IPPP1-443-432/07-3/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-432/07-3/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 5 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego od importu usługi zarządzania akcjami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od importu usługi zarządzania akcjami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku od towarów i usług. Kontrahent UK jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym dla celów tego podatku w Wielkiej Brytanii. Spółka zawarła umowę ze spółką z grupy Kontrahenta UK dotyczącą Pracowniczego Planu Przydziału Akcji, obejmującego zatrudnionych w Spółka pracowników wyższego szczebla, którym przyznawane jest prawo do nieodpłatnego otrzymania w przyszłości akcji Kontrahenta nabywanych na giełdzie papierów wartościowych w Londynie. Akcje będą mogły być nieodpłatnie przekazane pracownikom po upływie tzw. okresu restrykcyjnego określonego w Planie, który zasadniczo trwa trzy lata. Zgodnie z umową, Kontrahent UK zobowiązana jest do dokonywania wszelkich czynności zmierzających do realizacji planu, w szczególności:

* nabywania oraz zbywania na giełdzie akcji (w tym zakresie Kontrahent UK może korzystać z usług podmiotów trzecich);

* wykonywania czynności administracyjno - prawnych związanych z nabywaniem i zbywaniem oraz przekazywaniem akcji tj. opłacania lokalnych danin publicznych w związku z nabywaniem oraz zbywaniem/przekazywaniem akcji;

* przekazania akcji pracownikom Spółka po upływie tzw. okresu restrykcyjnego.

Zgodnie z Umową, Spółka zobowiązana jest do dokonywania płatności z tytułu wynagrodzenia na rzecz Kontrahenta UK w zamian za świadczenie usług objętych umową. Ostateczny kosz usługi znany będzie dopiero w momencie zakończenia wykonania usługi. Przedmiotowe wynagrodzenie szacunkowe, płatne od momentu przyznania praw do akcji pracownikom do zakończenia okresu restrykcyjnego, kalkulowane jest na podstawie następujących elementów kalkulacyjnych:

* wartości rynkowej akcji nabytych w ramach realizacji Planu;

* kosztów przeniesionych przez Kontrahenta UK w związku z realizacją Planu (włącznie z publicznymi daninami lokalnymi, kosztami administracyjnymi, etc.);

* kosztów poniesionych przez podmioty trzecie w związku z realizacją Planu, którymi zostaje obciążona Kontrahent UK;

* marży wysokości 5%.

Skoro w momencie wypłaty poszczególnych części wynagrodzenia usługa nie jest jeszcze wykonana, to wypłacane przez Spółka na rzecz Kontrahenta UK kwoty stanowią zaliczki na poczet świadczonej usługi. Nie jest znana ostateczna kwota wynagrodzenia za usługę. Po otrzymaniu akcji przez pracowników Spółka, strony umowy przewidują rozliczenie końcowe. W sytuacji, kiedy rzeczywiste koszty obsługi będą niższe niż wartość płaconych/potrąconych zaliczek, zgodnie z umową, Kontrahenta UK zwróci Spółka część wydatków poniesionych przez Spółkę przed upływem okresu restrykcyjnego. W przypadku, gdy rzeczywiste koszty obsługi Planu będą wyższe od wartości wypłaconych/potrąconych zaliczek, Kontrahenta UK wystawi fakturę korygującą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od importu usług zarządzania akcjami.

Zdaniem Spółki, ma Ona prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zgodnie z regułą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z kolei, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy, kwotę podatku naliczonego w przypadku importu usług stanowi kwota podatku należnego od usług importu. Wydatki ponoszone na usługi związane z Pracowniczym Planem Przydziału Akcji będą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych po upływie okresu restrykcyjnego.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowe wydatki zaliczają się do tzw. kosztów ogólnych Spółki, mają one związek z całą działalnością Spółki, a zatem w sposób pośredni również ze sprzedażą opodatkowaną. Zdaniem Spółki, brak bezpośredniego powiązania określonego wydatku z konkretną sprzedażą Spółki nie wpływa na prawo podatnika do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z danym zakupem.

A zatem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, wydatki ponoszone przez Spółka na Pracowniczy Plan Przydziału Akcji mają związek ze sprzedażą opodatkowaną Spółki.

W efekcie, zasadniczo Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszeniem przedmiotowych wydatków w terminach określonych w art. 86 ust. 10-11 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Przepis art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi również kwota podatku należnego od importu usług. Ta fundamentalna zasada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego została ustawowo ograniczona w dalszych przepisach ustawy.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu podatnikowi nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ograniczenie to nie dotyczy jednakże następujących sytuacji wymienionych w art. 88 ust. 3 ustawy:

* wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;

* wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku;

* wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, jeżeli czynności te zostały opodatkowane;

* podatku od importu towarów oraz od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowiących wkłady niepieniężne (aporty) do spółek handlowych;

* wydatków na nabycie towarów celem oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu, jeżeli zgodnie z przepisami o podatku dochodowym odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający;

* nabycia towarów przez komisanta na rzecz komitenta w wykonaniu umowy komisu;

* nabycia towarów przez komisanta od komitenta w ramach umowy komisu;

* podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, o którym mowa w art. 11 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wymienionych we wniosku zakupów, w proporcji, w jakiej ma to związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W części związanej z czynnościami zwolnionymi, które wykonuje Spółka, prawa takiego nie ma.

Zatem, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z importem usług zarządzania akcjami w takiej części, w jakiej będą one służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, jeżeli poniesione wydatki będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów określone w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględniając wyżej wymienione wyjątki zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie podkreśla, iż powyższa interpretacja pisemna przepisów prawa podatkowego opiera się na przyjętym założeniu, iż opisane wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.)

Ponadto zauważyć należy, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl