finansów oraz w "Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich" publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, seria C,

* ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej (dalej "CN").

Jednocześnie z "Zasad Metodycznych" PKWiU 2008 wynika, że wszystkie wymienione powyżej elementy mają jednakową moc stanowiącą dla ustalenia zakresu rzeczowego grupowań PKWiU 2008.

Z tej perspektywy za zaklasyfikowaniem sprzedawanych przez Spółkę Wyrobów do grupowania PKWiU 10.71.12.0 - "Wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże" przemawiają w pierwszej kolejności "Zasady Metodyczne" PKWiU 2008, nazwy grupowań końcowych PKWiU 2008 oraz uwagi zamieszczone przed tablicami klasyfikacyjnymi poszczególnych działów PKWiU 2008. Sprzedawane przez Spółkę Wyroby są niewątpliwie wyrobami ciastkarskimi i ciastkami, a jednocześnie są świeże. Świadczy o tym skład Wyrobów, proces ich produkcji, ich smak, zapach oraz wygląd, oznaczenie handlowe (etykieta z nazwą w punktach sprzedaży Spółki), a także charakterystyczny dla świeżych produktów bardzo krótki termin przydatności do spożycia lub data minimalnej trwałości (w przypadku Wyrobów oferowanych przez Spółkę to maksymalnie dwa lub trzy dni).

Klasyfikacja powyższa jest właściwa również biorąc pod uwagę perspektywę klientów Spółki, którzy nie nabywają od Spółki Wyrobów w formie innej niż świeże, gotowe do spożycia, w szczególności Wyroby nie są przeznaczone do sprzedaży w formie zamrożonej. Jednocześnie trudno przypuszczać, aby klienci byli skłonni kupić ciasta lub ciastka, które nie są świeże. Nie ma przy tym znaczenia fakt, iż na pewnym etapie procesu produkcji Wyroby podlegają mrożeniu (tj. przed nabyciem ich przez Spółkę i bez udziału Spółki). Jak wyjaśniono w opisie stanu faktycznego potrzeba zamrożenia Wyrobów wynika z tego, że należą one do produktów żywnościowych łatwo psujących się i/lub nietrwałych i aby możliwa była ich sprzedaż w celach konsumpcyjnych niezbędne jest zachowanie ich świeżości aż do momentu sprzedaży. Przed sprzedażą Wyroby są umieszczane na kilka godzin w ladach chłodniczych, gdzie ulegają rozmrożeniu, a po rozmrożeniu - w momencie sprzedaży przez Spółkę - Wyroby zachowują wszystkie swoje właściwości, w tym pełną przydatność do spożycia, wszelkie walory smakowe i estetyczne oraz świeżość. Jednocześnie gdy Wyroby są przeznaczone do sprzedaży przez Spółkę, to nie mogą być dłużej przechowywane, gdyż termin przydatności do spożycia/data minimalnej trwałości wynosi maksymalnie dwa lub trzy dni.

Dla poprawnego zaklasyfikowania wyrobów objętych niniejszym wnioskiem do określonego grupowania PKWiU 2008 zasadne jest również odwołanie się do CN, ogólnych reguł interpretacyjnych CN, "Not wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich", a także "Wyjaśnień do Taryfy Celnej".

Do grupowania PKWiU 10.71.12.0 zgodnie z PKWiU 2008 została przypisana podpozycja CN 1905 90 60 "Chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka, herbatniki i pozostałe wyroby piekarnicze, nawet zawierające kakao; opłatki sakralne, puste kapsułki stosowane do celów farmaceutycznych, wafle wytłaczane, papier ryżowy i podobne wyroby - Pozostałe - Pozostałe - Pozostałe - Z dodatkiem środka słodzącego".

Zgodnie z akapitem A.10 "Wyjaśnień do Taryfy Celnej" do Działu 19, do pozycji 1905, pozycja ta obejmuje: "produkty cukiernicze, ciasta, ciastka, zawierające składniki takie jak mąkę, skrobie, masło lub inne tłuszcze, cukier, mleko, śmietankę, jaja, kakao, czekoladę, kawę, miód, owoce, likiery, winiaki, albuminę, ser, mięso, ryby, substancje smakowe, drożdże i inne środki spulchniające".

Mając na uwadze zakres innych podpozycji w obrębie pozycji 1905 (tj. chleb chrupki, piernik z dodatkiem imbiru i podobne, słodkie herbatniki, gofry i wafle, sucharki, tosty z chleba i podobne wyroby tostowe), zgodnie z zasadami podziału logicznego, należy sprzedawane przez Spółkę Wyroby ciastkarskie zaklasyfikować do podpozycji 1905 90 CN, a z uwagi na zawartość dodatku środków słodzących - do kodu CN 1905 90 60. Klasyfikację tę potwierdzają również "Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich", zgodnie z którymi do kodu 1905 90 60 należy zaliczyć "wszelkie delikatne wyroby piekarnicze nieobjęte poprzednimi podpozycjami, na przykład ciasteczka, paszteciki i bezy".

Ponadto analiza stanowiska organów celnych wyrażanego przez polskie i europejskie ograny celne dokonujące na wniosek zainteresowanych wiążących interpretacjach taryfowych (dalej "WIT") potwierdza również jednoznacznie, że dla zaklasyfikowania danego produktu do kodu CN 1905 90 60 nie ma znaczenia fakt wykorzystania mrożenia w procesie jego produkcji. W tym zakresie Spółka pragnie powołać WIT o sygnaturze GB500111927 wydana przez brytyjskie władze celne 8 sierpnia 2005 r., zgodnie z którą upieczony i zamrożony wyrób piekarniczy (muffin), sprzedawany po rozmrożeniu należy klasyfikować do kodu CN 1905 90 60. WIT powyższa jest dostępna w oficjalnej przeglądarce WIT na stronie Komisji Europejskiej:

* http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/cgi-bin/ebtidet...Lang=PLreference=GB500111927

Warto tu podkreślić, że WIT to jedyna oficjalna i wiążąca "informacja o klasyfikacji taryfowej towarów, która zapewnia jednolite i poprawne stosowanie nomenklatury towarowej (dla potrzeb celnych i statystycznych) na terenie Unii Europejskiej" (cytat pochodzi ze strony Izby Celnej w Warszawie: http://www.wit.warszawa.ic.gov.pl/).

3.

Termin przydatności do spożycia / data minimalnej trwałości Wyrobów.

W poz. 32 ww. Załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono wyłącznie wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 10.72.11, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 7 i 47 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 136, poz. 914, z późn. zm. - dalej "ustawa o żywności"):

* data minimalnej trwałości - oznacza datę, do której prawidłowo przechowywany środek spożywczy zachowuje swoje właściwości;

* termin przydatności do spożycia - oznacza termin, po upływie którego środek spożywczy traci przydatność do spożycia; termin ten jest podawany w przypadku środków spożywczych nietrwałych mikrobiologicznie, łatwo psujących się.

Tym samym w stosunku do niektórych Wyrobów sprzedawanych przez Spółkę zastosowanie znajduje data minimalnej trwałości (np. Muffin z czekoladą), natomiast w przypadku innych - termin przydatności do spożycia (np. Tiramisu).

Jak wyjaśniono w opisie stanu faktycznego, na etapie zakupu Wyrobów przez Spółkę Wyroby są zamrożone i ich data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia przekracza 14 dni. Data ta (lub termin ten) są wskazane na opakowaniach zamrożonych Wyrobów dostarczanych Spółce przez producentów. Jest to zwykle kilkanaście miesięcy od momentu produkcji. Niemniej jednak, w opinii Spółki data lub termin nie mają znaczenia dla przedmiotowej sprawy, gdyż wniosek niniejszy dotyczy określenia właściwej stawki VAT dla sprzedaży Wyrobów przez Spółkę, a nie dla sprzedaży Wyrobów przez ich producentów.

Zakupione przez Spółkę Wyroby nigdy nie są przez nią sprzedawane w formie zamrożonej. Przed sprzedażą przez Spółkę Wyroby są rozmrażanie, a klienci Spółki nabywają od Spółki Wyroby świeże, w formie rozmrożonej - gotowej do spożycia. W takiej formie, tj. po rozmrożeniu, zarówno termin przydatności do spożycia jak i data minimalnej trwałości sprzedawanych przez Spółkę Wyrobów wynosi maksymalnie od dwóch do trzech dni.

Z uwagi na użyte w procesie produkcji łatwo psujące się i nietrwałe składniki tylko w tak krótkim okresie po rozmrożeniu ww. Wyroby zachowują swoje właściwości, a w szczególności walory smakowe, zapachowe, estetyczne oraz świeżość. Po tym okresie Wyroby nie nadają się już do sprzedaży ani spożycia, gdyż ulegają zepsuciu (np. fermentacja, pojawienie się pleśni) i/lub tracą swoje cechy (np. wysychają, tracą aromat, smak). W związku z tym Wyroby, które nie zostaną sprzedane po upływie dwóch do trzech dni od rozmrożenia są wycofywane ze sprzedaży. Okres, w którym Wyroby mogą znajdować się w obrocie jest przy tym ściśle kontrolowany na podstawie ewidencji prowadzonej na potrzeby przepisów sanitarnych. Jak zaznaczono w opisie stanu faktycznego, ewidencja ta zawiera m.in. datę rozmrożenia Wyrobu, a dzięki niej możliwe jest w każdym przypadku szczegółowe określenie, jak długo po rozmrożeniu Wyroby znajdują się w obrocie.

Podsumowując, w przypadku wszystkich Wyrobów sprzedawanych przez Spółkę po rozmrożeniu - data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia nie przekraczają 14 dni.

Jednocześnie Spółka pragnie nadmienić, że Wyroby są sprzedawane przez nią bez opakowań lub są pakowane w momencie ich sprzedaży konsumentowi. W związku z tym, na podstawie § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych (Dz. U. Nr 137, poz. 966, z późn. zm.) na wywieszce dotyczącej danego Wyrobu wystarczające jest podanie jego nazwy - Spółka nie ma obowiązku podawania na wywieszkach w miejscach sprzedaży innych informacji, w tym daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia. Zgodnie z ww. rozporządzeniem w przypadku sprzedawanych przez Spółkę Wyrobów nie znajdują zastosowania § 2 ust. 1 pkt 3 oraz § 2 ust. 2 pkt 2 wprowadzające obowiązek oznaczania opakowanych środków spożywczych datą minimalnej trwałości lub terminem przydatności do spożycia. Wymóg ten dotyczy wyłącznie fabrycznie pakowanych środków spożywczych.

4.

Podsumowanie

Konkludując, w świetle całokształtu przedstawionych powyżej faktów i argumentacji, nie ulega wątpliwości, że

* Wyroby sprzedawane przez Spółkę stanowią wyroby ciastkarskie świeże podlegające klasyfikacji w grupowaniu PKWiU 2008 10.71.12.0 "Wyroby ciastkarskie i ciastka świeże", co potwierdza oficjalna opinia klasyfikacyjna wydana przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi,

* oznaczane zgodnie z odrębnymi przepisami termin przydatności do spożycia lub data minimalnej trwałości Wyrobów w momencie ich sprzedaży przez Spółkę nie przekraczają 14 dni.

Oznacza to, że Wyroby są towarami wymienionymi w poz. 32 Załącznika nr 3 pt. "Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%" do ustawy o VAT, opodatkowanymi obniżoną 8% stawką VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości dokonanej przez Spółkę interpretacji przepisów podatkowych, a tym samym potwierdzenie, że od 1 stycznia 2011 r. Spółce przysługuje prawo do stosowania 8% stawki VAT przy sprzedaży ww. Wyrobów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Wskazać należy, iż przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

Pod poz. 32 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%), wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.71.12.0, tj. "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni".

Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Zgodnie z powyższym, preferencyjnej, tj. 8% stawce podatku od towarów i usług, podlegają od 1 stycznia 2011 r. wyroby ciastkarskie i ciastka sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.71.12.0, ale tylko takie, które są świeże i których data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia, oznaczone zgodnie z właściwymi przepisami, nie przekraczają 14 dni.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca kupuje od producentów wyroby ciastkarskie zamrożone, których data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia wynosi kilkanaście miesięcy. Wnioskodawca przed sprzedażą przedmiotowych wyrobów ciastkarskich dokonuje ich rozmrożenia. Rozmrożone Wyroby stają się wyrobami ciastkarskimi świeżymi, gotowymi od razu do spożycia, które Zainteresowany klasyfikuje, zgodnie z PKWiU z 2008 r., do grupowania PKWiU 10.71.12.0. Z uwagi na fakt, iż Spółka sprzedaje Wyroby bez opakowań zgodnie z odpowiednimi przepisami nie ma obowiązku oznaczania na Wyrobach daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia. Niemniej jednak, w ocenie Wnioskodawcy, termin przydatności do spożycia jak i data minimalnej trwałości sprzedawanych Wyrobów po rozmrożeniu wynosi maksymalnie od dwóch do trzech dni, gdyż po tym okresie Wyroby nie nadają się do spożycia (ulegają zepsuciu i/lub tracą swoje właściwości smakowe).

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Wskazać również należy, iż zgodnie z § 17 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych (Dz. U. Nr 137, poz. 966 z późn. zm.), w miejscu sprzedaży środków spożywczych bez opakowań lub pakowanych przy sprzedaży, oprócz nazwy środka spożywczego, na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego podaje się klasę jakości handlowej albo inny wyróżnik jakości handlowej, jeżeli zostały one ustalone w przepisach w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej poszczególnych artykułów rolno-spożywczych lub ich grup albo jeżeli obowiązek podawania klasy jakości handlowej albo wyróżnika wynika z odrębnych przepisów.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę wyrobów ciastkarskich, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.71.12.0, tj. "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni", podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku w wysokości 8%. Wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zgodnie z odrębnymi przepisami nie jest zobowiązany przy sprzedaży Wyrobów do wskazywania terminu przydatności do spożycia bądź daty minimalnej trwałości, niemniej jednak z uwagi, iż Wyroby sprzedawane są bez opakowania, jako wyroby świeże, ich termin przydatności do spożycia/data minimalnej trwałości w praktyce wynosi maksymalnie dwa, trzy dni.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Nadmienia się, że na mocy art. 1 pkt 33 lit. b) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r., poz. 32 załącznika Nr 3 do ustawy otrzymała brzmienie: "wyroby ciastkarskie i ciastka, świeże, których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 45 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 45 dni" - PKWiU ex 10.71.12.0.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl