IPPP1-443-440/09-3/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-440/09-3/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2009 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Strona jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu zawartych umów cywilno-prawnych, tj. umów o najem lokali komunalnych, dzierżawy. Podatnik złożył w dniu 29 kwietnia 2009 wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Budowa i przebudowa dróg" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na Lata 2007-2013 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia na obszarach wiejskich, jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej, usprawnienia układu drogowego. W wyniku realizacji projektu powstanie spójna i wysoka jakość sieci dróg, która przyczyni się do - rozwoju społecznego i gospodarczego Gminy. Przedmiotowy projekt będzie więc służył tylko społeczeństwu, nie będzie żadnych czynności opodatkowanych. W związku z tym, że Gmina stara się o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, istotnym faktem dla przyznania wysokości dofinansowania jest rozstrzygnięcie zagadnienia czy gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego czy takiej możliwości nie ma. Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest wymagane przy staraniu się o pomoc.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu przyszłej inwestycji, a jeśli nie czy jest to koszt kwalifikowany projektu.

Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu przyszłej inwestycji "Budowa i przebudowa dróg".

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujące te organy W zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisu ustawy o podatku od towarów i usług art. 13 ust. 1 pkt 11, zaspokojenie zbiorowych potrzeb należy do zadań własnych Gminy.

W przedmiotowej inwestycji podatek nie będzie podlegał odliczeniu (zwrotowi), gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przy nabyciu towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tylko w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanej, ale w przypadku Wnioskodawcy takiej możliwości nie ma.

Zdaniem Gminy ma Ona więc prawo do potraktowania go, jako koszt kwalifikowany przy ubieganiu się o dofinansowanie realizacji ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w myśl § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 13360 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) stanowi, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Podatnik zamierza realizować projekt pn. "Budowa i przebudowa dróg w miejscowości K.", który jest związany z realizacją zadań własnych Gminy, o którym mowa w wyżej wskazanym w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 wyżej powołanego rozporządzenia czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, a zatem nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego i obowiązującego stanu prawnego Strona nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, gdyż brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb prowadzonego projektu ze sprzedażą opodatkowaną.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl