IPPP1-443-427/07-4/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-427/07-4/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana..................., przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (uzupełnionego w dniu 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony w dniu 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - pośrednictwo usługowe. Od dnia 1 lipca 2007 r. podpisał umowę agencyjną z niemiecką firmą................ W ramach tej umowy wnioskodawca świadczy następujące usługi na rzecz ww. firmy:

1.

kompleksowa usługa reprezentowania firmy zagranicznej na rynku polskim obejmująca:

* występowanie w imieniu firmy niemieckiej do urzędów i instytucji krajowych w celu uzyskiwania certyfikatów europejskich CE na wyroby medyczne produkowane przez tę firmę,

* pośredniczenie w uzyskiwaniu odpowiednich dokumentów,

* organizowanie i kierowanie procesem uzyskiwania certyfikatów w imieniu firmy niemieckiej poprzez kontaktowanie się z odpowiednimi instytucjami i urzędami,

* kompletowanie wymaganych dokumentów,

* zamawianie w imieniu firmy niemieckiej opinii polskich ekspertów,

* kontrolę i weryfikację istniejących certyfikatów,

* tłumaczenia dokumentów lub zlecanie tłumaczeń,

* reprezentowanie (na podstawie pełnomocnictwa) firmy z Niemiec podczas procesu wystawiania w Polsce certyfikatów

* występowanie w imieniu firmy niemieckiej do urzędów i instytucji krajowych w celu uzyskiwania certyfikatów europejskich CE na wyroby medyczne produkowane przez tę firmę,

* pośredniczenie w uzyskiwaniu odpowiednich dokumentów,

* organizowanie i kierowanie procesem uzyskiwania certyfikatów w imieniu firmy niemieckiej poprzez kontaktowanie się z odpowiednimi instytucjami i urzędami,

* kompletowanie wymaganych dokumentów,

* zamawianie w imieniu firmy niemieckiej opinii polskich ekspertów,

* kontrolę i weryfikację istniejących certyfikatów,

* tłumaczenia dokumentów lub zlecanie tłumaczeń,

* reprezentowanie (na podstawie pełnomocnictwa) firmy z Niemiec podczas procesu wystawiania w Polsce certyfikatów CE na wyroby firmy,

* wykonywanie innych usług zleconych przez firmę niemiecką tj. bukowanie biletów lotniczych, rezerwacja pokoi hotelowych dla przedstawicieli firmy niemieckiej.

2.

Przygotowywanie raportów, sprawozdań i dawanie wszelkiej dostępnej informacji dotyczącej rynku zbytu produktów medycznych firmy niemieckiej.

3.

Doradzanie firmie niemieckiej w sprawach dotyczących produkcji i sprzedaży wyrobów w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca powinien odprowadzać podatek VAT od ww. usług, czy też obowiązek podatkowy spoczywa na nabywcy usług, czyli firmie niemieckiej.

Wnioskodawca uważa, że działalność jako agent - pośrednik firmy niemieckiej (producenta wyrobów medycznych) oraz zadania doradcze związane z prowadzeniem sprzedaży wyrobów tej firmy na terenie Polski mieszczą się w przepisach art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, co za tym idzie, miejscem świadczenia tych usług jest siedziba nabywcy. Obowiązek podatkowy spoczywa na nabywcy usług, czyli firmie niemieckiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczone przez podatników usługi, opodatkowane są w państwie, w którym zgodnie z przepisami przypada miejsce ich świadczenia, pozwalające na ustalenie miejsca ich opodatkowania. Podstawowa zasada regulująca miejsce powstania obowiązku podatkowego wynika z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.

Jest to ogólna zasada określająca miejsce świadczenia, od której to zasady ustawodawca wprowadził szereg wyjątków. Stosownie do postanowień zawartych w art. 27 ust. 3 ww. ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 są świadczone na rzecz: osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 29 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.) jako zasadniczy zakres usług świadczonych na rzecz niemieckiego kontrahenta wnioskodawca wymienił:

1.

usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, prowadzenia sprzedaży i zarządzania,

2.

usługi agencyjne / pośrednictwa.

Na usługę zasadniczą wymienioną w pkt 1 składają się: usługi związane z przetargami (PKWiU 74.11.16), usługi monitorowania rynku sprzedaży wyrobów medycznych w Polsce (PKWiU 74.13.11), usługi w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania rynkiem (PKWiU 74.14.13), opracowywanie raportów, sprawozdań, i informacji dotyczącej zbytu wyrobów firmy niemieckiej w Polsce. Świadczone przez wnioskodawcę usługi (dot. pkt 1) mieszczą się w zakresie usług wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią więc czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w kraju. W przypadku świadczenia tych usług, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy, podatek będzie rozliczał nabywca usługi w Niemczech.

Usługi wymienione w pkt 2 (agencyjne / pośrednictwa) obejmują według wnioskodawcy: usługi związane z przygotowaniem wniosków i kompletu dokumentacji do uzyskania znaku CE, a także do rejestracji wyrobów w Polsce (PKWiU 74.87), usługi tłumaczenia dokumentów do ww. celów (PKWiU 74.85), występowanie do urzędów i instytucji krajowych w celu uzyskania certyfikatów europejskich CE na produkty firmy oraz rejestracji w Polsce wyrobów medycznych firmy niemieckiej, umożliwiającej sprzedaż na przetargach w Polsce (PKWiU 74.87).

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 11 przepis ust. 3 stosuje się do usług agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1 - 10. Zakres świadczonych przez wnioskodawcę usług (dot. pkt 2) nie spełnia warunku określonego w art. 27 ust. 4 pkt 11, zatem nie znajduje również zastosowania reguła zawarta w art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, zgodnie z którą miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności stały adres lub miejsce zamieszkania. W związku z powyższym należy uznać, iż miejsce świadczenia usług agencyjnych/pośrednictwa, wymienionych w pkt 2 uzupełnienia wniosku powinno zostać określone na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy.

Nadmienić należy, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikowania czynności podatnika. Obowiązek prawidłowego klasyfikowania towarów i usług spoczywa na producencie lub usługodawcy, którzy w razie trudności mogą zwrócić się do kompetentnego organu do dokonywania klasyfikacji towarów i usług, którym jest urząd statystyczny.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl