IPPP1/443-440/13-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-440/13-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Klub realizuje projekt - wniosek w ramach osi 4 L, Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Miasto atrakcyjne turystycznie, z wieloma zabytkami i ciekawymi miejscami. Najstarsza część miasta, z rynkiem, o czym niewiele osób wie, znajduje się na wyspie. W mieście jest dwanaście przepraw: mostów, kładek i śluz. Zwiedzanie Miasta "z kajaka" stanowi nie lada atrakcję turystyczną, jednak brak informacji i infrastruktury turystycznej powoduje, że nie cieszy się ona dużą popularnością. Miasto zwiedzane"z kajaka" wydaje się jeszcze bardziej malowniczą miejscowością. Można zobaczyć miejsca do których turyści zazwyczaj nie zaglądają.

Stowarzyszenie chce w pełni wykorzystać potencjał miasta jakim jest jego położenie nad N. W tym celu planuje oznakować trasy kajakowe po kanałach pułtuskich oraz na N. z P. do D. Opracuje także tablice informacyjne, na których zamieści mapki z przebiegiem tras kajakowych, zaznaczy najciekawsze miejsca na trasach oraz zamieści najważniejsze informacje dla turystów - gdzie zjeść, przenocować, etc.

Znajdą się tu także informacje o szlakach rowerowych i pieszych w pobliżu rzeki, tak aby turyści mogli łatwo połączyć turystykę kajakową z rowerową czy pieszą.

Tablice zostaną nieodpłatnie przekazane do działających w mieście portów w Domu, do portu Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Jedna z tablic stanie także w porcie stowarzyszenia, który po modernizacji, zostanie oddany do użytku na wiosnę bieżącego roku. W portach działają wypożyczalnie kajaków skąd turyści rozpoczynają większość spływów, a dzięki nowym tablicom informacyjnym będą mogli wybrać trasę i dowiedzieć co ciekawego można zobaczyć po drodze.

W ramach promocji zostanie przygotowana publikacja prezentująca przebieg tras kajakowych. Publikacja będzie opracowana w wersji elektronicznej i zostanie przekazana do Urzędu Miasta oraz zamieszczona na stronach internetowych. Udostępnianie publikacji w wersji elektronicznej jest świadomym działaniem Stowarzyszenia, któremu zależy na promocji praktyk proekologicznych - publikacja będzie drukowana tylko przez osoby zainteresowane, dzięki czemu nie powstaną niewykorzystane egzemplarze.

Metody realizacji

Zadanie będzie realizowane czterech w etapach:

Opracowanie przebiegu trasy kajakowej i projekt oznakowania trasy Etap będzie realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Harcerskim, które w 2008 r. opracowało przebieg tras kajakowych po pułtuskich kanałach. Projekt został sfinansowany przez Samorząd Województwa. Stowarzyszenie Harcerskie udostępni nieodpłatnie materiały dotyczące opracowanych wcześniej tras kajakowych. Członkowie stowarzyszenia przygotują projekt oznakowania trasy. Ustalą rodzaj znaków oraz miejsca w których zostaną one zamontowane. Projekt będzie konsultowany z Urzędem Miasta.

Na trasie, przy wejściach do kanałów i przy rozwidleniach zostanie zamontowane oznakowania trasy. Dodatkowo stowarzyszenie planuje ustawić znaki żeglugowe przy wszystkich wejściach do kanałów oraz przy mostach, tak aby osoby poruszające się po kanałach wiedziały jak wygląda dalsza trasa - jakiej wysokości są mosty, jakiej szerokości kanały, etc. Te informacje są szczególnie przydatne dla żeglarzy i motorowodniaków, którzy pływają dużymi jachtami. Miasto co roku jest miejscem przystankowym dla wszystkich wodniaków płynących na M. i dla tych, którzy z nich wracają po sezonie. Dzięki ustawieniu oznakowania kanałów część żeglarzy i motorowodniaków bez obaw będzie mogła wpływać do kanałów, co obecnie jest właściwie niepraktykowane. Odpowiednie oznakowanie zostanie także ustawione na trasie.

Komplementarność projektu z innymi przedsięwzięciami Projekt:

Mapa turystyczna oraz trasy zwiedzania - w 2008 r. została opracowana i wydana mapa turystyczna 1:60000 oraz plan Miasta z naniesionymi propozycjami tras zwiedzania: pieszą, rowerową i kajakową. Obie mapy będą idealnym uzupełnieniem szlaków kajakowych. (Projekt realizowany przez Stowarzyszenie) - projekt realizowany od początku 2009, przy wsparciu finansowym Samorządu Województwa. Projekt zakłada utworzenie strony internetowej, która stanie się kompendium wiedzy o Mieście i okolicach miasta. Portal internetowy powstał w pierwszej połowie 2009 r., a obecnie trwają prace związane z uzupełnianiem treści strony. Zamieszczenie opisu nowej tras kajakowych i ciekawych miejsc przyczyni się do realizacji celu jaki został założony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt w ramach osi 4 L, Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznana pomocy w ramach działania Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, XXX przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Klubowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przestawiony stan faktyczny i prawny Klub stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towaru i usług poniesionego z związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt w ramach osi 4 L działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Realizując projekt, Wnioskodawca chce w pełni wykorzystać potencjał miasta i w tym celu planuje oznakować trasy kajakowe po kanałach, opracuje tablice informacyjne z mapkami z przebiegiem tras kajakowych, zaznaczy najciekawsze miejsca na trasach oraz zamieści informacje dla turystów - gdzie zjeść, przenocować, itp., znajdą się również informacje o szlakach rowerowych i pieszych. Tablice zostaną nieodpłatnie przekazane do działających w mieście portów. W ramach promocji zostanie przygotowana publikacja prezentując przebieg tras kajakowych. Publikacja będzie przygotowana w wersji elektronicznej i przekazana do urzędu miasta oraz zamieszczona na stronach internetowych. Jak wskazał Zainteresowany w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będzie istniał związek ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy związane z realizacją projektu, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. W związku z powyższym Klub nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do dokonywanych zakupów realizowanych w ramach projektu. Ponadto należy uznać, iż Zainteresowany nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl