IPPP1-443-432/09-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-432/09-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) - uzupełnionym w dniu 7 lipca 2009 r. na wezwanie wysłane w dniu 24 czerwca 2009 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych z tytułu osiągnięcia określonej wielkości obrotów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych z tytułu osiągnięcia określonej wielkości obrotów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu hurtowego artykułami przemysłowymi. Zgodnie z umową zawartą z jednym z dostawców po przekroczeniu pewnego pułapu obrotów z tytułu zakupu towarów u tegoż dostawcy, Spółka otrzymuje premię pieniężną udokumentowaną notą księgową wystawioną, przez dostawcę. Powyższa premia nie jest związana z konkretna, jednostkową dostawą, jej wypłata uzależniona jest wyłącznie od dokonania przez Spółkę zakupów za określoną w umowie kwotę w ustalonym przez strony okresie rozliczeniowym.

Rozliczenie przyznanej premii następuje poprzez obniżenie zobowiązań Spółki wobec dostawcy. Zawarta pomiędzy stronami umowa nie nakłada na Spółkę obowiązku świadczenia usług na rzecz dostawcy, jak również obowiązku powstrzymania się od dokonywania jakichkolwiek czynności, tolerowania czynności lub sytuacji. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, a związane z przyznaną premią nabycie towarów dotyczy wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że:

1.

Przyznanie Spółce przez kontrahenta premii pieniężnej nie jest związane ze świadczeniem przez Spółkę jakichkolwiek usług. Spółka nie jest zobowiązana do odpowiedniego eksponowania towarów kontrahenta czy posiadania pełnego ich asortymentu. Nie jest zobowiązana również do reklamy towarów bądź firmy dostawcy, jak również do niedokonywania zakupów u innych dostawców.

2.

Przyznanie premii pieniężnej nie jest uzależnione od zakupu określonego asortymentu towarów.

3.

Spółka ma możliwość powiązania wypłaconej premii z ogółem dostaw towarów w konkretnie określonym przedziale czasowym, nie ma natomiast możliwości powiązania premii z konkretną dostawą. Trudność w przypisaniu premii do konkretnej dostawy polega na bardzo dużej ilości zakupów dokonywanych u kontrahenta i braku powiązania przyznanej premii z konkretnym towarem; premia przyznawana jest za ogół dostaw w określonym przedziale czasu.

4.

Warunkiem przyznania premii jest uzyskanie obrotu na poziomie nie niższym niż określony procent obrotu za analogiczny okres roku ubiegłego. Za uzyskanie obrotu na poziomie 85% obrotu z roku ubiegłego przyznawana jest premia w wysokości 2% obrotu netto, a dla obrotu na poziomie 90% wysokość premii wynosi 3%. Premia jest obliczana i przyznawana za okresy kwartalne, zgodne z kwartałami kalendarzowymi. Będący podstawą obliczenia premii obrót netto obliczany jest jako procent od zbiorczej wartości netto wszystkich wystawionych w danym kwartale faktur.

5.

Przyznawana premia nie jest związana ze świadczeniem przez Spółkę usług; uzależniona jest wyłącznie od dokonania zakupów za określoną kwotę w określonym przedziale czasowym. Premia pieniężna jest operacją czysto finansową, polegającą wyłącznie na przekazaniu środków pieniężnych, a jej przyznanie związane jest z aktualna sytuacją rynkową i chęcią zagwarantowania przez partnera handlowego stabilnych i satysfakcjonujących warunków współpracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym prawidłowym jest uznanie otrzymanej przez Spółkę premii jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy premia pieniężna jest operacją czysto finansową związaną wyłącznie z przekazaniem środków pieniężnych i w związku z tym niepodlegającą podatkowi od towarów i usług. Osiągnięcie odpowiedniego pułapu obrotów nie jest związane z wykonaniem przez Spółkę jakichkolwiek czynności innych niż nabycie towaru lub powstrzymaniem się od ich wykonania; w tym w szczególności niedokonywania zakupów od innych dostawców towarów lub organizowania sprzedaży na rzecz dostawcy, a więc nie może zostać uznane za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stanowisko to znajduje odzwierciedlenie w wyrokach sądów administracyjnych - NSA w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 orzekł, że osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie stanowi usługi o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT zatem wypłacana temu nabywcy premia (bonus) za uzyskanie danego pułapu obrotów nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług; NSA w wyroku z dnia 28 sierpnia 2007 r., sygn. akt I FSK 1109/06 stwierdził, że jeżeli premia wypłacana jest za osiągnięcie przez podatnika określonego pułapu obrotów z tytułu zakupów u jednego kontrahenta, to nie podlega opodatkowaniu; WSA w Warszawie w wyroku z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06, WSA w Warszawie orzekł, że w razie udzielenia premii pieniężnej nie można mówić o świadczeniu przez kupującego usług zarówno w rozumieniu ustawy o VAT, jak i VI Dyrektywy; WSA w Warszawie w wyroku z dnia 17 marca 2009 r., sygn. akt III S.A./Wa 2505/08 orzekł, iż otrzymanie premii z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów nie jest usługą i nie podlega VAT

Biorąc powyższe pod uwagę w ocenie podatnika otrzymanie premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę, że otrzymanie premii pieniężnej nie jest związane z wykonaniem przez Spółkę jakichkolwiek czynności, w ocenie podatnika nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż warunkiem przyznania Spółce premii jest uzyskanie obrotu na poziomie nie niższym niż określony procent obrotu za analogiczny okres roku ubiegłego. Za uzyskanie obrotu na poziomie 85% obrotu z roku ubiegłego przyznawana jest premia w wysokości 2% obrotu netto, a dla obrotu na poziomie 90% wysokość premii wynosi 3%. Premia jest obliczana i przyznawana za okresy kwartalne, zgodne z kwartałami kalendarzowymi. Będący podstawą obliczenia premii obrót netto obliczany jest jako procent od zbiorczej wartości netto wszystkich wystawionych w danym kwartale faktur. Przyznawana premia nie jest związana ze świadczeniem przez Spółkę usług; uzależniona jest wyłącznie od dokonania zakupów za określoną kwotę w określonym przedziale czasowym. Przyznanie Spółce przez kontrahenta premii pieniężnej nie jest związane ze świadczeniem przez Spółkę jakichkolwiek usług. Spółka nie jest zobowiązana do odpowiedniego eksponowania towarów kontrahenta czy posiadania pełnego ich asortymentu. Nie jest zobowiązana również do reklamy towarów bądź firmy dostawcy, jak również do niedokonywania zakupów u innych dostawców. Przyznanie premii pieniężnej nie jest uzależnione od zakupu określonego asortymentu towarów. Spółka ma możliwość powiązania wypłaconej premii z ogółem dostaw towarów w konkretnie określonym przedziale czasowym, nie ma natomiast możliwości powiązania premii z konkretną dostawą. Trudność w przypisaniu premii do konkretnej dostawy polega na bardzo dużej ilości zakupów dokonywanych u kontrahenta i braku powiązania przyznanej premii z konkretnym towarem; premia przyznawana jest za ogół dostaw w określonym przedziale czasu.

Na podstawie powyższych przepisów oraz zaprezentowanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów kontrahenta w odpowiedniej wielkości w danym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy. Spółka w tym przypadku bowiem nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści, a prowadzi jedynie normalną wymianę handlową, która może być również prowadzona w przypadku braku premii pieniężnych. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą i wypłacona w takim przypadku gratyfikacja w postaci premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl