IPPP1-443-423/07-2/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-423/07-2/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo X w G. Sp. z o.o. jest Spółką Skarbu Gminy i w kwietniu 2007 r., złożyło wniosek - o dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, na realizację projektu pn. "Przeprowadzenie prac geologicznych dla rozpoznania i udokumentowania wód termalnych z utworów dolnoliasowych w G. wraz z określeniem warunków wtłaczania wód wykorzystanych do górotworu". W trakcie negocjacji z NFOŚiGW okazało się, że warunkiem uzyskania dofinansowania na realizację przedsięwzięcia jest złożenie przez Prezesa PX Sp. z o.o. oświadczenia, że PX Sp. z o.o. nie będzie w przyszłości prowadziło "działalności gospodarczej na majątku powstałym w wyniku realizacji projektu przedstawionego we wniosku (...) na przeprowadzenie prac geologicznych dla rozpoznania i udokumentowania wód termalnych z utworów dolnoliasowych w G., wraz z określeniem warunków wtłaczania wód wykorzystywanych do górotworu. Majątek ten zostanie przekazany operatorowi (gminie G.), na niedyskryminujących warunkach".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dopuszczalne jest obniżenie kwoty należnego podatku VAT, o kwotę podatku naliczonego przez Wykonawcę prac geologicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym Spółka zachowuje prawo do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego przez Wykonawcę prac geologicznych. Należy podkreślić, że w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, określonej w Krajowym Rejestrze Sądowym, PX Sp. z o.o., poza główną działalnością, prowadzoną przez Spółkę, jaką jest wytwarzanie, przesył i dystrybucja ciepła oraz obrót ciepłem, znajduje się także prowadzenie prac geologicznych. Skoro prowadzenie prac geologicznych mieści się w zakresie działalności gospodarczej Spółki, a prowadzona inwestycja, dofinansowana ze środków NFOŚiGW wiąże się z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, to można odliczyć podatek naliczony przez Wykonawcę usług geologicznych. Przedmiot opodatkowania w podatku od towarów i usług, można bowiem podzielić według rozmaitych kryteriów, m.in. na związany ze zjawiskami gospodarczymi (np. świadczenie usług) oraz związany ze zjawiskami, które nie muszą mieć charakteru gospodarczego (np. import towarów). Podział ten wynika z podstawowej zasady konstrukcyjnej podatku VAT, jaką jest uniezależnienie opodatkowania podatkiem VAT od wykonywania działalności gospodarczej. Typową przyczyną opodatkowania podatkiem VAT jest wykonywanie czynności wynikających z działalności gospodarczej, ale działalność gospodarcza nie jest warunkiem niezbędnym dla tego, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu.

Od 31 października 2001 r., art. 19 ust. 1 ustawy o VAT z 1993 r., został uzupełniony o sformułowanie stanowiące warunek skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - nabyte towary i usługi musiały być związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Wydaje się, że celem ustawodawcy było, aby zapis ten przesądzał o tym, że tylko zakupy związane z działalnością opodatkowaną mogą kreować prawo do dokonania obniżenia podatku należnego. Natomiast nabycie towarów lub usług związanych z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu miało powodować utratę tego prawa.

Obecnie warunek ten został sformułowany przez ustawodawcę w inny sposób. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Takie brzmienie ust. 1 art. 86, jest podobne do art. 17 ust. 2 VI dyrektywy, który stanowi, iż "w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi, przysługuje prawo do doliczenia (...). Zarówno w polskich, jak i unijnych przepisach pojawia się zakres wykorzystywania towarów i usług, który uprawniać będzie do odliczenia podatku naliczonego. Musi zatem, nastąpić określony związek między czynnościami opodatkowanymi a nabytymi towarami i usługami zawierającymi podatek naliczony.

Zarówno charakter jak i zakres tego związku, nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony, co najwyżej można doszukiwać się jego cech (elementów) w poszczególnych przepisach ustawy o VAT. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny (...). Skoro prawo do odliczenia występuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to również dotyczy to czynności określonych w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Czynności te, nie są wykorzystywane tylko dla nich samych, lecz są pośrednim etapem osiągnięcia dalszego celu, do którego dąży podatnik, czyli dokonania sprzedaży (ewentualnie zwiększenia jej wartości). Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonywania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel, jakim jest zwiększenie sprzedaży opodatkowanej podatnika, może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest "wykreowanie" sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonywanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Zatem, znaczenie ma nie związek bezpośredni, czyli np. zakup usług zwolnionych od podatku od towarów i usług, ale związek pośredni - zakup usług, który przełoży się na poszerzenie (zintensyfikowanie opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika). Taka sytuacja, ma miejsce w przypadku przedsięwzięcia realizowanego przez Spółkę - zakup usług polegających na przeprowadzeniu prac geologicznych, jest związany z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą, a wyniki przeprowadzonych badań mogą w przyszłości posłużyć do wykorzystania wód termalnych w G., do celów ciepłowniczych.

Z orzecznictwa ETS wynika również, że jeśli zakupy służyły szeroko rozumianemu przedsiębiorstwu, podatnika, czyli nie miały jakiegokolwiek związku ze sprzedażą opodatkowaną (bezpośredniego lub nawet pośredniego), to prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje również podatnikowi. W publicystyce można znaleźć twierdzenia, że przykładem takiego zakupu może być np. drukarka komputerowa, na której drukowane są wyłącznie rejestry na potrzeby podatku od towarów i usług-drukarka ta nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą opodatkowaną podatnika, ale prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jej nabyciu podatnikowi przysługuje, ze względu na to, iż służy ona przedsiębiorstwu podatnika. Przeprowadzenie prac geologicznych przez Spółkę, nawet gdyby nie było związane ze sprzedażą opodatkowaną, także będzie służyło przedsiębiorstwu Spółki, przez co spełniony jest warunek do dokonania odliczenia podatku naliczonego. Mimo, iż Spółka złożyła oświadczenie, że nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na majątku powstałym w wyniku realizacji projektu (przekaże ten majątek gminie G.), to przeprowadzenie prac geologicznych będzie służyło przedsiębiorstwu podatnika, przez dokonanie oceny szans na wykorzystanie wód termalnych do celów ciepłowniczych.

Należy podkreślić, że ustawodawca nie precyzuje w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby umożliwiło to podatnikowi dokonanie odliczenia podatku naliczonego. W związku z tym należy podkreślić, iż związek ten może być pośredni, co więcej, dany zakup może wiązać się z wykonywaniem czynności niepodlegajacych opodatkowaniu, która jest jednak niezbędna lub tylko potrzebna do prowadzenia działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku.

W przedstawionym własnym stanowisku w sprawie, Spółka wskazuje, iż poza główną działalnością, prowadzoną przez Spółkę, jaką jest wytwarzanie, przesył i dystrybucja ciepła oraz obrót ciepłem, znajduje się także wykonywanie prac geologicznych. Zatem, należy stwierdzić, że w związku z tak określonym przedmiotem działalności, Spółka otrzymała dofinansowanie na wykonanie tych prac, jednakże dofinansowanie mogło być dokonane pod warunkiem, że Spółka nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na powstałym majątku, zaś majątek ten zostanie przekazany Gminie. Spółka również wskazuje, iż wyniki przeprowadzonych badań mogą w przyszłości posłużyć do wykorzystania wód termalnych w G., do celów ciepłowniczych. Ustawa, ani też przepisy wykonawcze do ustawy, nie przewidują zwolnienia z podatku od towarów i usług prac geologicznych, zatem ich wykonywanie podlega opodatkowaniu. Z uwagi na powyższe, stosownie do postanowień art. 86 ust. 1ustawy, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonaniem prac geologicznych.

Należy jednak zaznaczyć, iż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, Spółka będzie miała prawo do odliczenia w przypadku, gdy wydatki poczynione na nabycie towarów i usług będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl