IPPP1/443-428/10-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-428/10-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 22 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy konieczne jest wystawienie faktur korygujących w celu zmiany nazwy towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy konieczne jest wystawienie faktur korygujących w celu zmiany nazwy towaru.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na budowie, a następnie sprzedaży lokali mieszkalnych użytkowych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera z nabywcami lokali umowy przedwstępne ustanowienia odrębnych własności lokali i ich sprzedaży jeszcze w trakcie trwania procesu budowlanego. Po zakończeniu budowy Wnioskodawca zawiera z nabywcami umowy ustanowienia odrębnej własności lokali i ich sprzedaży w wykonaniu zawartych wcześniej umów przedwstępnych. Dnia 23 sierpnia 2007 r. Wnioskodawca zawarł z Panem Jarosławem S. oraz Panią Martą S. pięć umów przedwstępnych ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i jego sprzedaży (każda umowa dotyczyła jednego lokalu mieszkalnego).

Zgodnie z postanowieniami umów przedwstępnych nabywca zobowiązał się do zapłaty cen za lokale jeszcze przed zawarciem umów przyrzeczonych ustanowienia odrębnej własności lokali. Ceny te miały być płatne w transzach. Dnia 18 września 2007 r. nabywca wpłacił część ceny co zostało potwierdzone wystawionymi przez Wnioskodawcę fakturami VAT, następnie dnia 24 grudnia 2007 r. nabywca wpłacił kolejne kwoty na poczet cen za lokale co również zostało udokumentowane fakturami VAT. Powołane faktury VAT określały m.in. kwotę uiszczoną przez nabywcę oraz wymieniała numery lokali których dotyczy zapłata. Dnia 29 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca oraz nabywca zawarli umowę na podstawie której zmienili zawarte umowy przedwstępne w zakresie przedmiotu t.j. w zakresie lokali które miały zostać sprzedane nabywcy (dotychczasowe lokale zamieniono na inne w tym samym budynku). Zmieniła się również wysokość cen za lokale. Kwoty które zostały uiszczone na poczet cen przed zawarciem powołanego powyżej aneksu, nie zostały zwrócone natomiast pozostałe do zapłaty kwoty na poczet cen (stanowiące różnice pomiędzy ceną za lokal po zmianie powołanym powyżej aneksem a kwotą wpłaconą przed aneksem) zostały zapłacone przez nabywcę po zawarciu aneksu a przed umową ustanowienia odrębnej własności lokali.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zawarcie pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcą aneksu do umów przedwstępnych ustanowienia odrębnej własności lokali i ich sprzedaży, na podstawie którego zmieniono lokale, które mają być przedmiotem umowy przyrzeczonej ustanowienia odrębnej własności lokali i ich sprzedaży, gdy aneks taki został zawarty po zapłacie części ceny za lokale, co zostało potwierdzone wystawionymi przez Wnioskodawcę fakturami VAT wymieniającymi numery lokali, powoduje konieczność wystawienia faktur korygujących do powołanych faktur VAT w celu zmiany opisu lokali (numerów lokali zmienionych aneksem).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca twierdzi, iż nie ma on obowiązku wystawienia faktur korygujących. Zgodnie z art. 19 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wydania, z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 10 i 11. W myśl § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 25 maja 2005 r. (w wersji obowiązującej na dzień podpisania aneksu pomiędzy Wnioskodawcą a nabywcą) w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

W § 16 oraz § 17 powołanego powyżej rozporządzenia wymienione zostały przypadki po zaistnieniu których powstaje obowiązek wystawienia faktury korygującej: 1) po wystawieniu faktury udzielono rabatów; 2) zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy; 3) zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu; 4) podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Jak wynika z powyższego zmiana lokali (zawarcie aneksu) po zapłacie części kwot na poczet cen i po wystawieniu faktur VAT zapłatę tą dokumentujących nie stanowi przyczyny powodującej konieczność wystawienia faktury korygującej w celu uwidocznienia zmiany lokali w fakturze VAT wystawionej przed taką zmianą. Wystawienie faktury korygującej w opisywanym stanie faktycznym było by niezgodne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisami aktów wykonawczych. Wnioskodawca nie zwrócił nabywcy zapłaconych kwot na poczet cen, jak również nie można mówić o pomyłce w pozycji faktury VAT wymieniającej lokale, które następnie zostały zmienione aneksem do umów. Fakt występowania pomyłki lub jej niewystępowania należy oceniać na moment wystawienia faktury VAT (§ 15 ust. 1 powołanego powyżej rozporządzenia).

Jeżeli faktura została wystawiona zgodnie z istniejącym na dzień jej wystawienia stanem faktycznym i prawnym, to aneks do umów przedwstępnych zawarty po jej wystawieniu, jest irrelewantny z punktu widzenia obowiązku wystawienia faktury korygującej. Warto również podkreślić, że skoro wystawienie faktury korygującej postrzegane w świetle przepisów podatkowych jako obowiązek, to obowiązek taki musi wynikać wprost z przepisów prawa i nie może być w żaden sposób domniemany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z uwagi, iż Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, że dotyczy on stanu prawnego obowiązującego w dniu 29 kwietnia 2008 r. zatem przedmiotowa interpretacja opiera się na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm - zwana dalej ustawą), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Na podstawie § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm. - zwane dalej rozporządzeniem), jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z § 16 ust. 1-3 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

2.

Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1)

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2)

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3)

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4)

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

3.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1)

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2)

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Powołane przepisy określają przypadki w których podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej do faktury VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą polegającą na budowie a następnie sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych, zawarł z Panem Jarosławem S. i z Panią Martą S. pięć umów przedwstępnych ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego i jego sprzedaży. Zgodnie z postanowieniami umów nabywcy zobowiązali się do zapłaty w transzach należności z tytułu nabywanych lokali jeszcze przed zawarciem umów przyrzeczenia. Nabywcy wpłacili poszczególne transze w dniach: 18 września 2007 r., 24 grudnia 2007 r., powyższe wpłaty zostały udokumentowane przez Wnioskodawcę fakturami VAT. W dniu 29 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca zawarł z nabywcami umowę na podstawie której zmienili przedmiot dotychczasowej umowy tj. lokali (dotychczasowe lokale zostały zamienione na inne). Zmieniła się również wysokość cen za lokale. Wnioskodawca wskazał, że wpłacone dotychczas przez nabywców kwoty na poczet nabytych lokali nie zostały zwrócone, nabywcy dopłacili jedynie różnicę pomiędzy ceną poprzednich lokali a ceną lokali po zamianie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku wystawienia faktur korygujących do wystawionych faktur dokumentujących zapłatę części należności przez nabywców. Powołane wyżej przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) określają szczegółowo przypadki w których podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury korygującej.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami faktura korygująca winna być wystawiona w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, dokonano zwrotu towaru oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, jak również dokonano zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat (§ 16 rozporządzenia). Żadna z powyższych okoliczności nie wystąpiła w omawianym przypadku. Ponadto podatnik zobowiązany jest do wystawienia faktury korygującej w sytuacji gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w przypadku stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku, lub z powodu pomyłki w jakiejkolwiek innej pozycji faktury (§ 17 rozporządzenia). Powyższych okoliczności również nie można odnieść do rozpatrywanego we wniosku stanu faktycznego.

Żadna z wymienionych w powyższych przepisach okoliczność nie ma miejsca w rozpatrywanym przypadku, zatem należy uznać, że Wnioskodawca nie ma obowiązku korygować wystawionych wcześniej faktur dokumentujących wpłaty części należności z tytułu nabycia lokali mieszkalnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl