IPPP1/443-410/08-4/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-410/08-4/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2008 r. (data wpływu 4 marca 2008 r.), uzupełniony na wezwanie w dniu 7 maja 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony oraz w zakresie wystawiania faktur wewnętrznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony oraz w zakresie wystawiania faktur wewnętrznych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie w dniu 7 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego zajmującą się przygotowywaniem i dostarczaniem żywności dla odbiorców zewnętrznych (szpitali). Prowadzoną działalność Spółka zaliczyła do grupowania PKWiU - 55.52. Każdemu pracownikowi w dniach obecności w pracy przysługiwać będzie limit wyżywienia w kwocie 70 zł miesięcznie - bez prawa do ekwiwalentu. Będzie to zapisane w regulaminie wynagradzania. Posiłki wydawane będą pracownikom nieodpłatnie i nie są obowiązkowe dla pracodawcy. Posiłki przeznaczone dla pracowników będą przygotowywane w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczania VAT naliczonego związanego z tymi posiłkami.

2.

Czy Spółka będzie miała obowiązek dokumentowania tych czynności fakturą wewnętrzną.

Zdaniem wnioskodawcy.

Wydatki, które Spółka poniesie, związane z tymi posiłkami nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów (art. 16 u.p.d.o.p.). Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z tymi posiłkami. Posiłki, które będą spożywane przez pracowników w czasie pracy nie będą przekazaniem lub zużyciem na cela osobiste pracowników i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ pracownicy nie realizują w zakładzie pracy celów osobistych. Tym samym nie istnieje obowiązek wystawiania faktury wewnętrznej, gdyż zgodnie z art. 106 ust. 7 faktury wewnętrzne wystawia się w przypadku czynności wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest podstawowym prawem podatnika. Wszelkie ograniczenia tego prawa muszą wynikać z zapisów ustawy. W art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wymienił przypadki, w których podatnikom podatku od towarów i usług odliczenie nie przysługuje.

I tak w myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z zapisem art. 88 ust. 1 pkt 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się także do nabywanych przez podatnika: usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

* przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,

* nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ocenie Spółki, wydatki związane z przedmiotowymi posiłkami są kosztem uzyskania przychodów w myśl przepisów o podatku dochodowym. Z uwagi na to, że posiłki przekazywane pracownikom są wytwarzane przez Spółkę w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej (PKWiU 55.52- usługi cateringowe), nie może być mowy o nabywaniu usług gastronomicznych, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Uwzględniając powyższe Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z posiłkami przekazanymi na rzecz pracowników.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega miedzy innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższych regulacji wynika, iż każde nieodpłatne świadczenie usług jest zrównane z odpłatnym świadczeniem usług, jeżeli nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tą usługą. Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą jednocześnie zostać spełnione dwa warunki, dotyczące braku związku świadczonych usług z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz przysługującego prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z daną usługą.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać te usługi, których świadczenie odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że posiłki będą wydawane pracownikom w dniach ich obecności w pracy. Każdemu pracownikowi będzie przysługiwał limit wyżywienia w kwocie 70 zł, bez prawa do ekwiwalentu. Regulacje dotyczące wydawania posiłków pracownikom będą zawarte w regulaminie wynagradzania. W złożonym wniosku Wnioskodawca podkreśla, że posiłki będą wydawane pracownikom nieodpłatnie, a Spółka nie ma obowiązku zapewnienia pracownikom posiłków w trakcie pracy.

Wobec powyższego nie można się zgodzić ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że przekazanie posiłków na rzecz pracowników nie ma na celu zaspokajania potrzeb osobistych pracowników. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotowe świadczenie nie wynika z odrębnych przepisów, które zobowiązują pracodawcę w określonych przypadkach do zapewnienia pracownikom posiłków. Wnioskodawca nie ma obowiązku zapewnienia pracownikom posiłków jest to dobrowolne świadczenie Spółki na rzecz pracowników. Przekazanie przez Wnioskodawcę posiłków na rzecz pracowników w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego odbywać się będzie w interesie pracownika i będzie związane z korzyściami osobistymi tego pracownika, a nie zaś z prowadzonym przez pracodawcę przedsiębiorstwem. Z uwagi na fakt, że Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie posiłków na rzecz pracowników spełnia przesłanki uznania tej czynności za nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników, a czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ww. ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z uwagi na powyższe przedmiotowe świadczenie usług powinno zostać udokumentowane fakturą wewnętrzną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl