IPPP1-443-427/08-2/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-427/08-2/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu............................., przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych od jednostki reprezentującej sieć naukową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2008 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych od jednostki reprezentującej sieć naukową.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - państwowa jednostka badawczo - rozwojowa zamierza podpisać z Instytutem................................... umowę obejmującą realizację wydzielonych tematów zamawianego projektu badawczego, dofinansowanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Konkursy na zamawiane projekty badawcze, których podstawę stanowi Krajowy Program Ramowy, ogłasza Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a ofertę na wykonanie projektu zamawianego, sporządzoną według wzoru stanowiącego załącznik nr 13 do rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu przyznawania środków finansowych na naukę z dnia 4 sierpnia 2005 r. (Dz. U. Nr 161, poz. 1359 z późn. zm.) składa jednostka naukowa w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, jednostka naukowa reprezentująca sieć naukową lub jednostka naukowa reprezentująca konsorcjum naukowe. Oferentem jest jedna jednostka naukowa, która w ofercie na projekt, którego kierownikiem i wykonawcami są osoby fizyczne, podaje m.in. opis "jednostek wykonujących wspólnie projekt zamawiany" dla "wszystkich jednostek współpracujących" oraz podział zadań badawczych m.in. pomiędzy "jednostki naukowe realizujące zadanie" wraz z uzasadnieniem.

Projekt umowy Wnioskodawcy z......... zakłada współwłasność wyników realizacji zamawianego projektu badawczego.

W opisanym przypadku, po wygraniu konkursu, podmiotem bezpośrednio otrzymującym dofinansowanie na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego jest Instytut........ na podstawie umowy podpisanej z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W umowie o dofinansowanie Wnioskodawca występuje jako jednostka naukowa wykonująca wydzielone zadania w harmonogramie projektu badawczego stanowiącym załącznik do umowy o dofinansowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* czy kwota otrzymanych środków pieniężnych z Instytutu........ na realizację wydzielonych tematów będzie stanowiła czynność podlegającą podatkowi od towarów i usług.

* czy po otrzymaniu środków pieniężnych należy wystawić fakturę VAT czy wystarczy nota księgowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane środki pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie ich otrzymanie nie powinno być udokumentowane fakturą VAT, lecz jedynie notą księgową.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy, co wynika z brzmienia art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa wyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą. Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i ostatecznych konsumentów.

W ocenie Wnioskodawcy, realizując tematy projektu badawczego nie świadczy on usługi na rzecz Instytutu............. Czynności te wykonywane są na mocy umowy zawartej z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, który dokonuje finansowania projektu na podstawie konkursu i określa jednostki, które ten projekt realizują. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie jest stroną zamawiającą usługę i nie jest jej odbiorcą, a wyniki prac badawczych nie przechodzą do Ministerstwa.

Dysponentem przychodów z ewentualnej sprzedaży wyników uzyskanych przy realizacji projektu jest jednostka.

Zdaniem Wnioskodawcy bez znaczenia pozostaje fakt, że umowa o dofinansowanie zawarta jest pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Instytutem........ Wnioskodawca realizuje kilka tematów projektu i występuje w harmonogramie realizacji projektu, a projekt jest realizowany wspólnie, przy czym uzyskane wyniki mają stanowić współwłasność Wnioskodawcy i Instytutu........ W realizacji tego projektu uczestniczą również inne jednostki naukowe - szkoła wyższa,... i instytut....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Strona zamierza podpisać z Instytutem............ umowę obejmującą realizację wspólnego projektu badawczego dofinansowanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Po wygraniu konkursu ogłoszonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na zamawiane projekty badawcze, podmiotem bezpośrednio otrzymującym dofinansowanie na podstawie umowy podpisanej z Ministrem będzie Instytut....... jako jednostka naukowa reprezentująca sieć naukową. Następnie, na podstawie zatwierdzonych harmonogramów Instytut................... przekazuje je pozostałym jednostkom wykonującym wspólnie projekt badawczy. W umowie o dofinansowanie Wnioskodawca występuje jako jednostka naukowa wykonująca wydzielone zadania w harmonogramie wykonania projektu badawczego. Uzyskane wyniki realizowanego projektu mają stanowić współwłasność Wnioskodawcy, Instytutu...... i innych jednostek naukowych realizujących ten projekt.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że czynność przekazywania uczestnikom projektu badawczego środków pieniężnych na realizację tego projektu nie mieści się w definicji dostawy towarów oraz świadczenia usług, a więc w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 wyżej powołanej ustawy. Oznacza to, iż zarówno przekazanie przez Instytut....... jak i otrzymanie przez jednostki uczestniczące w realizacji projektu przedmiotowej dotacji nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem wzajemne rozliczenia pomiędzy stronami umowy nie powinny być dokumentowane fakturą lecz innym dokumentem księgowym, przewidzianym w przepisach ustawy o rachunkowości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl