IPPP1-443-417/08-3/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-417/08-3/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 19 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury VAT ze stawką 0% na zaliczkę otrzymaną na poczet dostawy towarów wraz z montażem na terenie Rumuni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury VAT ze stawką 0% na zaliczkę otrzymaną na poczet dostawy towarów wraz z montażem na terenie Rumuni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności wykonuje witryny sklepowe w centrach handlowych. Firma Strony będzie montowała witryny sklepowe w centrum handlowym zbudowanym na terenie Rumuni. Kontrahent, na rzecz którego Podatnik będzie montował witryny jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT EU. Przed montażem i ich przygotowaniem zostanie wypłacona w kilku ratach zaliczka, z której będą finansowane prace przygotowawcze (przygotowanie elementów witryn w stolarni na terenie Polski, potem nastąpi ich wywóz i montaż w Rumunii. Kontrakt zakończy się odbiorem witryn, co będzie podstawą do wystawienia faktury końcowej. Wtedy też nastąpi ostateczne rozliczenie (zapłata kwoty wynikającej z kontraktu pomniejszonej o otrzymane zaliczki).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym będzie wystawienie faktury VAT na otrzymane kwoty zaliczki w momencie ich otrzymania z zastosowaniem stawki 0% i wystawienie faktury końcowej (po odbiorze wykonanych prac) również stawką VAT 0% pomniejszonej o otrzymane wcześniej zaliczki.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle ustawy o podatku od towarów i usług do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w przedmiotowej sprawie stosuje się stawkę 0% (art. 41 ust. 3), a otrzymane zaliczki należy fakturować i rozliczać podatek VAT w momencie otrzymania zaliczki (art. 29 ust. 2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (art. 13 ust. 1), przy czym przepis ten stosuje się m.in. pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, stosownie do treści art. 13 ust. 3 ustawy o pod w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego.

Natomiast, zgodnie z art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, przemieszczenia (transfer) towarów podatnika z Polski do innego kraju wspólnotowego, w przypadku gdy towary te są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz.

Zgodnie z ogólną zasadą, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym znajduje się towar w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy - art. 22 ust. 1 pkt 1. Wyjątek od tej zasady został przez ustawodawcę określony w pkt 2. ust. 1 ww. artykułu. Jak wynika z jego treści miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego Strona w Polsce przygotowuje elementy witryn sklepowych, następnie przewiezie je do Rumuni i tam dokona ich montażu. Kontrakt zakończy się odbiorem technicznym, którego następstwem będzie wystawienie faktury (uwzględniające wcześniej otrzymane zaliczki) i ostateczne rozliczenie.

Mając na uwadze powyższe, podatnik który jest w Polsce zarejestrowanym podatnikiem VAT UE dokonującym dostawy towarów wraz z ich montażem na rzecz podmiotu z innego państwa członkowskiego, dostawa ta jako nieuznana za wewnątrzwspólnotową nie podlega opodatkowaniu w Polsce (art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy). Cała transakcja obejmująca wartość dostarczonego towaru i usługi montażu, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy podlega opodatkowaniu w kraju nabywcy, w którym instalacja ma miejsce. W tym przypadku czynność ta będzie podlegać rumuńskim przepisom podatkowym.

Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazał, że na poczet dostawy towarów wraz z montażem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymuje zaliczki.

W myśl art. 106 ust. 1 w związku z ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży oraz otrzymanie należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, to fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część należności lub całości należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca po otrzymaniu zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów wraz z montażem, zgodnie z przytoczonymi przepisami, w ciągu siedmiu dni wystawia fakturę dla udokumentowania tego faktu. Ostateczne rozliczenie, tj. zapłata kwoty wynikającej z kontraktu pomniejszonej o otrzymane zaliczki, podlega udokumentowaniu również na takich samych zasadach.

Stosownie do przepisu § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) przepisy § 9, § 11-23 i § 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Przepis § 27 ust. 2 rozporządzenia stanowi, iż faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W związku z powyższym, Spółka na udokumentowanie powyżej opisanej transakcji powinna wystawić fakturę zgodnie z powołanym § 27 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług tj. faktura nie musi zwierać stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz regulacje prawne Wnioskodawca dokonując dostawy towarów wraz z ich montażem w Rumuni nie opodatkowuje podatkiem od towarów i usług otrzymanej zaliczki, gdyż zgodnie z przedstawionymi przepisami, rodzi ona skutek w postaci powstania obowiązku podatkowego na terytorium państwa dostawy. Jednakże Wnioskodawca jest zobowiązany do udokumentowania otrzymanej zaliczki wystawiając fakturę VAT w terminie 7 dni od jej otrzymania. Faktura VAT wystawione zarówno na otrzymane zaliczki, jak i ostateczne rozliczenie winna spełniać wymogi określone w § 9, § 11-23 i § 26 rozporządzenia w sprawie faktur.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl