IPPP1/443-421/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-421/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dopuszczalności wystawiania zbiorczych faktur korygujących dokumentujących obniżenie obrotu z tytułu udzielonych rabatów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dopuszczalności wystawiania zbiorczych faktur korygujących dokumentujących obniżenie obrotu z tytułu udzielonych rabatów

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, C Polska Sp. z o.o. (dalej: C lub "Spółka") dostarcza towary nabywcom w Polsce. Przedmiotem dostaw dokonywanych przez Spółkę jest sprzęt fotograficzny (aparaty oraz inne akcesoria i urządzenia zewnętrzne), audiowizualny (głównie kamery cyfrowe) oraz biurowy (drukarki, faksy, skanery). W tym kontekście Spółka pragnie podkreślić, że powyższe towary dostarczane nabywcom w Polsce podlegają opodatkowaniu polskim VAT według stawki 22%.

Zgodnie z praktyką przyjętą w ramach Grupy C, Spółka, prowadząc działalność handlową w ww. zakresie, stosuje jednolite cenniki odsprzedawanych towarów z uwzględnieniem systemu rabatów.

Stąd, już po dokonaniu sprzedaży ww. towarów i wystawieniu faktury na rzecz nabywców, Spółka udziela nabywcom licznych rabatów, związanych z zaistnieniem różnego rodzaju zdarzeń gospodarczych, ti. przykładowo: 1) w związku ze zrealizowaniem zamówień powyżej określonej wartości; 2) z tytułu przedterminowej spłaty zobowiązania; 3) w związku z różnymi typami promocji lub sezonową obniżką cen; 4) w związku z różnicą pomiędzy ceną w momencie sprzedaży a ceną gwarantowaną na podstawie nowych cenników. Ze względu na przyjętą politykę Grupy C, Spółka nie ma praktycznej możliwości uwzględnienia ww. rabatów w momencie dokonywania sprzedaży.

W związku z zaistnieniem omawianych zdarzeń dochodzi do zmniejszenia pierwotnej wartości sprzedaży omawianych towarów i w efekcie - zgodnie z art. 29 ust. 4 Ustawy o VAT - po stronie Spółki zachodzi konieczność wystawiania na rzecz nabywców stosownych faktur korygujących zmniejszających wartość obrotu (faktury na minus).

W efekcie, z uwagi na skalę prowadzonej działalności, skomplikowany system rabatów oraz fakt występowania innych zdarzeń powodujących konieczność zmniejszenia pierwotnej wartości sprzedaży, Spółka zmuszona jest do wystawiania wielu faktur korygujących miesięcznie. Konieczność wystawiania oddzielnych faktur korygujących na rzecz danego kontrahenta w związku z każdorazowym wystąpieniem określonego wyżej zdarzenia, powodującego obowiązek wystawienia takiej korekty, wiąże się dla Spółki z obciążeniami administracyjnymi.

W związku z powyższym celem zminimalizowania omówionych wyżej obciążeń, Spółka rozważa możliwość wystawiania w danym okresie rozliczeniowym jednej zbiorczej faktury korygującej dokumentującej rabaty udzielone w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego nabywcy, w odniesieniu do szeregu faktur pierwotnych.

Do ww. zbiorczych faktur korygujących Spółka planuje załączać listę i specyfikację danych dotyczących wszystkich korygowanych faktur pierwotnych. Przedmiotowa specyfikacja stanowiłaby integralną część każdej zbiorczej faktury korygującej. Przykładowa zbiorcza faktura korygująca wraz ze specyfikacją stanowi załącznik do niniejszego wniosku.

Rabat wykazany na przedmiotowej zbiorczej fakturze korygującej odnosiłby się do faktur pierwotnych, (1) które nie były wcześniej korygowane, lub (2) które zostały w przeszłości skorygowane, np. w wyniku uprzednio udzielonego rabatu, zwrotu towarów, pomyłki w cenie lub ilości towarów.

Spółka pragnie podkreślić, że omawiane zbiorcze faktury korygujące (wraz ze specyfikacją stanowiącą ich integralną część), zawierałyby następuje informacje:

* numer kolejny i datę jej wystawienia;

* nazwy spółki oraz nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacyjnej Spółki oraz nabywcy;

* datę wystawienia i numer kolejny każdej korygowanej faktury pierwotnej;

* dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży udokumentowanych poszczególnymi fakturami pierwotnymi;

* nazwy towarów objętych rabatem;

* kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

* kwotę zmniejszenia podatku VAT należnego, kwot netto i brutto zarówno w odniesieniu do poszczególnych korygowanych faktur pierwotnych, jak i łączne kwoty dla zbiorczej faktury korygującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacjach przedstawionych w powyższym zdarzeniu przyszłym, z uwzględnieniem treści załączników złożonych wraz z niniejszym wnioskiem, w świetle obowiązujących przepisów o podatku od towarów i usług dopuszczalne jest wystawianie zbiorczych faktur korygujących (zgodnie z załączonym wzorem) dokumentujących obniżenie obrotu z tytułu udzielanych rabatów.

Zdaniem wnioskodawcy, dopuszczalne jest wystawianie zbiorczych faktur korygujących (w postaci przedstawionej w załączniku do niniejszego wniosku, tj. wraz ze stosowną specyfikacją, dokumentujących udzielenie rabatu i odnoszących się do większej ilości faktur pierwotnych.

Dopuszczalność i zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących w świetle przepisów o podatku od towarów i usług oraz praktyki władz skarbowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 Ustawy o VAT. obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur,

Zgodnie z przepisem § 16 ust. 1 Rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów (o których mowa w cyt. wyżej art. 29 ust. 4 Ustawy o VAT), podatnik udzielający rabatu zobowiązany jest do wystawienia stosownej faktury korygującej.

Zgodnie z § 16 ust. 2 Rozporządzenia, faktura korygująca dokumentująca udzielenie rabatu powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia:

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

nazwy sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

b)

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;,br> c) dzień, miesiąc i rok dokonanie sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W świetle literalnego brzmienia cytowanych wyżej przepisów o VAT, w przypadku udzielenia rabatu lub zwrotu towaru, podatnik obowiązany jest do wystawienia odrębnej faktury korygującej, zawierającej określone formalne elementy dotyczące danej transakcji, w tym odwołanie do danych zawartych na fakturze pierwotnej oraz korygowanych kwot obrotu i podatku VAT należnego.

Niemniej jednak, Spółka zwraca uwagę na fakt, że zgodnie z dominują praktyką organów podatkowych, dopuszczalne jest wystawianie zbiorczych faktur korygujących, o ile takie faktury zawierają wszystkie elementy przewidziane w przepisach o VAT (w ramach załącznika do faktury).

Przykładowo, zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, " (...) przepisy (...) nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej, to jednak wystawienie takiego dokumentu, o ile dokumentuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawiera wszystkie wymagane elementy, nie powinno być kwestionowane. W szczególności zbiorcza faktura korygująca powinna zawierać wyszczególnienie jakich faktur dotyczy, podawać taką samą przyczynę korekty, obejmować korektą sprzedaż co do gatunku tożsamą podmiotowo oraz wymieniać elementy kwotowe dotknięte tą samą stawką podatkową" (Pismo z dnia 8 kwietnia 2003 r. sygn. VPI/006-284/O3/DH).

Podobne stanowisko w omawianej kwestii zajął Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, który stwierdził, że w przypadku rabatów udzielanych w formie premii pieniężnej wypacanej kontrahentom" (...) dopuszczalne jest (...)wystawianie w takim przypadku jednej zbiorczej faktury korygującej pod warunkiem, że zawierać ona będzie wszystkie dane wymagane przepisami dotyczącymi zasad wystawiana faktur" (Postanowienie z dnia 6 grudnia 2005 r. sygn.:1471/NUR2/443-468/05/UD).

Analogiczne stanowisko w powyższym zakresie przyjął również Dyrektor lzby Skarbowej we Wrocławiu, potwierdzając, że: " (...) nie ma przeszkód, by wystawiać zbiorcze faktury korygujące do co najmniej kilku faktur. (...) na takiej zbiorczej fakturze powinny być podane wszelkie informacje dotyczące faktur pierwotnych, które pozwolą jednoznacznie stwierdzić których faktur pierwotnych przedmiotowa faktura korygująca dotyczy" (Pismo z dnia 31 marca 2003 r., sygn. PPl443/70/03).

Zaprezentowane powyżej stanowiska władz skarbowych miały swoje uzasadnienie w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 12 grudnia 1994 r. skierowanym do izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej (sygn. PP1-7204/233/94 K.Sz). Zgodnie z tym pismem "w związku z wątpliwościami Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że można wystawiać zbiorcze faktury korygujące do co najmniej kilku faktur", Pismo zostało wydane na gruncie nieobowiązujących już przepisów, ale ponieważ dotyczyło ono regulacji, których istota i treść nie uległy zmianie, uzasadnione wydaje się powoływanie na nie (jak również na wydawane na jego podstawie interpretacje) również na gruncie obecnie obowiązujących przepisów o VAT. Takie stanowisko wyraził m.in. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w piśmie z dnia 9 grudnia 2004 r. (sygn. PP/443-131-2-GK/O4; w załączeniu), zgodnie z którym cytowane tu pismo Ministerstwa Finansów" (...) wydane zostało w okresie obowiązywania przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i przepisów wykonawczych do tej ustawy, jednakże jego treść pozostaje aktualna również w obowiązującym obecnie stanie prawnym.

Mając na uwadze powyższe, wystawianie zbiorczych faktur korygujących nie powinno, zdaniem Spółki, być kwestionowane w zakresie, w jakim zbiorcza faktura korygująca uwzględnia elementy przewidziane w przepisach prawa dla faktur korygujących. Spółka pragnie bowiem zwrócić uwagę, że zbiorcza faktura korygująca w zaprezentowanej formie (wraz ze specyfikacją stanowiącą jej integralną część, w wersji załączonej do niniejszego wniosku) zawiera wszystkie informacje, które powinna zawierać prawidłowo wystawiona "zwykła" faktura korygująca. Tym samym Spółka stoi na stanowisku, że w omawianym przypadku nie ma przeszkód, aby wystawiać jedną zbiorczą fakturę korygującą do wielu faktur pierwotnych wystawionych w danym okresie rozliczeniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) "obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur".

Zgodnie z § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towar usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (D. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) "W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b)

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu".

Przepisy ustawy o podatku VAT ani rozporządzenia nie regulują kwestii wystawiania faktur korygujących dotyczących więcej niż jednej faktury sprzedaży dla tego samego odbiorcy, to jednocześnie tego nie zabraniają. Zbiorcza faktura korygująca musi jednak zawierać wszystkie dane określone w cyt. § 16 ust. 2 dla każdej korygowanej faktury.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe. Przedmiotem rozstrzygnięcia nie jest natomiast prawidłowość sporządzenia dołączonego do wniosku wzoru załącznika.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl