IPPP1-443-43/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-43/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 11 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego podatku od towarów i usług w zakresie korekty odliczonego podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2008 r. wpłynął wniosek Pana X o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty odliczonego podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i związane z nim zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, której przedmiotem jest głównie produkcja mebli. Jest czynnym podatnikiem VAT

W roku 2004 po uzyskaniu zezwolenia na budowę budynku mieszkalno - handlowego, w ramach prowadzonej działalności rozpoczęto budowę. Częściowo budynek ten został oddany do używania w roku 2007. Do zakończenia całości budynku pozostały prace wykończeniowe w piwnicach, które będą przeznaczone na cele użytkowe.

W trakcie budowy tego budynku w całości Podatnik dokonywał odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów. Po przekazaniu budynku do używania Strona uzyskiwała przychody z wynajmu lokali na cele krótkotrwałego zakwaterowania zakwalifikowane do grupy PKWiU 55.2, opodatkowane według stawki VAT 7%.

Obecnie Wnioskodawca zamierza zrezygnować z wynajmu na cele krótkotrwałego zakwaterowania i przeznaczyć te lokale na wynajem na cele mieszkaniowe, zwolnione z podatku VAT. Strona przewiduje, że uzyskiwane przychody z wynajmu na cele mieszkaniowe będą stanowiły około 2% całości uzyskiwanych przychodów z prowadzonej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze zmianą przeznaczenia wykorzystania lokali Podatnik będzie zobowiązany skorygować VAT odliczony w trakcie budowy budynku w okresie 10 lat od roku w którym dokona zmiany przeznaczenia lokali czy w związku z tym, że przychody z działalności zwolnionej nie przekroczą 2 punktów procentowych korekta odliczonego podatku VAT nie będzie konieczna.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli przychody osiągane z wynajmu lokali na cele mieszkaniowe, nie będą przekraczały 2 punktów procentowych korekta VAT odliczonego nie będzie miała zastosowania.

Podatnik stoi na stanowisku, iż jedynie w przypadku jeżeli przychody te przekroczą 2 punkty procentowe zobowiązany będzie do dokonania korekty VAT - u odliczonego w okresie 10 lat. Ponieważ nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku odliczonego związanego z częścią budynku na cele mieszkalne, ustalenie wartości tego podatku powinno nastąpić w oparciu o udział procentowy powierzchni mieszkalnych do całości powierzchni budynku. Tak ustalona kwota będzie korygowała wartość podatku odliczonego w proporcjach sprzedaży zwolnionej w całości uzyskiwanych przychodów w okresie 10 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl regulacji art. 90 ust. 1 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoto których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Tak więc, należy zauważyć, iż błędne jest stwierdzenie Wnioskodawcy, że "jeżeli przychody osiągane z wynajmu lokali na cele mieszkaniowe, nie będą przekraczały 2 punktów procentowych korekta VAT odliczonego nie będzie miała zastosowania".

Zgodnie z przepisem art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego (...).

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (art. 91 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 91 ust. 7 ustawy przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Strona użytkuje budynek mieszkalno-handlowy na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Część mieszkalna budynku wykorzystywana jest do świadczenia usług najmu na cele krótkotrwałego zakwaterowania podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W trakcie budowy budynku Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonywanymi zakupami w pełnej wysokości.

Obecnie Podatnik zamierza zrezygnować z wynajmu na cele krótkotrwałego zakwaterowania (podlegające opodatkowaniu) i przeznaczyć te lokale na wynajem na cele mieszkaniowe (zwolnione od podatku).

Nastąpi, więc zmiana przeznaczenia lokali, ze związanego z czynnościami opodatkowanymi na związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, spowoduje to zmianę prawa od odliczenia podatku naliczonego.

A zatem, w świetle powołanych przepisów, dokonując zmiany przeznaczenia przedmiotowych lokali w ustawowym okresie korekty, o którym mowa w art. 91 ust. 2 ustawy, Wnioskodawca będzie obowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego jednorazowo w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia zgodnie z art. 91 ust. 5 w związku z ust. 6 i 7 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl