IPPP1-443-43/11-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-43/11-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym od dnia 10 października 2006 r. w Urzędzie Skarbowym. Rozpoczęcie działalności 1 stycznia 2009 r. Firma zajmuje się sprzedażą odzieży, obuwia, nabywając powyższe towary od różnych kontrahentów. Nabyte towary służą do dalszej odsprzedaży, podlegają czynnościom opodatkowanym podatkiem dochodowym i podatkiem od towarów i usług.

Firma w lipcu 2010 r. dokonała zakupu towarów handlowych od hurtowni odzieży i obuwia. Na łączną kwotę 322.986,80 zł. potwierdzone oryginałami faktur. Nabyte towary służyły czynnościom opodatkowanym. W dniu 3 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Skarbowego o potwierdzenie zarejestrowania podatnika jako podatnika czynnego. 13 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca otrzymał odpowiedź negatywną - nie jest zarejestrowanym jako podatnik czynny.

W związku z powyższym Wnioskodawca zażądał od wspomnianego kontrahenta dokumentów związanych z rejestracją firmy i deklarację za m-c lipiec 2010 r.

Firma przysłała Wnioskodawcy następujące dokumenty:

1.

informacje Urzędu Skarbowego z dnia 24 sierpnia 2010 r., iż jest podatnikiem czynnym,

2.

deklarację VAT 7 za m-c lipiec (korekta) złożona 26 sierpnia 2010 r.

3.

zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem 23 sierpnia 2010 r.

4.

zgłoszenie VAT-R do Urzędu Skarbowego 23 sierpnia 2010 r.

Powyższe kserokopie zostały potwierdzone notarialnie. W dniu 26 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca ponownie wystąpił do Urzędu Skarbowego z pytaniem czy ww. jest podatnikiem czynnym. Ponownie firma otrzymała odpowiedź negatywną (9 września 2010 r.).

Wnioskodawca skontaktował się ponownie z Urzędem Skarbowym. Okazało się, iż Pan w dniu 3 września 2010 r. złożył w urzędzie VAT-Z i z tym dniem firmę wyrejestrował. W związku z wyrejestrowaniem firmy w dniu 9 września 2010 r. Wnioskodawca nie mógł otrzymać innej odpowiedzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał prawo odliczyć podatek naliczony za miesiąc lipiec 2010 r.

Według Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż z otrzymanych dokumentów potwierdzonych notarialnie wynika, iż na dzień rozliczenia podatku VAT-7 za miesiąc lipiec 2010 r. kontrahent był podatnikiem czynnym, firma miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od powyższych zakupów.

Z deklaracji VAT -7 złożonej przez Pana za m-c lipiec 2010 r. wynika, iż zakupy Wnioskodawcy zostały ujęte u kontrahenta jako sprzedaż VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Korzystając z delegacji zawartej w art. 99 ust. 14 ustawy, Minister Finansów określił w drodze rozporządzenia wzory deklaracji wraz z objaśnieniami, co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia, terminu i miejsca składania, uwzględniając również konieczność pouczenia podatnika o odpowiedzialności za niezłożenie deklaracji.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku bądź niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym od dnia 10 października 2006 r. w Urzędzie Skarbowym. Wnioskodawca w lipcu 2010 r. dokonał zakupu towarów handlowych od hurtowni odzieży i obuwia "G." w S., na łączną kwotę 322.986,80 zł potwierdzone oryginałami faktur. Nabyte towary służyły czynnościom opodatkowanym. W dniu 3 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Skarbowego w S. o potwierdzenie zarejestrowania podatnika jako podatnika czynnego. 13 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca otrzymał odpowiedź negatywną. W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się od wspomnianego kontrahenta o dokumenty związane z rejestracją firmy i deklarację za m-c lipiec 2010 r. Wnioskodawca uzyskał potwierdzone notarialnie następujące dokumenty: informację Urzędu Skarbowego w S. z dnia 24 sierpnia 2010 r., iż jest podatnikiem czynnym, deklarację VAT 7 za m-c lipiec (korekta) złożona 26 sierpnia 2010 r., zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem 23 sierpnia 2010 r., zgłoszenie VAT-R do Urzędu Skarbowego 23 sierpnia 2010 r. W dniu 26 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca ponownie wystąpił do Urzędu Skarbowego w S. z pytaniem czy ww. jest podatnikiem czynnym. Ponownie firma otrzymała odpowiedź negatywną (9 września 2010 r.). Wnioskodawca po ponownym skontaktowaniu się z Urzędem Skarbowym w S., uzyskał odpowiedź, iż Pan G. w dniu 3 września 2010 r. złożył w urzędzie VAT-Z i z tym dniem firma została wyrejestrowana. W związku z wyrejestrowaniem firmy w dniu 9 września 2010 r. Wnioskodawca nie mógł otrzymać od Urzędu Skarbowego innej odpowiedzi.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - istnienie związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary nabył także od zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT, Spółka dysponuje potwierdzonym notarialnie dokumentem - informacją Urzędu Skarbowego w S. z dnia 24 sierpnia 2010 r., iż firma jest podatnikiem czynnym. W analizowanym przypadku nie zachodzą zatem przesłanki wynikające z art. 88 ustawy o VAT, negujące prawo do obniżenia podatku należnego w związku z zakupami dokonywanymi od ww. kontrahenta. Fakt, iż kontrahent Wnioskodawcy, w dniu 3 września 2010 r. wyrejestrował firmę nie może mieć wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego na fakturach VAT otrzymanych przez Wnioskodawcę. Spółka jest w posiadaniu oryginałów faktur VAT dokumentujących zakup towarów służących czynnościom opodatkowanym - dalszej odsprzedaży. Spółka, ma zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na zakup towarów, służących czynnościom opodatkowanym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowo, tut. Organ informuje, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl