IPPP1-443-428/11-4/BS - Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-428/11-4/BS Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.), uzupełnionego w dniu 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) na wezwanie Organu z dnia 13 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pt. "Dwa kroki bliżej..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pod nazwą "Dwa kroki bliżej...". Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 13 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest dobrowolną, niezależną, posiadającą osobowość prawną organizacją zarejestrowaną jako stowarzyszenie posiadające osobowość prawną, działającą w celach niezarobkowych w związku z czym w myśl art. 15 ust. 1 i art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie jest podatnikiem i nie prowadzi działalności gospodarczej jak również nie rejestrowało się w Urzędzie Skarbowym jako podatnik czynny VAT. Obecnie Stowarzyszenie w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju małych projektów w ramach Osi IV Leadera" złożyło wniosek oraz podpisało umowę z Samorządem Województwa na realizację zadania pod nazwą "Dwa kroki bliżej...", które będzie realizowane w okresie od 1 maja 2011 r. do 31 sierpnia 2011 r. Zadanie to będzie polegało na umożliwieniu mieszkańcom Gminy rozwoju tożsamości wiejskiej poprzez podjęcie kroków zmierzających do powstania wiosek tematycznych - w tym opracowanie szczegółowych programów funkcjonowania wiosek tematycznych oraz przeprowadzenie warsztatów z zakresu wykonywania pamiątek, bezpośrednio związanych z promocją poszczególnych wiosek tematycznych. Dlatego część kosztów poniesionych przez Stowarzyszenie z tego tytułu stanowią koszty kwalifikowalne podlegające refundacji włącznie z podatkiem VAT w przypadku podmiotów, które nie mogą odzyskać podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ponosząc w 2011 r. koszty realizacji zadania pt.: "Dwa kroki bliżej...", ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Kierując się stanem faktycznym przedstawionym w niniejszym wniosku, z którego wynika, że Stowarzyszenie nie prowadząc działalności gospodarczej i nie będąc czynnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT wymienionym w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w 2011 r. od kosztów poniesionych w związku z realizacją działania "Dwa kroki bliżej...". W myśl art. 86 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, Stowarzyszenie nie spełnia warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z analizy akt sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju małych projektów w ramach Osi IV Leadera" podpisał umowę z Samorządem Województwa na realizację zadania pn "Dwa kroki bliżej...". Celem projektu będzie umożliwienie mieszkańcom Gminy rozwoju tożsamości wiejskiej.

Wnioskodawca jest dobrowolną, niezależną organizacją posiadająca osobowość prawną, działającą w celach niezarobkowych, nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, Stowarzyszenie nie spełnia warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania - związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując zadanie pn "Dwa kroki bliżej..." nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację ww. zadania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl